Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut hårddisk mot en SSD-disk


Mållgan

Rekommendera Poster

Min hustru har en Acerlaptop med C-hårddisken 448 GB, varav 347 är ledigt enligt "Mina dator". Min tanke är att byta ut C-disken till en SSD-disk på ca 250 GB. Det utnyttjade  utrymmet på nuvarande C-disken, 101 GB, skulle rymmas på en sådan SSD-disk.  Följande borde kanske fungera?

 

1. Jag skapar två partitioner på den nuvarande C-disken; en partition på exempelvis 150 GB som innehåller det nuvarande nyttjade 101 GB. Den andra partitionen innehåller inga data.

2. Jag skapar en spegling av partitionen 150 GB med hjälp av t ex programmet AOMEI Backuppper och sparar speglingen på en extern hårddisk.

3. Jag demonterar den nuvarande C-disken från datorn.

4. Jag monterar den nya SSD-disken i datorn.

5. Jag kör en recoverykörning i AOMEI så att speglingen av den gamla C-diskens partition på 150 GB installeras på den nya hårddisken.

6. Jag slår ihop SSD-diskens två partitioner till en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många tillverkare av SSD:er som också har anpassade kloningsprogram och då klonar man direkt från nuvarande hårddisk till den nya SSD:en utan att behöva gå via en extern hårddisk och antagligen utan så mycket manuellt partitionsarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, t ex Crucial har det men jag är inte säker på att hårddiskleverantörernas kloningsprogram beaktar att den nya SSD-disken är av mindre total storlek än den som ska ersättas. Därför tänkte jag att det kan komma att krävas partitionsarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då kör man istället ett lämpligt disk-backupprogram och inte kloning och där man ser till att alla dolda partitioner och alla mappar inkl. dolda sådana kommer med.

Acronis True Image (betalprogram) klarar detta galant med Backup & restore och jag har gjort det flera gånger, men det finns gratis disk-backupprogram också.

 

Någon på forumet kommer säkert att tipsa dig om ett sådant.

 

En klon ger i princip likadant mål som källa: har du en disk som är allokerad till ett visst utrymme i partitionsstorlekar kommer klonen att försöka återskapa detta och är målet mindre än källan, oavsett att du har totalt utnyttjat mindre fil-användningsstorlek på käll-disken blir det problem vid kloning till mål-disken. 
Och det finns andra bekymmer med kloning också: risken  är att det kan ställa till med bekymmer för start-partitionen och då kommer inte den nya disken ens att kunna boota upp och i övrigt är kloning inget jag använder.

 

Bara se till att diskens totala använda utrymme ryms på mål-disken, sedan bara köra en diskbackup som jag beskrivit ovan, annars koppla in en USB-disk och flytta över stora filmappar som innehåller film, musik etc. för att frigöra utrymme.

Bara mina personliga erfarenheter i frågan.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Jag menar en diskbackupkörning och då blir det väl som  du säger att det fungerar om den nuvarande C-diskens använda utrymme inte är större än totalutrymmet på den nya SSD-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mållgan:

Ja, t ex Crucial har det men jag är inte säker på att hårddiskleverantörernas kloningsprogram beaktar att den nya SSD-disken är av mindre total storlek än den som ska ersättas. Därför tänkte jag att det kan komma att krävas partitionsarbete.

Med tanke på hur vanligt det är att en ny SSD är mindre än en gammal hårddisk tror jag att det är rätt vanligt att de programmen kan krympa en partition i samband med kloningen. SSD-tillverkarna har ju just kloningsprogrammen för att folk inte ska ringa deras kundtjänst och fråga hur de ska göra för att få SSD:en att fungera.

 

I det ingår förstås också att programmen ser till att de olika små Windows-partitioner som finns på hårddisken kommer med och att de är rätt konfigurerade för start till rätt partition. Om allt inte hanterades enkelt så skulle det inte finnas någon anledning för tillverkarna att lägga pengar på att ta fram programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid kloningen blir väl innehållet på den gamla C-disken (från vilken kloning sker) kvar intakt så om det inte funkar så finns ju C-disken kvar från vilken jag i så fall kan skapa en C-diskkopia i t ex AOMEI Backupper som jag sedan recoverykör till den nya SSD-disken. För säkerhets skull kan jag ju skapa denna C-diskkopia innan jag klonar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Då blir det att beställa men först att ta i anspråk min snart ankommande Lenovolaptopen med 512 GB SSD-disk dit innehållet i min strulade W7-laptop ska in (exkl operativsystemet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Den nuvarande hårddisken påverkas inte av en kloning.

En sanning med modifikation:

https://forum.acronis.com/forum/acronis-true-image-2017-forum/important-cloning-how-not-do

Citat

A Backup can be used multiple times as needed - Cloning is a one-shot at success!
The source drive can be removed and stored safely while a Restore is written to the target drive - Cloning has to involve both source and target drives to work, and can damage/corrupt both when it goes wrong!

 

Det som jag kan säga om detta: för drygt 1 1/2 vecka sedan blev jag uppringd av en kamrat kl. 2 på en söndagsnatt och precis detta hade hänt.

Alltså att även källdiskens startpartition blivit ändrad vid en kloning och visserligen var det just med Acronis, men vi satt uppe resten av natten för det var viktiga data på disken som skulle skickas iväg på morgonen.

Oj, säger jag. Det slutade med att vi lyckades att reparera den korrupta källdisken via att  in med Windows 10 installationsskiva och göra en sk. reparation via Windows uppgraderingsalternativ,  ja det var så många turer så jag kommer faktiskt inte ihåg vad som exakt löste det.

 

Poängen är att kloning om något går fel tex. läs eller skrivproblem till eller från disk kan även kan påverka källdisken.

Jag vidhåller att backup & restore är ett säkrare och bättre alternativ än kloning.

 

Förövrigt finns få SSD-tillverkare av vad jag vet som har tagit fram egna kloningsprogram, utan i regel är det en specialanpassad nedbantad version från något av dom större etablerade backup s/w företagen.

Tex. Så är det Acronis i grunden som följer med Intel SSD osv.
The Intel® Data Migration Software https://downloadmirror.intel.com/19324/eng/IDMS_Release_Notes_15056.pdf

Sedan om dessa i ordets rätta bemärkelse kan kallas för klonings program..?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Poängen är att kloning om något går fel tex. läs eller skrivproblem till eller från disk kan även kan påverka källdisken.

Jag vet ju förstås inte vad som hände i din kamrats fall, men en kloning är i grunden en kopieringsoperation från en källdisk till en måldisk, vilket är precis vad en säkerhetskopiering är. Om Acronis True Image inte kan låta bli att ändra något på källdisken vid en sån operation så säger det nog mer om just det programmet än om kloning i allmänhet och i så fall kan precis samma problem uppstå vid en säkerhetskopiering. Många av råden på sidan du länkar till gäller även vid en säkerhetskopiering.

 

Citat

When you use the Disk Clone tool, you copy all contents of one hard disk drive onto another hard disk drive: as a result, both the source and the target disk have the same data. This function allows you to transfer all the information (including the operating system and installed programs) from a small hard disk drive to a large one without having to reinstall and reconfigure all of your software. Disk Clone operation it is not generally used as a backup strategy, as it offers little flexibility.

In general, disk clone is a one time operation designed to clone one disk to a different one for the purpose of migrating to a larger hard drive or to a new machine.

https://kb.acronis.com/content/1540

Och det är väl just en engångsoperation som Mållgan vill göra, inte sätta upp en strategi för återkommande säkerhetskopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...