Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av forummjukvaran


felix

Rekommendera Poster

Hej!

Det finns en ny version av forummjukvaran som vi ska uppdatera till under eftermiddagen. Det kan eventuellt bli en kort nertid under tiden men borde knappt märkas i så fall.

En stor nyhet i denna version är stöd för flera emojis i editorn som ni kommer märka av. Sen är det många förbättringar och en del nyheter under ytan som inte kommer märkas lika tydligt.

Jag skriver här när uppdateringen är klar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det blev fler smilys. Men de var roligare förr... (Personlig åsikt Obs!) :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev DePhaz:

Trevligt att det blev fler smilys. Men de var roligare förr... (Personlig åsikt Obs!) :) 

Du hittar de gamla längst ner i listan. :thumbsup:  :pfasmiley:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@felix översättningar, fixar du det i efterhand, och vad är det för förbättringar, några smakprov, något som vi direkt layoutmässigt har användning av, eller är det sådant som gör det bättre bakom väggarna?

Finns det  någon inställning som kan flytta gruppen emoticons överst, istället som nu längst ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Laso och DePhaz: flytta upp den gamla gruppen! Den ska finnas överst. Symbolerna där är betydligt tydligare än de nya. Bland de nya finns det inte heller någon emoticon med en gloria över sig. Det hade annars varit en bildsymbol jag hade kunnat tänka mig att använda ibland.

?

? Smiling face with halo och Baby angel finns förstås men de är ganska otydliga precis som de andra nya.

 

Om man hovrar över de gamla så ser man vad de betyder - hovra över DePhaz blush emoticon så ser ni - men hovrar man över de nya så händer ingenting. Går det ordna så betydelsen syns även för dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag undersöker om det går att flytta upp den gamla gruppen överst, finns ingen inställning för det vad jag kan hitta.  Här är lite mer information om de nya emojisarna också för den som vill veta mer: https://invisioncommunity.com/news/product-updates/43-express-yourself-with-emoji-r1060
Det är tex enklare att infoga smilisar direkt i texten genom att skriva

:horse:

Så får man denna ? 
Läs mer om det via länken.

 

Jag ska se över översättningar senare, tex kategorierna för smilisar som står på engelska. Men det får bli lite senare. 

En annan stor nyhet är att vi i och med uppdateringen kommer kunna använda oss av elasticsearch för att snabba upp sökfunktionen i forumet bland annat. Det kräver dock lite extra konfig och en elasticsearch-server men när jag får tid ska vi försöka aktivera detta. Återkommer senare med mer info om det när det blir aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klickar på Smiley-ikonen i verktygsraden, sen på Visa fler så visas en lista och i den kan man välja Emoticons så hoppar man direkt ner till de gamla.

Skärmklipp.PNG

När jag gjorde så igår var det valet fortfarande aktivt när jag skulle skriva ett inlägg lite senare, men idag fick jag göra om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det så men det vore ju skönt att slippa klicka på Visa fler -> Emoticons.

 

Behövs förresten verkligen översättningar av emojis? Behärskar Eforumanvändare inte den basengelska som behövs för att förstå dem kan de ju slå upp de ord de inte begriper i en ordbok on line. Jag tycker det är viktigare att fixa att t ex :Smiling face with halo: syns när man hovrar över den emojin.

 

När det gäller översättningar så går det visserligen att göra enligt länken: "all the data is contained a single json file which you could replace with a translated version",  men att ge pengar till översättning åt ett skumraskföretag, som översätter med hjälp av ett automatiskt översättningsverktyg, är en onödig kostnad. Dessutom tror jag att de flesta av dessa emojis inte kommer att användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Laso:

vad är det för förbättringar, några smakprov, något som vi direkt layoutmässigt har användning av, eller är det sådant som gör det bättre bakom väggarna?

Det mesta är sånt som inte syns.

Till layoutförändring hör väl att rutan där det står "Citera detta" när man markerar något i ett inlägg nu har gjorts tydligare med tjockare ram.

Några andra:

Citat

Member cover photos can now be clicked to see the full image.

Any item with a poll now has a symbol on the list view.

Flera nya möjligheter när det gäller klubbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sak: "Mina bevakningar" tar väldigt mycket längre tid nu än innan när man laddar om den sidan, jämfört med om man laddar om huvudsidan eller i princip vilken annan sida som helst jag testat.

