Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

BYGGA PLATTFORM

Rekommendera Poster

Att bygga något likt LinkedIn snabbt och enkelt och billigt tror jag inte går. Och ditt krav på att det ska vara "enklare" är rätt luddigt. Det viktigaste är att du kan beskriva vad du vill ha så dels du verkligen förstår själv vad du begär, men även om du tar in hjälp att du kan förklara vad du vill ha. Många förseningar inom olika projekt uppstår på grund av att man inte lyckats kommunicera kraven och önskemålen så man måste göra om saker och ting.

Om vi ska gå in på mer tekniska detaljer så kommer du vilja börja med någon som är riktigt duktig på databaser. Om du vill köra på traditionell sql eller mer modern nosql spelar mindre roll, men du vill att din databas-person är väldigt duktig på att ta fram en robust modell och optimera framför allt läs-operationer. Linkedin, Facebook, twitter är alla sajter som laddas väldigt snabbt. Men dom har otroliga mängder data, så dom har lagt väldigt mycket tid och engagemang på sina databaser. Google tog ju fram en helt egen databas hanterare för att kunna få snabba operationer. Jag undrar om inte Facebook gjorde något liknande.

Sen har vi säkerheten. Du vill se till att få in säkerhet rätt tidigt så ingen kan komma åt den data du lagrar, men även så att man inte kan ta sig in och lägga upp till exempel spam eller virus. Ta med säkerhet tidigt, det blir mycket huvudvärk om du tar in en säkerhetsreview i slutet av projektet och måste börja plåstra i efterhand.

Sen kommer nog själva webbsidan, det är nog den enklare delen, relativt sätt, men du kommer nog få lägga mycket tid även här på att få till en robust lösning som fungerar på dator, surfplatta, telefon osv. Det finns massor med webbläsare, och om du riktar dig till företagsfolk så är IE fortfarande en stor spelare och då blir det extra krångligt med att få allt att fungera med den browsern också. Samt UX, se till att webbsidan är enkel att använda. Det tar tid och ta fram en bra användarupplevelse och det kommer bli mycket iterativt jobb genom att man tar fram prototyper, testar på användare, går tillbaka till ritbordet gör om, testar igen.

Ska du ha appar till din lösning? Kommer dessa vara så kallade native-appar eller modernare PWA?

Betal-lösningen är nog det enklaste att kontakta Klarna och be om hjälp där. Dom kommer ju vilja sälja in sin lösning till dig. Om du tänkte nå en internationell användarbas så vet jag inte om Klara ä tillgänglig i alla länder, men det får dom svara på.

Sen när du fått allt i sjön så kommer förvaltning av siten du kommer få skala upp på flera servrar för ökad prestanda för att orka med prestanda för täcka upp för alla användare som kommer vilja använda din sajt. Och då märker man av att man missat vissa saker i databas eller i api- server-lagret och då blir det mycket jobb att korrigera.

Men det kan vara ett kul projekt, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, skrev .M:

Att bygga något likt LinkedIn snabbt och enkelt och billigt tror jag inte går. Och ditt krav på att det ska vara "enklare" är rätt luddigt. Det viktigaste är att du kan beskriva vad du vill ha så dels du verkligen förstår själv vad du begär, men även om du tar in hjälp att du kan förklara vad du vill ha. Många förseningar inom olika projekt uppstår på grund av att man inte lyckats kommunicera kraven och önskemålen så man måste göra om saker och ting.

Om vi ska gå in på mer tekniska detaljer så kommer du vilja börja med någon som är riktigt duktig på databaser. Om du vill köra på traditionell sql eller mer modern nosql spelar mindre roll, men du vill att din databas-person är väldigt duktig på att ta fram en robust modell och optimera framför allt läs-operationer. Linkedin, Facebook, twitter är alla sajter som laddas väldigt snabbt. Men dom har otroliga mängder data, så dom har lagt väldigt mycket tid och engagemang på sina databaser. Google tog ju fram en helt egen databas hanterare för att kunna få snabba operationer. Jag undrar om inte Facebook gjorde något liknande.

Sen har vi säkerheten. Du vill se till att få in säkerhet rätt tidigt så ingen kan komma åt den data du lagrar, men även så att man inte kan ta sig in och lägga upp till exempel spam eller virus. Ta med säkerhet tidigt, det blir mycket huvudvärk om du tar in en säkerhetsreview i slutet av projektet och måste börja plåstra i efterhand.

