Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ej ett och samma nätverk för mina 3 datorer


hup151_t

Rekommendera Poster

Dator 1 och 2 är W10 Home och stationära och kabel och dator 3 är en laptop med W10 Pro trådlös. En och samma Telia-router. Helt nyligen installerat 1803 med gott resultat på dator 1 och 3. Dator 2 har kvar 1709. Den senare anger att det finns att uppdatera KB 4103727 med status laddar ner 0% och dessutom Samsung Electronics usb status väntande nedladdning. Dessa har stått stilla så i åtskilliga dagar. Dator 2 är nyast. Hur få fart på dessa ev radera dem? Till saken hör att dator 1 och 3 är i samma nätverk Telia-56487D men för dator 2 heter nätverket Nätverk 2. Jag har inte själv installerat dator 2 men tycker den borde ingå i samma nätverk som 1 och 3. Hur kan jag få till det så? När jag på dator 2 klickar på meddelande-appen längst ner till höger får jag inte upp några alternativ Nätverk-2. Kan de olika nätverken vara orsak till att 2 nedladdningar väntar och att inte 1803 kommit till dator 2? Det kanske skulle varit 2 olika trådar här men jag ville ge en bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ser du dessa nätverksnamn?

Så att du inte förväxlar namnet på nätverket med t ex namnet på ett nätverkskort.

 

Version 1803 släpps ut under flera månader och i allmänhet får nya datorer den före äldre datorer eftersom det är större risk för kompatibilitetsproblem med äldre datorer. Men det har visat sig vara en del problem med 1803 i datorer med viss hårdvara så har man en dator med den typen av hårdvara så dröjer det tills problemen är lösta.

 

Sen kan det förstås vara något problem med Windows Update i dator 2. När fick den senast en uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nätverksnamnen vid aviseringsrutan längst ner till höger och även i rutan för internetåtkomst till höger om högtalaren. Bifogar 2 st screen shots över uppdateringar. Finns även 6 st med verktyget för borttagning av skadlig programvara (som inte fick plats på bilden). Nämner i sammanhanget att dator 1 och 2 använder samma trådlösa mus och tangentbord liksom samma bildskärm. Datorerna 2 och 3 används sällan och startas oftast för ev nedladdningar. Alla 3 har OneDrive.

ScreenShot001.jpg

ScreenShot002.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Felsök

Felsök Internetanslutningar och Windows Update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört felsökaren för update och den står och "tuggar" på Initierar diagnostik utan att avsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn för att avsluta felsökningen och kör felsökningen för Internetanslutningar i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej felsökaren hittade inga problem med internetanslutningar. Men fick precis meddelande att Microsoft vill atarta om för att göra förbättringar så jag tänker att det är väst att göra så - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog nedladdningarna och de gick igenom och bums kom 1803 och håller på att installeras. Tumhållning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1803 tycks fungera helt ok som jag hittills kunnat bedöma. När jag klickar på internetåtkomst för Dator 1 så får jag upp tillsammans med mitt Telia-56487D en lång lista med andra Comhem, Telia,Tele2 etc  men för Dator 2 ingen sån lista utan endast Nätverk 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det ordnade sig med dina uppdateringar.

 

