Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiering


Torparen

Rekommendera Poster

Först en utvikning: Tele 2 har en stor annons som enkelt går att klick bort, meeen då kommer Google upp och ställer frågor?

 

Har tagit mig i kragen och programmerat  för säkerhetskopiering. Allt fungerar men en del konstigheter som jag inte blir klok över.

Såhär är det: Jag har givetvis en sep hårddisk med överkapacitet (3 TB).

Har ställt in för kopiering en gång i timmen.

Vad är det som inte stämmer?

1. Kopieringen sker inte varje timme.

2. Nu står det att senaste kop gjorts 15.5 2018 Kl strunt samma

3. Nu är det så att i dag har jag importerat foto till Lightroom.

4. när jag kollar i fil history finns foton inkopierade.

Ja det finns fler felaktigheter men dem sparar jag tills nu redovisades felorsaker klargjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det finns ju ingen anledning att kopiera om inget har hänt (ingen ny fil och ingen ändrad fil) sen senaste kopieringen.

2. Vad har hänt i de mappar som ska säkerhetskopierats sen dess då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok om ingen kop gjorts så behövs ingen kop. Men då tycker jag att anvisningarna är missvisande. Man kan välja 1 tim eller flera andra tider, vore ju mer rätt att "kop efter förändring"

Som du ser i bif gjordes senaste kop i dag 14.36. Ca kl 16 importerade jag foto till mappen bilder.

Då jag kollar i filehistory finns inte foton där. 

Nyligen  klicka jag på säkkop skärmklipp 2 och nu har senaste bilderna hamnat i rätt mapp.

Så min slutsats är att programmet lever sitt eget liv.

säkkop.PNG

säkkop 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Torparen:

Man kan välja 1 tim eller flera andra tider, vore ju mer rätt att "kop efter förändring"

Det är en minimitid du anger. Om du t ex ställer in säkerhetskopiering en gång i veckan så kan du ju ändra bilder flera gånger om dagen men säkerhetskopieringen utförs inte förrän det har gått en vecka. Om du har "Varje timme" och du lägger till en bild 1 minut efter en säkerhetskopiering så kommer det att dröja 59 minuter innan den bilden säkerhetskopieras. Därför kan det inte stå "vid förändring".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Vi talar nog förbi varandra. Jag bifogar nu ett skärmklipp i vilket det står senaste kopiering 17/5 19.55 alltså inte en siffra rätt. Dessutom har jag importerat foton i dag vilka inte kopierats. Min slutsats är: Det är inget maskinistfel utan en bugg i programmet. 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Torparen:

Hej Cecilia

Vi talar nog förbi varandra. Jag bifogar nu ett skärmklipp i vilket det står senaste kopiering 17/5 19.55 alltså inte en siffra rätt. Dessutom har jag importerat foton i dag vilka inte kopierats. Min slutsats är: Det är inget maskinistfel utan en bugg i programmet. 

Skärmklipp.PNG

Gjorde en säkkop nu lik för ba....at är det  gamla datumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det tillkommit någon fil sen igår kväll 19.55 då?

Jag kanske var dålig att förklara vad jag menade i mitt förra inlägg :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har också observerat att det inte alltid sker enligt schemat, därför har jag lagt en länk till Filhistoriken på skrivbordet enligt bild. Kör sedan en manuell start efter att jag gjort någon viktig ändring, vilket känns säkrare. /bgjo

 

image.png.b7cdca2ac21a5f1f44ab86580047ac06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Har det tillkommit någon fil sen igår kväll 19.55 då?

Jag kanske var dålig att förklara vad jag menade i mitt förra inlägg :(

Ja det har det, dock ej i filehistory men efter det att jag klickat på kopiera nu så kom den nya filen till filehistory

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bgjo:

Hej,

Jag har också observerat att det inte alltid sker enligt schemat, därför har jag lagt en länk till Filhistoriken på skrivbordet enligt bild. Kör sedan en manuell start efter att jag gjort någon viktig ändring, vilket känns säkrare. /bgjo

 

 

Känns skönt att det inte är bara jag som har problem. Som du ser på mitt skärmklipp går det bra att klicka på "säkerhetskopiera nu"

Jag har planer på att skriva till Windows forum kan informera dig om dom har en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit till Windows forum därför föreslår ja att vi låter frågan vara vilande. Men i anslutning till ämnet har jag en fråga till:  När man konfigurerar programmet väljer programmet vilka mappar som skall kopieras. Som ni ser i bif så är C-disken ett objekt sedan kommer de flesta mapparna som ligger på C-disken, alla är inte med på kopian.  Är detta inte "tårta på tårta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Säkerhetskop funkar nu kop var tolvte timme. Fråga mig inte hur jag fått det att funka. Kontakten med Windows forum gav inget resultat.

Så nu kan vi gräva ner ärendet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...