Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppdateing = inget ljud


Hockke

Rekommendera Poster

Jag svarade ja på Microsofts fråga om jag ville installera dagens uppdatering för W10. Efter att datorn tuggat på en bra stund var det klart och jag började prova om allt fungerade. Efter förra uppdateringen lade bägge skrivarna och skannern av, så den backade jag. Nu fungerar dessa men inte ljudet. Jag har testat alla inställningar via högerklick på högtalarikonen och nya drivrutiner men inget hjälper. Med lite trixande i VLC kan jag spela mp3 men inte i standardläge (det som funkade förr) men inga ljud från från andra källor. Vare sig systemljud eller spel.

Finns det någon lösning eller hur tar jag bort uppdateringen? Kan en systemåterställning hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilken uppdatering det gäller.

 

Även jag har gått tillbaka till Creators Update eftersom min skrivare inte fungerade med Fall Creators Update. Nu får jag alltså bara s.k. kvalitativa uppdateringar. Idag har jag fått dessa

Installationen är klar: Följande uppdatering har installerats. 9WZDNCRFHWD2-Microsoft.MicrosoftSolitaireCollection Datum: 2018-05-17 17:12

Installationen är klar: Följande uppdatering har installerats. 9WZDNCRFHVQM-MICROSOFT.WINDOWSCOMMUNICATIONSAPPS Datum: 2018-05-17 17:12

 

Igår fick jag

Installationen är klar: Följande uppdatering har installerats. 9WZDNCRFHVQM-MICROSOFT.WINDOWSCOMMUNICATIONSAPPS Datum: 2018-05-16 17:08

Mitt ljud fungerar emellertid lika bra som vanligt.

 

Vill du se vilken uppdatering just du har fått idag ska du skriva tillförlitlig i sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start. Då får du upp Tillförlitlighetshistorik som visar dig senaste Informationshändelser med "teknisk beskrivning".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, någon gul symbol vid någon enhet som indikerar fel?

Start > skriv bara rakt av enhets > i listan som kommer upp klicka 'Enhetshanteraren'

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Om specialbygge: moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort: fabrikat och modell?

Moderkortets BIOS version? Det står i första menyn i Bios Setup som du kommer in i direkt vid uppstart innan Windows börjar laddas, genom att upprepade gånger trycka antingen Del, F10, F2, F1 eller Esc. Det står i instruktionsboken.

 

Är du osäker så ladda hem gratis Speccy och under Motherboard så talar den om vilken Bios version du har inkl. moderkortsbeteckning etc.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen. https://www.ccleaner.com/speccy/download

 

Jag har sett att vissa knepiga scenarion med senaste Windows April Creators update (ver. 1803) har ställt till det och ibland har det konstigt nog varit grafikdrivrutinen som inte fungerat.

Start > skriv bara rakt av winver > i listan som kommer upp klicka Winver => kommandot talar om vilken Windows version du har.

 

Både Amd och nvidia har nyligen släppt nya grafikdrivrutiner för att stödja just Windows 10 April Creators update, men det gäller inte för gamla grafikkort.
Ta en titt och se om du har möjlighet att ladda hem senaste grafikdrivrutinen, spara på valfri plats på disken och sedan högerklicka och välj 'Kör som administratör' och starta om datorn.
AMD: https://support.amd.com/en-us/download

Nvidia: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Intel: https://downloadcenter.intel.com/

 

Är du brydd så återkom med uppgifterna så kommer någon att guida dig till rätt sida.

 

Till sist råder jag dig att manuellt köra Windows update och efter ev. uppdateringar starta om datorn och därefter köra Windows update igen med omstart, tills det inte finns fler uppdateringar.

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Mvh

 

Ps. Du kan stänga av Windows funktionsuppdateringar för en begränsad tid men du kan fortfarande ta emot Windows säkerhetsuppdateringar och förbättringar till befintlig version.
På så sätt så uppgraderar du inte Windows till senaste version och det kan vara bra att vänta lite med det.
Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > Avancerade alternativ => "En funktionsuppdatering innehåller nya funktioner etc. Den kan skjutas upp i följande antal dagar" Välj minst 30 eller ännu hellre mer, nån månad till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hockke och jag har version 1703, inte 1803.

 

Hockke,  de nämnda finjusteringarna av Windowsappar, som åtminstone jag aldrig använder, har nog inget med ljudet att göra. För att få reda på vilken uppdatering det är som ställer till det för dig kan du också gå till Inställningar/kugghjul > Uppdatering och säkerhet >Windows Update, Uppdateringshistorik När jag klickar på Uppdateringshistorik är min senaste uppdatering

2018-05, uppdatering för Win 10 Version 1703 för x64-baserade system (KB4134660) Installationen slutfördes i tisdags 2018-05-15 22:52

 

Den KB:n hittade jag information om på en tysk sida.

https://windowsarea.de/2018/05/kb4134660-kb4134661-werden-fuer-windows-10-version-1703-1709-ausgerollt/

Det är en uppdatering som garanterar att våra operativsystem är kompatibla med det skydd av våra privata data som General Data Protection Regulation (GDPR), Allmänna dataskyddsförordningen¹ har bestämt ska införas den 25 maj. Vad detta skulle ha med ditt ljud att göra förstår jag dock inte.

____________________________________________________________________________________________________________________

¹ Här i Sverige kallas GDPR kort och gott för dataskyddsförordningen
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/
"Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen börjar gälla den 25 maj 2018 och ersätter då personuppgiftslagen (PuL)"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Hockke och jag har version 1703, inte 1803.

Om det inte är så att han nu har fått in 1709 eller 1803 och det är därför ljudet har upphört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycks ha 1803 men varför ska det stänga av ljudet?

Jag har försökt med de uppgraderingar som Flyfisherman förslog, utan resultat.

Så här ser uppdateringshistoriken ut.

 

 

Image2.thumb.jpg.75d464c1af63a81e6b72d0c91fcb3bb8.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du råkar inte ha Google chrome installerad? Det var en uppdatering till den som tog död på ljudet i datorn läste jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång ljudet, hur det gick till vet jag inte. Jag laddade ner alla nya drivrutiner som fanns, försökte med systemåterställning och så helt plötsligt fungerade det.

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan se i din bild av Tillförlitlighetshistorik att det hade installerats tre drivrutiner som hade med ljudet att göra. Det kan ju vara så att någon av dem inte var riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken är att det fungerar, men jag börjar bli tämligen trött på detta Windows!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...