Sen kommer nog själva webbsidan, det är nog den enklare delen, relativt sätt, men du kommer nog få lägga mycket tid även här på att få till en robust lösning som fungerar på dator, surfplatta, telefon osv. Det finns massor med webbläsare, och om du riktar dig till företagsfolk så är IE fortfarande en stor spelare och då blir det extra krångligt med att få allt att fungera med den browsern också. Samt UX, se till att webbsidan är enkel att använda. Det tar tid och ta fram en bra användarupplevelse och det kommer bli mycket iterativt jobb genom att man tar fram prototyper, testar på användare, går tillbaka till ritbordet gör om, testar igen.

Ska du ha appar till din lösning? Kommer dessa vara så kallade native-appar eller modernare PWA?

Betal-lösningen är nog det enklaste att kontakta Klarna och be om hjälp där. Dom kommer ju vilja sälja in sin lösning till dig. Om du tänkte nå en internationell användarbas så vet jag inte om Klara ä tillgänglig i alla länder, men det får dom svara på.

Sen när du fått allt i sjön så kommer förvaltning av siten du kommer få skala upp på flera servrar för ökad prestanda för att orka med prestanda för täcka upp för alla användare som kommer vilja använda din sajt. Och då märker man av att man missat vissa saker i databas eller i api- server-lagret och då blir det mycket jobb att korrigera.

Men det kan vara ett kul projekt, lycka till.

Tack så mycket för svar! Så här är tanken och det skall vara enkelt. En arbets sökande plattform. Där sökande skall kunna lägga upp sina kunskaper, språk, osv - ett CV och bild. Efter några dagar om sökande tex är elektriker så skall denna sorteras in i rätt kategori under elektriker, andra kanske sorteras in under kategori, golvläggare, rörmokare, osv. Appar hade jag inte tänkt på. Men kan bli aktuellt längre fram. Kanske kan det vara möjligt att via ett verktyg som Word press vara möjligt? Men då kanske det inte blir samma seriositet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns färdiga scripts för detta på CodeCanyon som man kan köpa för nån hundra lapp. Sedan kan du själv översätta detta till dem språk du vill ha på hemsidan, och dylikt 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

En arbets sökande plattform.

Ett bemanningsföretag som vänder sig till företag eller något som vänder sig till konsumenter typ https://offerta.se/ eller https://hinnerdu.se/sv-se/ eller någon annan av de många liknande platserna?

I båda fallen väldigt olikt Linkedin och knappast något man bygger i Wordpress.. Men eftersom det finns många sådan webbplatser så måste man hitta något unikt som gör ens egen mycket bättre än alla befintliga i något avseende för att kunna tjäna pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Phenomen:

En duktig programmerare i något webbramverk skulle kunna göra jobbet under en månad om det är som offerta.se du vill ha. 

Är du duktig på tidsuppskattningar eller är det en sån tidsuppskattning som ska multipliceras med pi för att få något som fungerar och sen med pi för att få en produkt som uppfyller säkerhetskrav och annat för att det ska vara en produkt som går att underhålla? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har utvecklat olika webblösningar i 20 år, så jag ska komplettera lite med mina erfarenheter.

Att använda ett CMS-verktyg som Wordpress är helt ok. Ingen utifrån kommer ha åsikter kring hur seriös du är om du väljer en sådan lösning. Wordpress, Drupal, Umbraco, Epi-server, spelar mindre roll. Dock måste du räkna med att det är mycket jobb att underhålla en sådan lösning. Det är inte bara att installera och utgå ifrån att det är klart och kommer fungera. Du måste utveckla dina mallar kanske skapa egna plugins osv, osv. Sen har vi ju detaljen att det händer inte allt för sällan att det kommer ut varningar att man måste uppdatera sitt CMS så någon funnit en allvarlig brist i det. När du uppdaterar ditt CMS så kan mallar och plugins etc sluta fungera pga ändrade api:er. Där jag jobbar så har vi två heltidsanställda och jag tror fem konsulter som alla jobbar med utveckling och förvaltning av enbart CMS.

Att använda färdiga script som finns till exempel på CodeCanyon kan vara en lösning för att snabbt få något i sjön. Men kommer du få tillgång till uppdateringar? vilken typ av support får du? Vi hade en färdig tredjeparts lösning för att ladda upp CV till företaget. Sen när vi uppgraderade servrarna så slutade lösningen att fungera och företaget vi köpt det av en gång i tiden fanns inte kvar. Så det var bara att slänga och börja om på nytt.

