Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
IT-hjälp

Ändra ägarnamn

Rekommendera Poster

En bekant har köpt en begagnad ASUS R417M

Under Användare finns mappen Carolin som tillhör den förre ägaren.

mapp.png.7ba3c2b14b630c933f2f00d7c6c61bdf.png

Hur ändrar vi namn på den?

Under Användarkonton finns bara den nya ägarens namn:

konto.png.52ba498f32b1b0108caa9a0c2081ca3b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att byta namn på mappen eftersom det leder till andra problem (det är därför mappnamnet är kvar fast kontot fått nytt namn). Det enda sätt som jag har läst om är att skapa ett nytt konto med önskat namn (om det befintliga kontot har önskat namn får man byta namn på det först) och sen flytta över alla filer från det gamla kontot, samt göra om alla personliga inställningar.

De flesta tycker inte att det är värt det utan lever med att mappen har "fel" namn tills det är dags att ominstallera Windows, vilket jag väl i och för sig tycker är det första man ska göra när man köpt en begagnad dator så man är säker på att allt gammalt är bort (säkerhetsskäl, det kan ju finnas skadliga program i datorn).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om din bekant inte har hunnit använda den "nya" datorn speciellt ännu, så ska det räcka med att skapa ett nytt konto, och sedan ta bort det gamla "Carolin", med alla inställningar, då försvinner alla kopplingar med namnet Carolin inklusive namnet Carolin

Då får man en ny fräsch namnmapp med nya fräscha personliga inställningar. Har gjort detta några gånger både i egen dator och med bekantas datorer, utan att behöva efterflytta någon/några filer, eller gör om personliga inställningar, dock inte i Windows 10 utan mest i Windows 7, men med bra resultat.

Om det finns några eventuella program som var installerad med gamla användarnamnet, så kan dessa program eventuellt behövas installeras om, om man vill fortsätta att använda dom.

För övrigt håller jag med Cecilia, det bästa alternativet är annars att installera om en köpt begagnad dator, så man får den helt ren och fräsch.

Kan alltid finnas osynligt "skräp" kvar i en övertagen dator, som man inte har/får vetskap om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det går att byta användarnamn på datorn och alla program fungerar.

Så har jag gjort på en äldre Windows 7 laptop jag övertog från en kamrat jag litar på (garanterat inga spionprogram och annat) och som jag ställt hos min gamla far att ha som enkel surfdator, dock installarede jag min extra licens av Symantec Norton Antivirus, men gratis Microsoft Windows Defender fungerar utmärkt.
Jag ser inte varför det skulle vara problem i Windows 10?

Precis som Laso säger.

Däremot - och detta är viktigt: din bekant har köpt en begagnad dator och den vet ni ingenting om egentligen.

Den kan vara fylld med olagliga program, trojaner, virus, keyloggers och spionprogram, utan att säljaren kanske inte ens vet om allt detta?

Så därför så rekommenderar jag att vid köp av begagnad dator med förinstallerat operativsystem och program - gör en total systemåterställning sk. factory reset så allting återgår till leveransstatus eller installera om Windows totalt.

Därefter kör Windows update manuellt och starta om datorn, repetera tills det inte finns fler uppdateringar.
Sedan kontrollera hos tillverkaren om det finns nyare drivrutiner, särskilt gäller detta grafikdrivrutiner.

Starta om och kör Windows update igen.

Mvh

Ps. Bara ett exempel:

Redigerad av Flyfisherman
Ej redigerat, men av någon anledning blev tvungen att spara om posten för att youtubelänken inte visades korrekt...hmmm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu