Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att ladda upp en bild som är för stor och att avbryta


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

För det första: vad är maximal bildstorlek, är det 2MB?

Och var står det nånstans i redigeraren?
 

Om jag inte tänkt på detta innan jag försöker att ladda upp en bild som är för stor, låt säga 3MB , så är det stört omöjligt att avbryta.

Det står endast köad och inga knappar eller dubbelklick kan göra något åt detta, utan då är jag tvungen att avbryta hela inlägget och börja om.

Testar sedan med att i Adobe Photoshop processa ned bildstorleken till 2,2 MB, men det gick inte heller och går inte att avbryta.

Processar om bilden igen för att komma under 2MB och då går det.

 

Det är inte problemet, utan att det är fullständigt omöjligt att avbryta en sk. köad bild som är för stor att laddas upp.
Knacka? Vad betyder denna informationsruta som inte gör någonting eftersom det inte finns något att redigera, m.a.o. ingen bild finns ju där ännu?

 

Dessutom: om man har en köad bild pga. för stor filstorlek går det heller inte att ladda upp en mindre direkt efter, för även denna nya mindre bild blir också "köad" och om man håller på med en instruktion och vill lägga in bilder emellan text ibland, då blir det stopp och man får börja om igen.

462567510_Laddauppbild.PNG.17d61359632e717f25a514b96fad594c.PNG
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att lägga upp en png-bild på 2,36 MB, och den laddar utmärkt, enligt bild och resultat. Även om den blir stor i original. Så upp till denna storlek, så verkar det fungera, men vi kan ju fråga @Cecilia eller @felix , någon av dom vet säkert vad maxstorleken på en bifogad bild får vara idag.

 

 

sshot-78.png.8bf013d9de4d5a1ec2f1bad73343ecdf.png

 

 

 

416119235_Skrmskydd_skada_20171103_152026.thumb.png.f020d766365c74722382a59f0006a459.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Märkligt att en bild > 2MB i ditt fall 2.2 MB fungerar.

Jag tar din bild (som jag sparat ned) och försöker lägga upp igen:

Nix. har väntat i c:a 5 min och ingen skillnad.
 

Och återigen får jag börja om detta inlägg för att kunna bifoga senaste skärmklipp.

 

Köad.PNG

 

Ps. Jag processar om denna till 167KB och bifogar - inga problem:
236888257_Skrmskydd_skada_20171103_152026.png.b305dc3dd6122a61628ced5b6f2f0589.thumb.jpg.58f1ba5e1892b09422af64a10daddf70.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är verkligen märkligt, något hos dig/från ditt håll verkar inte vilja ladda upp bilden?

Vi får höra om någon har något vettigt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till bildtitel

Skärmskydd_skada_20171103_152026.png.b305dc3dd6122a61628ced5b6f2f0589.png

 

Funkade även för mig, kunde dubbelklicka på den lilla fyrkanten och fick då upp en dialog med möjlighet att redigera några egenskaper. La till en bildtext och valde höger.

Kunde bara justera ner storleken.

 

Någon bildtext visas inte? Tillägg: I annan webbläsare ser man (knappt) text till höger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med en bild på 2,9 MB. Gick inte bra och går inte att ta bort bilden och där fastnar jag. Om bilden är för stor är väl OK men att man inte kan avbryta är inte OK.

 

image.png.70e506497acc42ec937e95ddef1406fb.png

 

image.png.25b87cae584a2aac67f8f3b8585731c3.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Laso:

Så upp till denna storlek, så verkar det fungera, men vi kan ju fråga @Cecilia eller @felix , någon av dom vet säkert vad maxstorleken på en bifogad bild får vara idag.

I de delar av inställningarna som jag kommer åt, dvs de globala finns det ingen max storlek för vare sig antal byte eller pixlar. Men sen finns det inställningar som är per grupp (admin, mod, medlem) och de kan jag inte se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra bildstorlek kunde i alla fall Laso göra i betan:

1239646719_Lasosbetabild.png.362e3f2d9b8aaef08d231c4abf7dd9a3.png

Jag tror att det fanns en maxstorlek angiven i gamla Eforums hjälpfiler, men dessa hjälpfiler, som inte längre är aktuella (och som väldigt få läste), har ju tagits bort. Men varför behöver man så tunga bilder? Lasos betabild är bara 28 kb.

