Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows update


Amandus

Rekommendera Poster

Vilken uppdatering gäller det? Precisera vad du har för windows 10 version!


Jag har t ex valt att stå kvar i Creators Update. När jag skriver Om din dator i förstoringsglaset/sökrutan får jag fram

Utgåva Windows 10 Pro

Version 1703

OS-version 15063.1088

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Att Windows uppgradering tar så lång tid beror främst på att det är just en uppgradering till en nyare version och inte en vanlig uppdatering.

Och helt nyligen har Microsoft lanserat Windows 10 April Creators update version 1803 viket kommer via Windows update.

 

För det första tar det tid att ladda hem en uppgradering som är på flera GB data komprimerat.
För det andra börjar uppgraderingsprocessen med att skapa en sk. Windows.old mapp på systemdisken, från vilken man efteråt kan återställa till tidigare Windows 10 version om saker och ting inte faller väl ut eller att man ångrar sig.

Denna Windows.old mapp tas automatiskt bort efter c:a 35 dagar eller nåt har jag för mig.
Och bara det tar tid.

För det tredje skall den nedladdade stora mängden data som är i komprimerat format extraheras till en temporär Windows installationsmapp på systemdisken (denna tas automatiskt bort sedan installationen är klar och det tar också tid) och därefter påbörjas själva uppgraderingen, som i allt väsentligt påminner om en nyinstallation fast med den skillnaden att alla installerade program och inställningar finns kvar.

 

Detta är en stor process och ju snabbare processor, mycket minne, SSD etc. man har - ju snabbare går det hela, men helt oavsett så är det en stor operation som ibland kräver tålamod på vissa system.

 

Klicka Start > skriv bara rakt av winver > klicka ok => så talar den om Windows versions nr. i detalj. Vad står det hos dig?

Mvh

 

Ps. Jag har valt att avvakta med denna uppgradering och kör vidare med ver. 1709 ett bra tag framöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...