Att du vill få till något snabbt, enkelt och billigt är nästan helt omöjligt. Oftast kan du välja två av dem, men alla tre är antagligen bara en dröm. Att använda färdiga lösningar är helt ok, om du är beredd på att när något inträffar så är det kanske inte så enkelt längre. Jag tror det finns ett par trådar här på eforum om folk som kör sina hemsidor hos webbhotell, webhotellet uppgraderar sina servrar och hemsidor slutar fungera.

Det säkraste sättet att få ditt projekt i hamn är att gå steg för steg. Börja med att sätta upp en hemsida, du kan använda Wordpress, du kan använda Wordpress hos något webhotell eller annan hosting-lösning. Läs på vart gränsen går för vad hostingens ansvar börjar och slutar. Lägg på hantering av användare, det enda du behöver göra är att se till att dom kan registrera sig och logga in. Det kanske finns färdiga plugins till Wordpress för det. När du har denna grund att stå på, lägg på CV-formuläret. Sen är du i hamn.

Om du leja ut arbetet till någon, gör det i samma steg. Bryt ned projektet i små, små steg och se till att dom följer planen, då blir det enklare att följa upp att du får det du beställt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är du duktig på tidsuppskattningar eller är det en sån tidsuppskattning som ska multipliceras med pi för att få något som fungerar och sen med pi för att få en produkt som uppfyller säkerhetskrav och annat för att det ska vara en produkt som går att underhålla? ;)

Tricket är ett MVC-ramverk som Ruby on Rails, ASP.NET, phaconPHP eller min nya favorit Phoenix. Finns förstås många fler beroende på språk Grails, Spring Boot, Django..

Projekt som innehåller säg 10-15 modeller, uppskattar jag till 1 måndsarbete om man väljer något av ramverken. 

Väljer man något CMS, så är man låst i hur en annan har tänkt. Min erfarenhet för när det gäller människor som har nämnt saker som Umbarco, EpiServer, är att de inte är insatta eller har kolla på ramverken som jag nämnt. Med all respekt.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, skrev Phenomen:

Tricket är ett MVC-ramverk som Ruby on Rails, ASP.NET, phaconPHP eller min nya favorit Phoenix. Finns förstås många fler beroende på språk Grails, Spring Boot, Django..

Projekt som innehåller säg 10-15 modeller, uppskattar jag till 1 måndsarbete om man väljer något av ramverken. 

Väljer man något CMS, så är man låst i hur en annan har tänkt. Min erfarenhet för när det gäller människor som har nämnt saker som Umbarco, EpiServer, är att de inte är insatta eller har kolla på ramverken som jag nämnt. Med all respekt.. :)

Min fråga grundar sig på Hofstadter's law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Oavsett teknik så är de flesta programmerare (gällde även mig när jag jobbade som programmerare) väldigt dåliga på att uppskatta utvecklingstider och pi (eller 3) har visat sig vara en bra faktor att multiplicera den uppskattade tiden med för att få en mer sann kalendertid. Om jag inte missminner mig så finns det med i den klassiska boken The Mythical Man-Month som grundar sig på författarens erfarenheter från när IBM utvecklade sina stordatorer på 60-talet. Det som står i den boken gällde fortfarande 40 år senare så det gäller nog nu, ytterligare 10 år senare också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Min fråga grundar sig på Hofstadter's law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Oavsett teknik så är de flesta programmerare (gällde även mig när jag jobbade som programmerare) väldigt dåliga på att uppskatta utvecklingstider och pi (eller 3) har visat sig vara en bra faktor att multiplicera den uppskattade tiden med för att få en mer sann kalendertid. Om jag inte missminner mig så finns det med i den klassiska boken The Mythical Man-Month som grundar sig på författarens erfarenheter från när IBM utvecklade sina stordatorer på 60-talet. Det som står i den boken gällde fortfarande 40 år senare så det gäller nog nu, ytterligare 10 år senare också.

Om rappoterad uppskattad tid för en use case i backlogen visade sg avvika, så är det väl den rappoterandes fel. Personen rappoterade 3 timmar men i verkligheten tog det 30 timmar. Då har personen inte koll på tekniken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...