Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn slocknar plötsligt


qpre1974

Rekommendera Poster

Min dator har börjat slockna ibland helt plötsligt. Ibland är det en gång per vecka, ibland som idag två gånger i rad efter ungefär 5 minuters användning. Jag har kollat temperaturerna på hårdskivorna och de ligger mellan 30 och 40. Processorns temperatur ligger oftast mellan 40 och 50. OS är Win 10. Datorn är självbygge on ungefär 10 gammal och funkar annars utmärkt. Var ska man börja kolla? När den slocknar sker detta helt plötsligt och det känns som strömmen går av bara helt plötsligt. När jag startar om, startar datorn helt normalt utan felkoder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Det kan vara nätaggregatet som börjar på att ge upp.

Det brukar vara första symptomen.

 

Har du möjlighet till ett annat nätaggregat att testa med och det behöver inte vara särskilt kraftfullt för i så fall skall du inte spela eller göra annat krävande, endast surfa runt lite och använda datorn som vanligt.

Ja minst på 250W.

 

Ur med strömkontakten.

Använd ESD-handledsband som skall sitta åt och klämman på olackad del på chassit.

Antistat-skydd.

 

Öppna chassit och koppla ur alla kontakter från nätaggregatet och detta gäller även moderkortskontakten samt cpu-kontakten.

 

Lägg det nya eller lånade nätaggregatet på hörnkanten försiktigt (det får absolut inte ramla ned) och koppla in detta.
Jag kan inte nog poängtera vikten av att det absolut inte får ramla ned på kretskortet eller utanför chasssit och orsaka stress på redan anslutna kontakter!

Håll nätaggregatet med en hand medan du kopplar eller se till att du har någon som hjälper till med detta.

 

Du behöver inte koppla in DVD och övrigt, bara moderkortskontakterna (2 st.) samt hårddisken/SSD och ev. grafikkortet.

Anslut strömkontakten i vägguttaget och provkör.

 

Fungerar allting så är det problem med nätaggregatet.

Om samma fel uppstår igen, så vet vi åtminstone att det inte är nätaggregatet och då kopplar du tillbaks allting i omvänd ordning.

Kom ihåg att ur med strömkonkakten från vägguttaget.

Sedan tar vi nästa steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för anvisningarna, Flyfisherman!

Jag köpte och installerade 2017-01-06 ett nytt  Corsair CX600, 600 W-nätaggregat . De borde väl hålla lite längre men naturligtvis kan alla dessa gå sönder även inom 16 månader. Då borde väl garantin gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman


Hej,
Ja du bör ha 3-års fabriksgaranti från Corsair, men instruktionen gällde för att försöka komma fram till om det ens är detta som spökar och ja nätaggregat går sönder eftersom även dessa innehåller elektronik som vdi hög värme åldras och helt enkelt inte klarar livslängden, andra nätaggregat kan hålla i mer än 10-år.

Det går tyvärr inte att säga.

 

Dom dyrare har högre kvalitet på komponenterna och håller längre.

Jag har själv ett Corsair 750W Silver sedan 2011 och inga problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår inte regelbundet, t.ex. nu har det inte hänt någonting på flera timmar. Jag har dock funderat redan längre på en starkare strömaggregat men först försöker jag lista ut - som du nämnde - om det verkligen är det som är problemet. Jag har precis ett likadant strömaggregat i en annan dator som jag använder mycket mindre. Jag kan byta dem sinsemellan och se om de löser problemet. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det lät som en bra idé. Precis i linje med vad jag föreslog.
Men om det är så som du beskriver att det kommer och går; då måste du köra ett bra tag för att förvissa dig...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig men jag tänkte bara fråga: När datorn dör, är det under någon speciell "belastning" eller kan det ske oberoende av vad du gör? Har ingen teori om vad det kan vara men tänkte att om om datorn stänger av sig vid krävande uppgifter och fungerar bra i övriga situationer så kanske felet vore enklare att felsöka. Kanske... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den dör jobbar jag oftast med enkla uppgifter, t.ex. skriver någonting i en Word- eller Excel-fil eller något annat enkelt. Oftast har jag då bara ett program öppet, dvs. ingen stor belastning. Jag tänkte också kolla i BIOS i vilken temperatur den stänger av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...