Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows tidslinje?


.M

Rekommendera Poster

Installerade precis senaste uppdateringen till Windows. En ganska hajpad nyhet är Windows tidslinje som gör att man ska kunna återuppta det man pysslade med från tidigare under dagen eller till och med flera dagar sedan.

 

Är det någon som känner att dom kommer använda funktionen något? Jag ställer mig skeptisk till att jag kommer använda den alls. Jag har oftast ett projekt uppe åt gången och det behöver jag inte någon extra funktion för att hålla reda på. Och i de fall jag behöver ha två eller flera projekt uppe samtidigt så har Windows en förträfflig funktion som gör att jag kan öppna flera fönster på samma gång.

 

Jag blir gärna motbevisad, men jag har svårt att se att jag faktiskt kommer använda funktionen, det känns som det egentligen bara är ett extra ställe med genvägar att öppna vissa program/filer och som dessutom förutsätter att jag kommer ihåg vilken dag jag pysslade med just det projektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hemma på vad den ska göra, om som du säger, har man någon nytta av detta, komma ihåg vad jag gjorde i windows för 6 timmar sedan, klarar jag utan någon påminnelse, så jag vet inte...Får väl se när uppdateringen kommer, ännu inte sett till den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en del i Microsofts arbete med att göra det enkelt att fortsätta med det man höll på med tidigare i en annan dator, så att man lätt kan fortsätta att med det man höll på med på jobbet när man kommer hem, och gärna med lite på mobilen medan man tar sig hem?

 

Jag kommer inte ha 1803 än på flera månader så jag kan inte pröva. men spontant verkar det vara ett sätt att lite då och då kunna kolla efter semestermål och -resor, utan att behöva spara en massa bokmärken som man måste hålla reda på och rensa när de inte längre är aktuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det installeratt men har bara haft begränsad möjlighet att prova så mycket.

Men jag kommer nog att använda det speciellt under kortare tid t. ex. när jag lyckas hitta en källa som jag sökt ett tag och vet att jag kommer att glömma om jag inte sparar den. Tiden går och på samma sätt kommer det nog att bli några till sparade. När de sparade siterna inte längre är aktuella så är det bara att ta bort dom och behålla de som är aktuella. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Microsoft: Få hjälp med tidslinjen

 

Eftersom datat också sparas i det sk. molnet som dessutom ligger på Microsoft servrar i USA för denna funktion, skulle jag personligen rekommendera att stänga av Tidslinjen helt om man har känsliga data och inte minst företagsdata.

Och som en ren bonus blir det mindre cpu-användning, mindre minnesåtgång samt mindre dataanvändning på ens internetuppkoppling.
Förresten bonus??!! För något som stjäl ens prestanda och man vill ha tillbaks?

 

  • Microsoft Windows 10 Tidslinje är påslaget som standard i.o.m. 2018 April Creatotors update och man måste manuellt stänga av funktionen.

- Hur man gör detta står i Microsoft länken ovan.


https://www.windowscentral.com/how-use-timeline-windows-10-april-2018-update

Citat

Timeline works by tracking the stuff you do on your computer and then organizing them into a list within Task View. Using this feature, you can resume activities originated on the same or from another computer, or pick up documents you started on your Android or iOS device as long as they're connected with the same Microsoft account.

Also, it integrates with Cortana, which means that you'll see the digital assistant popping up now and then suggesting tasks you should continue, as such you might hardly need to lift a finger to resume a previous activity from other devices, including your phone.

 

:thumbsdown:

 

Ps. Tidslinjen fungerar enbart om man är inloggad med ett Microsoftkonto vilket säkert många är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...