Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fyra anledningar att inte köpa dyr dator


Sture888

Rekommendera Poster

  1. Datorn håller bara så länge tills Windows har gått ut
     
  2. Du får mer av att köpa billigt för när Windows har gått ut
    så finns det ännu bättre datorer i samma prisklass.
     
  3. Uppgraderar du Windows så får du inte den senaste tekniken
    som har kommit på nya datorer.
     
  4. En ren installation av Windows är mycket stabilare
    därför förlorar du på att uppgradera

 

Så hur många är det som har pröjat 23 000kr och nu står datorn och skräpar på grund av en förlegad Windows?

Folk glömde, vad händer om drygt 20 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej min vän.

Oj måste jag säga, vilket svammel.

 

1. nix.

2.. nix.

3. nix

4. nix

 

Fyra fel av fyra?

Om du vill kan jag gå in på djupet av varenda påstående, men det kommer jag inte att göra, såvida du inte framhärdar.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Windows går väl aldrig ut.

2. Fortfarande, Windows går inte ut.

3. Du får alltid den senaste tekniken, när du uppgraderar Windows.

4. Beror nog på hur du resonerar.

 

Citat

 

Så hur många är det som har pröjat 23 000kr och nu står datorn och skräpar på grund av en förlegad Windows?

Folk glömde, vad händer om drygt 20 år

 

 

Finns knappast någon vanlig person som har gjort så vare sig förr eller i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej min vän.

Oj måste jag säga, vilket svammel.

 

1. nix.

2.. nix.

3. nix

4. nix

 

Fyra fel av fyra?

Om du vill kan jag gå in på djupet av varenda påstående, men det kommer jag inte att göra, såvida du inte framhärdar.

 

Mvh :)

 

Tyvärr så ha du uteblivit definitionen för vad som är svammel, men eftersom du inte tänker förklara så är ditt inlägg likaså svammel som är ett fråntagande ställning med ett påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Sture888:

 

Tyvärr så ha du uteblivit definitionen för vad som är svammel, men eftersom du inte tänker förklara så är ditt inlägg likaså svammel som är ett fråntagande ställning med ett påstående.

 

Flyfisherman svarade på dina fyra påståenden, och svarande också att förklaringar kommer om du Sture888 önskar så.

Så man kan nog fundera på vem som kanske svamlar?

Var inte så motsträvig, när du faktiskt får svar på dina argument, eller vill du inte ha kommentarer, men det kanske är så att eftersom du hela tiden lägger dina trådar i delforumet Avreagera dig, så verkar det många gånger som att du just bara vill avreagera dig, och då kan du inte alltid förvänta dig något svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Laso:

1. Windows går väl aldrig ut.

2. Fortfarande, Windows går inte ut.

3. Du får alltid den senaste tekniken, när du uppgraderar Windows.

4. Beror nog på hur du resonerar.

 

 

Finns knappast någon vanlig person som har gjort så vare sig förr eller i dag.

 

Jaså inte vad är det här?

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.688321/sa-lange-kan-du-kora-windows-7

 

Omtalas det inte att Windows går ut och sen efter 2020 så är det en säkerhetsrisk?

 

När jag menar senaste teknik så menar jag hårdvara. Varför uppgradera Windows på en dator som har USB 2.0 när nya har 3.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. helt borta med info

2.ingen kontakt'

3.Multiplayer community inget ?

5. E handel omöjlig

6. kontakten med övriga kan bli en fara om utebliven,isolering /;)

7. du hittar inte din mobil..

8. du har inget att snacka om med dem

9 för dyr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Varför ha säkerhetsbälten i bilar?

En svensk uppfinning på slutet av 50-talet, nåja det var faktisk en amerikan och som Volvo var först i världen med att introducera och som motarbetades från den amerikanska bilindustrin - bilarna hade ju hård plåt redan?

Inga deformationszoner på den tiden ända fram till 90-talet och redan på 70-80 talet hade ju bilbältena utvecklats också tex. 3-punktsbälte.

Man pratade inte ens med varandra före det.
 