Låter som dator 1 har ett trådlöst nätverkskort medan dator 2 har en kabelanslutning och därför bara kan ansluta till din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan din sak - både dator 1 och 3 kan gå med antingen trådlöst eller kabel medan dator 2 inte har nåt trådlöst alternativ.  Så om jag fixar dator 2 med trådlös anslutning då får jag ett och samma nätverk för alla 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skillnaden beror på att du ser olika saker i de olika datorerna. När det gäller trådlös anslutning så kallas anslutningen det som routern kallar sitt trådlösa nätverk (kring dig är det tydligen vanligt med routrar som kommer från internetleverantören). Medan när det gäller kabelanslutning så blir det ett namn som datorn hittar på. Men de namnen har ingen egentlig betydelse för hur datorn fungerar, t ex när det gäller att flytta filer mellan datorerna, eftersom de är anslutna till en och samma router och det är det som är det viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot ipconfig visar nätverksinställningarna. IP-numret i ett lokalt nätverk är normalt 192.168.x.y,  Alla enheter där värdet på x är samma är på samma nät om nätmasken är 255.255.255.0. Värdet på y är unikt för varje enhet . Numret 192.168.y.0  är nätets nummer och 192.168.y.255 är broadcastnummer. Routerns (gateway) IP-nummer är vanligtvis 192.168.y.1 eller 192.168.y.254. Om en enhet har både Wifi och trådad ansluting är bet värdet på metric, som avgör vilken anslutning används. Låg metric prioriteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator 1 och 3 har både trådlös och trådad anslutning. Dator 2 enbart trådad.  Kör jag ipconfig blinkar det bara snabbt till på skrivbordet som ingen hinner att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta först Kommandotolken eller Power Shell (beroende på vad som syns när du högerklickar på Windows-knappen) och skriv sen ipconfig inne i det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt en wifi-sticka och satt i en usb-port 2.0 i Dator 2. Har anslutit till samma nätverk som för Dator 1 och Dator 3.  Om jag nu vill köra trådlöst endera Dator 1 eller/och Dator 2 hur ändrar jag inställningar? På Dator laptop kunde jag via en knapp ändra från tråd till trådlöst. Ska sen också försöka få datorerna att kommunicera med varandra med t ex filöverföring - alla 3 är alltså W10 senaste utgåvan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut nätverkskabeln i en dator så går den över till trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser i tråden, men hittar ingenting om att du har försökt att logga in på din router, och se om du ser dina datorer där, både med tråd och utan tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar fungera med följande

 

Öppna din webbläsare och skriv in adressen 192.168.1.1 i adressfönstret. Tryck på Enter.

Fungerar det inte kan du prova att skriva in 192.168.1.254 istället.

 

Logga in med dina användaruppgifter

Om en inloggningsruta visas, ange Administrator som ditt användarnamn (Viktigt med stort A). Fungerar inte det, skriv in admin istället.

Skriv sedan in det lösenord (Access Key) som brukar stå på undersidan/baksidan av din wifi-router, om du inte har ändra det förstås.

Klicka på Sign in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack - hittade på nätet  och dribblat fram 13 items varav 5 st ethernet,  5 st 5GHz och 3 2.4 GHz.  Har snickrat till en jpg-fil som jag skrivit ut och ska begrunda i morron!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat alla 3 maskinerna. Sedan öppnat routern som visar 6 st Ethernet, 5 st 5GHz och 3 st 2.4 GHz. Synd att det inte går att skriva ut... Såvitt jag ser är det endast status för Dator 2 trådlös som inte är grön - alltså den jag igår satte i wifi-stickan. Och sen ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Dator 2 fortfarande en nätverkskabel?

 

Men är det något som inte fungerar när det gäller lokalt nätverk?

Ser datorerna varandra i Utforskaren under rubriken Nätverk i vänsterkolumnen?

 

Eftersom du väl öppnar routern i webbläsaren kan du alltid ta en skärmdump med Skärmklippverktyget för att få en bild som du kan ladda upp i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu ser Dator 2 och 3 allt men Dator 1 ser bara sig "själv". Bredbandskollen gick bara till ca 30 men normalt mer än 10 ggr så snabbt. Dator 1 = Hasse  Dator 2  =  Desktop  och Dator 3 = Laptop. Det var många poster att kopiera så jag gjorde 2 st jpg och klistrade ihop efter mycket bök i Photoshop. Det är Dator 1 jag skriver i och det är med den jag gjorde hastighetskontrollen.DEVICES.thumb.jpg.59af9da1dce05d95869f22fb1ae319cc.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...