Samt att det blåa fältet är nytt:
 

611111160_Minabevakningar.PNG.19542bcc23c5aacffb90167f751efeed.PNG

 

Jag har sparat dessa inställningar och då fått en särskild länk och kör i separat flik i FF: https://eforum.idg.se/discover/39/

Eller måste jag på något sätt göra om det hela och skapa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

En sak: "Mina bevakningar" tar väldigt mycket längre tid nu än innan när man laddar om den sidan, jämfört med om man laddar om huvudsidan eller i princip vilken annan sida som helst jag testat.

Samt att det blåa fältet är nytt:

Sökindex måste omarbetas när en större uppdatering av forumprogrammet har skett och under tiden det pågår är det en del sökningar, t ex Mina bevakningar, som tar extra tid. Så vitt jag har sett är nu sökindex klart.

Går "Mina bevakningar" lika fort som vanligt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det började i går efter uppgraderingen och är fortfarande lika trögt.

Tar c:a 20 sek.

Allt annat fungerar som vanligt vid laddning av sidor inkl. vanlig sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det lite trögt men tiden var ungefär 5-10 sekunder.

Kan du tänka dig att rensa cachen i webbläsaren för att se om det hjälper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söktiderna för mina bevakningar verkar fortfarande vara lite sega, upp mot 5 sek ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
15 timmar sedan, skrev Cecilia:

För mig är det lite trögt men tiden var ungefär 5-10 sekunder.

Kan du tänka dig att rensa cachen i webbläsaren för att se om det hjälper?

Ingen skillnad c:a 20 sek på min gamla trötta maskin och c:a 15 sek. min rätta stationära och det är alldeles för långsamt och särskilt som det inte var så tidigare.

Jag skapade också ett nytt flöde men ingen skillnad.

Ja en sak har försvunnit och det är det blå fältet (se inlägg nr. ? ovan), men det var redan innan jag rensade cachen i FF.

 

Samma sak i Edge och dessutom går det inte i Edge att skapa ett nytt flöde trots nytt namn och överlag verkar inte funktionen fungera särskilt bra i Edge, fast det spelar inte mig nån roll eftersom FF är primär.

 

Windows 10 Pro, FF och fiberuppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@felix

Har du någon idé om vad Flyfisherman kan ha råkat ut för i samband med uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildsymbolen :P sökte jag tidigare idag men fick inte upp Visa fler utan använde i stället

 :- b (jag måste göra ett mellanslag före b för att det inte ska bli en otydlig räcka-ut-tungan emoji av smileyn)

men jag kunde förstås ha skrollat ner till Emoticons. Hursomhelst hoppas jag fortfarande att Emoticons så småningom kommer högst upp. De är i alla fall tydligare än de flesta av dessa emojis.  Emojis för mat, djur och yrken känns väldigt onödiga för mig.
 

On 5/15/2018 at 11:04 AM, Cecilia said:

Om man klickar på Smiley-ikonen i verktygsraden, sen på Visa fler så visas en lista och i den kan man välja Emoticons så hoppar man direkt ner till de gamla.

Skärmklipp.PNG

När jag gjorde så igår var det valet fortfarande aktivt när jag skulle skriva ett inlägg lite senare, men idag fick jag göra om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De man använt hamnar överst i "Recently Used" (Översättning kanske?) och så småningom bör ju de vanligast använda hamna där. Kanske räcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, verkar faktiskt stämma, har inte tänkt/kollat det tidigare. Ja då lär ju problemet sakta försvinna, men man bör ju då använda sina favoriter tillräckligt ofta så dom alltid hamnar överst.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inte alls nån skillnad: fortfarande samma sega laddning enligt ovanstående.

 

Förövrigt kan jag bekräfta att senaste Emoticons ligger överst efter att man använt dessa och inte alls är bra när det betyder att senaste hamnar i topp. Vad händer med dom övriga?

Lägg om ordningen och där håller jag med mbgtmari:  Emoticons först därefter om någon ens orkar eller vill  ha sk. Emojis, så för all del lägg dem sist i listan.

Och hur många e-forum medlemmar kommer att använda dessa emoijs som sitt första val?

Mvh ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Inte alls nån skillnad: fortfarande samma sega laddning enligt ovanstående.

Jag föreslår att du startar en ny tråd om ditt problem, det blir då mer synligt än om det ligger inklämt i en tråd som är markerad som löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Visst, men varför blev tråden löst (vilket jag tyvärr missade när jag skrev mitt inlägg)?
Den handlar om uppdatering av Eforum programmets plattform och det är klart att det är löst, själva uppdateringen, men i övrigt antog jag att det även gällde dom problem som följde med.

 

Vad är vitsen med att kommentera i en sådan tråd, som istället borde varit låst som ren upplysning i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...