Liknelsen haltar visserligen men:
Att tro att Windows skulle vara en färdig produkt, när det hela tiden utvecklas nya hot är naivt.
Att uppgradera och uppdatera (två skilda saker) och man skall inte blanda ihop olika hårdvara som tex. olika teknik för USB.

 

En dator har en viss hårdvara och en annan totalt helt annorlunda hårdvara, men båda arbetar enligt samma princip och använder samma typ av operativsystem, i det här fallet Windows (oavsett version).
Den ena datorn blir uppgraderad med ny hårdvara och den andra inte.

 

Windows som sådant har absolut ingenting med detta att göra, utan Windows har sina egna konstanta säkerhetsuppdateringar och förbättringar av operativsystemet och i regel har detta ingenting med hårdvaran att göra.

Nu, är det så här: den första datorns hårdvara, tillverkaren av denna har släppt nya drivrutiner för just denna enhet till WHQL (Windows Hardware Quality Labs testing) och dessa drivrutiner kommer då via Windows update och den andra datorn, ja där hade det inte hänt mycket eftersom det var en gammal dator som tillverkaren inte tyckte var lönsamt att fortsätta med.

Folk kan då säga så här: förbaskade Microsoft Windows som inte har stöd för den gamla härken, när det i själva verket är tillverkaren av hårdvaran som slutat med stödet att utveckla nya drivrutiner.
Det har ingenting med Windows som sådant att göra.

 

[Edit] en drivrutin är den lilla microkoden som styr en hårdvara tex. skrivare eller ett grafikkort.

Men det är programvaran som via operativsystemet kommunicerar kommandona till drivrutinen som sedan skickar dessa till hårdvaran.

 

whatisadriver01.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Varför ha säkerhetsbälten i bilar?

En svensk uppfinning på slutet av 50-talet, nåja det var faktisk en amerikan och som Volvo var först i världen med att introducera och som motarbetades från den amerikanska bilindustrin - bilarna hade ju hård plåt redan?

Inga deformationszoner på den tiden ända fram till 90-talet och redan på 70-80 talet hade ju bilbältena utvecklats också tex. 3-punktsbälte.

Man pratade inte ens med varandra före det.
 

Liknelsen haltar visserligen men:
Att tro att Windows skulle vara en färdig produkt, när det hela tiden utvecklas nya hot är naivt.
Att uppgradera och uppdatera (två skilda saker) och man skall inte blanda ihop olika hårdvara som tex. olika teknik för USB.

 

En dator har en viss hårdvara och en annan totalt helt annorlunda hårdvara, men båda arbetar enligt samma princip och använder samma typ av operativsystem, i det här fallet Windows (oavsett version).
Den ena datorn blir uppgraderad med ny hårdvara och den andra inte.

 

Windows som sådant har absolut ingenting med detta att göra, utan Windows har sina egna konstanta säkerhetsuppdateringar och förbättringar av operativsystemet och i regel har detta ingenting med hårdvaran att göra.

Nu, är det så här: den första datorns hårdvara, tillverkaren av denna har släppt nya drivrutiner för just denna enhet till WHQL (Windows Hardware Quality Labs testing) och dessa drivrutiner kommer då via Windows update och den andra datorn, ja där hade det inte hänt mycket eftersom det var en gammal dator som tillverkaren inte tyckte var lönsamt att fortsätta med.

Folk kan då säga så här: förbaskade Microsoft Windows som inte har stöd för den gamla härken, när det i själva verket är tillverkaren av hårdvaran som slutat med stödet att utveckla nya drivrutiner.
Det har ingenting med Windows som sådant att göra.

 

 

 

 

Vad har tillverkaren med saken att Windows har gått ut det är ju nåt som Microsoft har fastställt? Vad kan tillverkaren göra åt det att Microsoft satt punkt slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Sture888:

 

Vad har tillverkaren med saken att Windows har gått ut det är ju nåt som Microsoft har fastställt? Vad kan tillverkaren göra åt det att Microsoft satt punkt slut?

Men snälla...Microsoft i detta fall är ju Tillverkaren av operativet Windows, nu får du nog kliva upp på banan igen och förklara, vad i hela friden håller du på med ? Vad vill du egentligen med tråden? Hindra utvecklingen, stoppa tekniken, eller vad?

