Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språkundervisning i skolan


Skorpion76

Rekommendera Poster

Skorpion76

Hur tidigt ska man egentligen börja med ett främmande språk i skolundervisningen? När jag gick i skolan fick vi börja läsa extraspråk när vi gick i sjuan, men nu heter det att man ska börja med det redan i sjätte klass. En språklärare som mamma pratade med sa att barnen är som bäst mottagliga för ett extra språk när de är 14 år gamla och då går de i åttan. Vad säger du som läser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vi började med engelska redan i fjärdeklass på 70-talet.

En lektion i veckan.

i femte klass så blev det fler lektioner och då skulle vi brevväxla med en annan klass i England och vi fick välja vem.
Jag valde David Coventry (kommer mycket väl ihåg)  och då skrev man: Hello how are you, I am good.

Hehe

 

Jag vet inte hur språkundervisningen idag fungerar eller ens efter vilka kriterier det utförs, men i Jämtland då på 70-talet var engelska ett krav som andra språk.

Sedan på högstadiet (7,8,9) dit vi fick åka skolbuss c:a en 1 1 /2  mil enkel resa varje dag, så var förutom engelska ett krav, även ett tredje språk och då fick man välja mellan tyska och franska.
Jag valde tyska och det fanns två varianter: särskild eller allmän och jag valde särskild tyska.

Förutom svenskan (det viktigaste språket av alla, för kan man inte det man inte heller inte lära sig andra språk), så hade jag engelska särskild och tyska särskild.

 I Gymnasiet läste jag också svenska, engelska, fast mindre tyska, jag var mer intresserad av naturvetenskapliga ämnen (fysik, matematik, ellära, teknologi etc.).

 

Så jag vet inte, hur är det idag i skolan, ingen aning men jag kan tycka att skolan borde uppmuntra mer i språk, redan från tidig ålder och framförallt svenska språket, vilket egentligen är ett krav att kunna, innan man kan lära sig andra språks grammatik - vilket jag erkänner att jag är dålig på och borde läst på mer svenska i skolan..

Rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är av årsmodell 79 och vi började med engelska på mellanstadiet (6:an tror jag men det kan varit tidigare). Kunde sedan inför högstadiet välja franska eller tyska (valde tyska men hade världens mest opedagogiska lärare).

 

Tycker nog att det är bra att börja tidigare. Barn lär sig fort. De som har svårare för det tjänar också på förslaget då "startsträckan" blir längre och "korvstoppningen" under åk 7-9 uteblir. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Vi började med engelska redan i fjärdeklass på 70-talet.

En lektion i veckan.

i femte klass så blev det fler lektioner och då skulle vi brevväxla med en annan klass i England och vi fick välja vem.
Jag valde David Coventry (kommer mycket väl ihåg)  och då skrev man: Hello how are you, I am good.

Hehe

 

Jag vet inte hur språkundervisningen idag fungerar eller ens efter vilka kriterier det utförs, men i Jämtland då på 70-talet var engelska ett krav som andra språk.

Sedan på högstadiet (7,8,9) dit vi fick åka skolbuss c:a en 1 1 /2  mil enkel resa varje dag, så var förutom engelska ett krav, även ett tredje språk och då fick man välja mellan tyska och franska.
Jag valde tyska och det fanns två varianter: särskild eller allmän och jag valde särskild tyska.

Förutom svenskan (det viktigaste språket av alla, för kan man inte det man inte heller inte lära sig andra språk), så hade jag engelska särskild och tyska särskild.

 I Gymnasiet läste jag också svenska, engelska, fast mindre tyska, jag var mer intresserad av naturvetenskapliga ämnen (fysik, matematik, ellära, teknologi etc.).

 

Så jag vet inte,hur är det idag i skolan, ingen aning men jag kan tycka att skolan borde uppmuntra mer i språk, redan från tidig ålder och framförallt svenska språket, vilket egentligen är ett krav att kunna, innan man kan lära sig andra språks grammatik - vilket jag erkänner att jag är dålig på och borde läst på mer i skolan..

Rätt eller fel?

Naturligtvis är det verkligen mycket viktigt att man kan prata och skriva danska ordentligt innan man ens ska tänka tanken att lära sog andra språk. I området där jag bodde som barn fanns det en familj där pappan var norrman och mamman var från Österrike. De hade två eler tre barn innan och de pratade svenska, men för deras yngsta pojke som vi kan kalla för Marcus blev det problem. Han lärde sig inte prata alls, utan bara pekade. Han fick som en tvättmaskin i huvudet när pappan pratade norska, mamman tyska och de andra barnen svenska. Dessutom flyttade familjen ofta och mycket! Stackars unge! 

Marcus hette egentligen något helt annat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
20 minuter sedan, skrev Talisman:

Klass 4 grundskolan läste vi engelska

Det gjorde vi också! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera börjar de med engelska i tredje klass och nästa främmande språk i sjätte klass. Varje fall när det gäller engelska går de fram mycket snabbare än när jag var barn för jag jämförde sonens lärobok i engelska med mina gamla och i fjärde klass (andra året med engelska) var språknivån på samma nivå som i min bok från sjätte klass (tredje året med engelska), dessutom såg jag att  i min bok var språket mycket onaturligt, det var tillrättalagt med korta meningar, ord som inte kunde förväxlas med andra och rätt lättstavade ord mm medan i sonens var det ett naturligt flytande språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Skorpion76
På 2018-05-27 på 11:04, skrev Cecilia:

Numera börjar de med engelska i tredje klass och nästa främmande språk i sjätte klass. Varje fall när det gäller engelska går de fram mycket snabbare än när jag var barn för jag jämförde sonens lärobok i engelska med mina gamla och i fjärde klass (andra året med engelska) var språknivån på samma nivå som i min bok från sjätte klass (tredje året med engelska), dessutom såg jag att  i min bok var språket mycket onaturligt, det var tillrättalagt med korta meningar, ord som inte kunde förväxlas med andra och rätt lättstavade ord mm medan i sonens var det ett naturligt flytande språk.

Av ditt inlägg förstår man att det har hänt en hel del!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...