Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lissu

Rubrik i sidhuvud

Rekommendera Poster

Lissu

Hej! Jag har ett kanske underligt bekymmer... ;-)

Jag har ett teatermanus i Word som jag har kompletterat med formatmallar enligt nedan

Rubrik 1: akt

Rubrik 2: scen

Samt olika formatmallar med olika färger för resp roll

Jag skriver ut filen som PDF och för över den till en platta - på det sättet är det enkelt att bläddra och jag slipper hela pärmen. Detta fungerar perfekt MEN jag skulle vilja ha texten från rubrik 2 även i sidhuvudet, d v s när jag är i scen 2 så ska det i sidhuvudet stå scen 2 och när vi har börjat scen 3 ska sidhuvudet ändras.

Hoppas att någon förstår hur jag menar samt vill ge en vink hur jag skulle kunna göra...

Lisbeth

aka

Lissu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Förutsättning. Du har skapat dina Rubriker med hjälp av Words rubriksformat, typ "Rubrik1"

Ta dig in i redigeringsläget för sidhuvud på något sätt. t.ex :

Infoga->sidhuvud->Redigera sidhuvud   (eller dubbelklicka i sidhuvudet)

Under Designfliken bör du kunna välja Infoga->snabbdelar ->Fält

Till vänster i dialogrutan får du en lista med fältnamn, gå ner till StyleRef

I mitten av rutan ser du nu Fältegenskaper/formatmallsnamn. Välj Rubrik1 .

Tryck ok och dbl-klicka sedan utanför ditt sidhuvud någonstans. Nu bör det vara som du vill.

Sidhuvudet byts ut så fort rubriken dyker upp på en sida, Dvs Kapitel 1 ersätts av Kapitel 2 i sidhuvudet även om det bara är 1 rad som hör till kapitel 2  (borde inte vara något problem, jag antar att du alltid låter det börja på ny sida).

ALT+F9  växlar läge så att fältkoderna syns och gör så att du kan redigera fältkoder direkt i word. Men om du inte är extremt bekväm med words kodsystem så föreslår jag att du bara raderar det gamla och börjar om ifall det blir fel.

MVH

/MH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...