Nog för att du tydligen håller på att avreagera dig på något du inte kan stoppa, men ibland blir det kanske något för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte svara all egentligen... tar fasta på trådrubrikens dyr dator och kommenterar fritt:

 

16 timmar sedan, skrev Sture888:

1. Datorn håller bara så länge tills Windows har gått ut

Nej, det stämmer inte alls. Datorn går inte sönder för att ett operativsystem "går sönder".

 

16 timmar sedan, skrev Sture888:

2. Du får mer av att köpa billigt för när Windows har gått ut
så finns det ännu bättre datorer i samma prisklass.

Ja, så kan man ju resonera utan att blanda in just Windows. Köpa tre billiga datorer eller en dyr dator till samma pris?

Beror ju på om den första billiga datorn duger från dag 1 eller om man måste köpa en dyrare dator som uppfyller ens krav. Det är väl ingen som köper en dyrare dator än nödvändigt?

 

16 timmar sedan, skrev Sture888:

3. Uppgraderar du Windows så får du inte den senaste tekniken
som har kommit på nya datorer

Kanske lite baklängestänk? Om ett operativsystemet får fler finesser än vad datorns hårdvara medger så kan man inte utnyttja de finesserna med en "gammal" dator. Detta gäller ju oavsett prisklass och kommentaren under 2. gäller även här.

 

16 timmar sedan, skrev Sture888:

4. En ren installation av Windows är mycket stabilare
därför förlorar du på att uppgradera

Detta har väl inget med prisklassen på datorn att göra oavsett om påståendet är sant eller falskt?

 

16 timmar sedan, skrev Sture888:

Så hur många är det som har pröjat 23 000kr och nu står datorn och skräpar på grund av en förlegad Windows? 

Min gissning är att det bara finns en (1) och att det är Sture888 som har köpt en onödigt dyr dator och inte får den att lira med Windows 10 och väljer att avreagera sig här på forumet.

Inget påstående, bara en gissning...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet" är Windows/Microsoft, inte datorn.

Prova Linux, tex Linux Mint eller Ubuntu.

 

Linux is a open world without windows and gates.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
16 timmar sedan, skrev Sture888:
  1. Datorn håller bara så länge tills Windows har gått ut
     
  2. Du får mer av att köpa billigt för när Windows har gått ut
    så finns det ännu bättre datorer i samma prisklass.
     
  3. Uppgraderar du Windows så får du inte den senaste tekniken
    som har kommit på nya datorer.
     
  4. En ren installation av Windows är mycket stabilare
    därför förlorar du på att uppgradera

 

Så hur många är det som har pröjat 23 000kr och nu står datorn och skräpar på grund av en förlegad Windows?

Folk glömde, vad händer om drygt 20 år

1. Nej 
2. Nej 
3. Nej 
4. Nej 

Jag köper ingenting själv, utan jag får alltid hjälp med datorn av min bror som är riktigt duktig. Däremot är det som du tar upp väldigt tänkvärt. Sist när jag fick hjälp med datorn i lägenheten uppgraderade den till Win 7. Det har fungerat bra, men om jag ska uppgradera till Win 10 måste jag byta dator igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Skorpion76:

Det har fungerat bra, men om jag ska uppgradera till Win 10 måste jag byta dator igen. 

 

Varför då? Har du gjort en test med uppgraderingsassistenten för Win 10?

 

Jag har haft min dator sedan 2011 och uppgraderat till Win 10 utan några som helst problem. Det enda jag har bytt ut är grafikkortet och det var efter uppgraderingen till Win 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vilket bidrag till mänsklighetens insikter inför datorinköp som Sture 888:s bidrag levererar. Vilken datorkonfiguration och prisklass ska en människa satsa på som i datorn vill foto- och filmredigera, skapa musik, använda några spelprogram förutom ordbehandling, excel, maila och surfa på internet? Svar på sådant utgör bidrag till kunskap för de som behöver hjälp i en köpsituation. Eller är det bäst att avstå från köp i ett sådant läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...