Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDD led lyser konstant (Löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej
 
Skapar en tråd här med text kopierad (samt omarbetad) från ett annat forum. Där verjar ingen bry sig om att ens lösa tråden då jag prövar lyckan här.

Jag har skruvat fram och tillbaka med diverse hårdvara och har (nästan) fått tillbaka datorn som jag vill ha den. Emellertid har det uppstått ett lite underligt fenomen som inte fanns där tidigare och nu undrar jag om ni kanske kan fundera ut vad felet är. Själv har jag ingen aning nämligen. 

Det är så att "HDD Led" lyser konstant vilket jag vill mena att det inte gjorde med datorn i ursprungligt skick. Det hade varit OK om man visste att det skrevs mycket till disken (swap) men nu gör det inte det. En kontroll av "Aktivitetshanteraren" då ger följande (med bara webbläsaren öppen) : CPU 30%, Processer 178, Memory 18%, SWAP 0%. 

I datorn sitter Systemdisk (SATA 1), Backupdisk (SATA 3) och på ATA sidan har vi en DVD- rom (Cable select) samt en CD- läsare (slave, men den har ingen strömkabel). Det finns bara en ATA kontakt på moderkortet "ATA1". Min lilla teori är att det är något med "Master" och "Slave" som blivit fel men vet inte om det är så. Och varför lyser "HDD Led" då? Det visade sig finnas en bygel på DVD enheten men den var svart så jag såg den inte. Den stod som "Cable select" och var först på IDE kabeln. Att ändra den till "Master" eller "Slave" gjorde ingen skillnad. Har inga fler teorier nu.
 
Innan ni ställer frågan kan jag meddela att kablarna från "Front panelen", i det här fallet startknapp och 2 Leds, kopplas in med 1 kontaktstycke. Ni som känner till mig vet att jag oftast hanterar äldre delar. Så är det också här. Moderkortet är ett PTGD-LA (från en HP). Jag hittade dokumentation på nätet och enligt den är det hela rätt inkopplat på stiften. Det finns nämligen bara 3 saker att hålla reda på. Knappen (Funkar), Power Led (Lyser under drift) och HDD Led (Som lyser men skiftar i ljusstyrka när datorn arbetar).
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser HDD-lysdioden när du är inne i BIOS?

Finns det någon dokumentation som tar upp vilken diskanslutning som är kopplad till HDD-lysdioden, SATA 1, PATA (ATA, IDE)1 etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kontrollerat om den lyser i BIOS läge. Den tänds när jag trycker in ON knappen och förblir sedan tänd. Kan testa BIOS när jag kommer hem. Gällande dokumentation har jag ingen aning egentligen, kontrollerade bara om kablarna var anslutna till rätt stift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Lyser HDD-lysdioden när du är inne i BIOS?

Finns det någon dokumentation som tar upp vilken diskanslutning som är kopplad till HDD-lysdioden, SATA 1, PATA (ATA, IDE)1 etc?

Inte för jag trodde det skulle göra någon skillnad men jag gick in i BIOS. Jodå, lysdioden lyste. Hittade en dokumentation till mitt moderkort:

https://support.hp.com/us-en/document/c00361570

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som att något gått sönder eller att det är felkopplat trots allt. Kanske vänt på plus och minus för lysdioden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i första inlägget så är det en "färdig" kontakt men jag tog av den och kopplade en lysdiod enligt detta chema: http://www.findlaptopdriver.com/ptgd1-la-front-panel-motherboard-d9132011h927p/ . Då minus är vit så vände jag kontakten rätt och då lyste dioden vilket den inte gjorde om kontakten roterades. Jag kan testa med en annan flatkabel för då jag jag senast använde datorn så använde jag en annan än den som sitter där nu. Men jag har många. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag testade att byta flatkabel och det fungerade. Problemet är nu löst. Varför testade jag inte att byta kabeln tidigare? Jo, för den är så svår att byta. Bifogar bild och som ni ser är det mycket som sitter i vägen. Och IDE kontakten sitter bakom hårddisk lådan vilket gör att man får arbete i blindo. Nå, jag ber om ursäkt att jag störde forumet med denna bagatell men kanske har jag hjälpt någon eller kan komma att göra det . Men bara kanske. 

 

 

IMG_20180514_191639.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att du skrev för det kan nog hjälpa någon annan som googlar efter en lösning när HDD-lysdioden lyser konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...