 

Sedan undrar jag över ordet "knacka" i det första inläggets bild. Är "Dubbelklicka/knacka [för att redigera bildalternativen]" en direktöversättning av "Double-click or tap"? Använder man termen "knacka" om man har pekskärm?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag tror att det fanns en maxstorlek angiven i gamla Eforums hjälpfiler, men dessa hjälpfiler, som inte längre är aktuella (och som väldigt få läste), har ju tagits bort. Men varför behöver man så tunga bilder?

Det behöver man väl inte men det kan ju hända att man väljer en bild som är för stor utan att tänka sig för. Då är det kört. Det går inte att skicka inlägget. Det  enda man kan göra är att avbryta hela inlägget och det är inte så kul om man har skrivit en lång text med kanske en del länkar. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
6 timmar sedan, skrev mbgtmari:

..//..

Jag tror att det fanns en maxstorlek angiven i gamla Eforums hjälpfiler, men dessa hjälpfiler, som inte längre är aktuella (och som väldigt få läste), har ju tagits bort. Men varför behöver man så tunga bilder? Lasos betabild är bara 28 kb.

..//..

Bildstorleken på tagna bilder bestäms ju automatiskt tex. tar man ett skärmklipp får ju det en viss storlek beroende på ytan man markerar och inget man kollar särskilt på hur stor den är.

Är det en kamerabild blir ju i regel alltid dessa flera MB stora och det är förknippat med extraarbete att använda ett fotoredigeringsprogram som tex. jag gör när jag skall ta ned bildens filstorlek utan att förlora alltför för mycket i kvalitet och det är säkert inte alla som har den möjligheten.

 

Och när jag laddar upp en bild så tittar jag inte först hur stor den är, eftersom mina bilder alltid har olika storlekar och att en bild då kan vara för stor borde inte vara ett problem - om man kunde avbryta uppladdningen.

Det bästa är ju att Eforum sade ifrån direkt att bilden/filen är för stor med information om maxstorlek och så var det vill jag minnas på förra versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-18 på 10:59, skrev mbgtmari:

Ändra bildstorlek kunde i alla fall Laso göra i betan:

1239646719_Lasosbetabild.png.362e3f2d9b8aaef08d231c4abf7dd9a3.png

Jag tror att det fanns en maxstorlek angiven i gamla Eforums hjälpfiler, men dessa hjälpfiler, som inte längre är aktuella (och som väldigt få läste), har ju tagits bort. Men varför behöver man så tunga bilder? Lasos betabild är bara 28 kb.

 

Sedan undrar jag över ordet "knacka" i det första inläggets bild. Är "Dubbelklicka/knacka [för att redigera bildalternativen]" en direktöversättning av "Double-click or tap"? Använder man termen "knacka" om man har pekskärm?

 

 

Visst kunde jag det, då blev det en del tester i betan, men nu gällde det för att se om hela bilden laddades upp och las in som den skulle, så nu var det en medveten uppladdning utan storleksminskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Sedan undrar jag över ordet "knacka" i det första inläggets bild. Är "Dubbelklicka/knacka [för att redigera bildalternativen]" en direktöversättning av "Double-click or tap"? Använder man termen "knacka" om man har pekskärm

 

Ja, så brukar man skriva för telefoner och surfplattor.

 

17 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Bildstorleken på tagna bilder bestäms ju automatiskt tex. tar man ett skärmklipp får ju det en viss storlek beroende på ytan man markerar och inget man kollar särskilt på hur stor den är.

 

Exakt!

Lägger man ner tid på att ordna skärmklipp så vill man då inte dessutom hålla på att redigera bildernas storlek.

Detta hade jag problem med i ett annat forum och där var det någon inställning som var extra kinkig om det var en PNG. JPG gick bättre.

