Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka pengar utomlands (Kanada)


Parisa

Rekommendera Poster

Min syster som bor i Kanada är på väg att köpa ett hus och jag tänkte låna henne en del av pengarna hon behöver för det. Jag är själv på väg att sälja mitt hus och jag borde få några hundra tusen kronor i vinst. Tänkte skicka henne en del av vinsten (ca 200,000 kr).

Vad är bäst att göra? 

Allt är precis som jag har skrivit och det pågår inga olagliga saker, men jag vet inte t.ex. om banken har olika regler om pengarna blir lån eller gåva till min syster.

Finns det andra saker man borde tänka på o.s.v.

Mycket tacksam för tips.

/Parisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det var ju fint :)

Kan du berätta vad som visade sig vara bästa sättet?

Det kan ju vara någon annan som behöver skicka pengar utomlands någon gång framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det var enkelt!

 

Observera att den sidan du länkar till gäller mottagare i Sverige. Kanada kan ju ha helt andra skatteregler när det gäller gåvor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i USA tex. så fungerar det inte lika lätt att låna ut pengar mellan familjemedlemmar för tex. att köpa ett hus och då kan det bli skattepåslag, hur det är i Kanada har jag ingen aning om, men det är nog bäst att du och din syster noga tar reda på vilka regler som gäller. Så det inte blir extra kostnader som ingen tänkt på menar jag.

 

Tex. i USA: Huffpost: Don't Count On Gift Money For A Down Payment Without Knowing The Rules First

Legally, you can't pay it back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tur. Jag hade inte kollat Kanadas regler, men de har ingen gåvaskatt. Så det gick bra. 

Det handlade inte om jättemycket pengar heller. Runt hundra tusen.

Men egentligen borde vi ha kollat reglerna i båda länderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...