År 2018 kan man ju tycka att detta skulle anpassas per automatik av forummjukvaran, en för stor bild skalas ner, typ som när man skickar MMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du väntat när det står "köat", någon minut?

Det kanske blir uppladdat om det bara får lite tid på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63?

3 hours ago, Mikael63 said:

Ja, så brukar man skriva för telefoner och surfplattor

Jag har varken platta eller mobiltelefon (bara fast sådan) så jag kan inte alla termer för dessa. Däremot brukar jag knappa in min kod när jag ska ta ut pengar i bankautomaten, vilket jag på engelska endast skulle uttrycka som I enter my access code.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur länge har du väntat när det står "köat", någon minut?

Det kanske blir uppladdat om det bara får lite tid på sig.

Vem frågar du? Jag har skrivit att jag provat med 5-minuter i inlägget ovan https://eforum.idg.se/topic/356175-att-ladda-upp-en-bild-som-är-för-stor-och-att-avbryta/?do=findComment&comment=1700991

Det är ett bekymmer som både jag och vertpre har och vi kan ju inte gärna vara ensamma om detta.
M.a.o. går det inte att avbryta en påbörjad uppladdning och nu har jag testat detta även från en annan dator hemma.

Som jag redan skrivit borde Eforum i den uppladdningsrutan ha information om max bild/filstorlek och helst som det var för i förra versionen (som jag tycker mig komma håg): Att vid uppladdning av fil eller bild etc. om filstorleken är för stor sade Eforum till om max filstorlek 2MB och inga problem - uppladdningen avbröts direkt. Då vet man.

Som det är nu kan man inte ens avbryta en köad uppladdning och varför blir den ens köad?

Detta är det största bekymret - att en köad uppladdning inte går att avbryta, samt att få veta varför en uppladdning "köas" och när jag ser att filstorlekar under 2MB fungerar så drar jag slutsatsen att den begränsningen finns för oss.
 

Enda möjligheten som vi redan påtalat i flera inlägg ovan är att avbryta påbörjat inlägg och starta om på nytt.
Och hur kul är det om man håller på med en instruktion eller andra tips där man vill lägga in en bild och måste börja om?

Mvh :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Felix har under de senaste veckorna varit fullt upptagen med det som var tvunget att göras inför GPDR. Nu när det är (i stort sett) avklarat kommer han att beta av det som ligger i kö i prioritetsordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman

Vad exakt är prioritetsordningen?

Akuta problem först, men sedan?

 

Dom gamla rapporterade problemen i en tråd där vi fyllde på med saker förut, där vissa ännu ej är lösta eller nya problem som uppstått med senaste plattformen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Flyfisherman

Bump.
Fast nu är det ju semester och annat, men när är det läge att tordas fråga... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen under augusti, när han kommer tillbaka och upptäcker att inkorgen svämmar över, och hela hans konto är full av taggar härinne.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Flyfisherman

Bump igen.

Problemet fortfarande olöst

Jag höll precis på med en instruktion och där jag lagt ned en hel del tid på att ta fram bilder och diverse text, men så hade jag en bild som var över 2MB och blev köad - det går inte att avsluta uppladdningen annat än att stänga redigeraren och börja om.

Men nu struntar jag i det. Det får vara.

 

Testade nyss i Testhörnan https://eforum.idg.se/topic/358210-ladda-upp-en-bild-som-är-större-än-2mb/

 

Ps. Det är nog bara moderatorer som kan se min tråd där, om övriga vill testa så skapa en ny tråd i Testhörnan och försök ladda upp en bild som är > 2MB filstorlek och berätta sedan här hur det går, samsas gärna flera i samma tråd. Men kom ihåg att trådar i Testhörnan kommer att tas bort efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag  testade uppladdning av 3,8 MB. Jag fick ett felmeddelande:

Citat

Det uppstod ett problem vid bearbetning av den uppladdade filen. -200

Och det efter någon sekund eller två och det hela avbröts.

 

Pröva med någon annan webbläsare för det kan ju tänkas att forumprogrammet inte är kompatibelt med nyare FF-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...