Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail-IPhone och Ipad


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag har sedan ganska länge installerat Windows Live Mail i min Iphone och i min Iphone och har även WLM i datorn. Det är inga problem med att ta emot mail i paddan i Iphonen men jag lyckas inte skicka mail från dessa två enheter, i vilka jag registrerat samma utgående epostuppgifter som i datorn. Jag har Bredbandsbolaget som operatör. Jag har inte brytt mig i denna olägenhet hittills men skulle gärna vilja åtgärda.

 

Värdnamn för server för utgående post: smtp.bredband.net

Använd SSL: Ja

Autentisering: Lösenord

Serverport: 1025 (funkar i datorns WLM. Däremot funkar 465 inte där trots att 465 är standardporten). 465 funkar inte heller i paddan eller i iPhonen.

 

Det funkar inte heller om jag anger Nej för SSL.

 

Någon med tips?

 

P.S. Jag får inte till fet stil i mina trådars rubriker. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för app du använder i iPhone?

För Windows Live Mail har väl aldrig funnits som mobil-app utan bara som program till PC.

 

Har du dubbelkollat inställningarna i mobilen med de som Bredbandsbolaget har skrivit i sina anvisningar, t ex fullständigt användarnamn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mållgan:

P.S. Jag får inte till fet stil i mina trådars rubriker. DS.

Redigerad 3 timmar sedan av Mållgan
Textstil

Titta på rubriken så ser du att den är fetad! Detta sker automatiskt så det är inget du själv kan, eller behöver, få till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad är det för app du använder i iPhone?"

 

Jag använder ingen särskild app. Jag har under "Inställningar-E-post-Konton" skapat ett epostkonto "Bredband" med samma inställningar som jag har i datorn för Bredbandepostkontot i programmet Windows Live Mail med servrar hos Bredbandsbolaget. Och när det anländer epost till det epostkontot (till BB:s webserver) så laddas eposten ner både i datorns epostprogram Windows Live Mail och i paddans och Iphonens epostkonto "Bredband". Jag kan alltså läsa samma ankommande mail i dessa tre enheter. Men inte skicka mail från paddan och Iphonen trots samma serverinställningar där som i datorn. Men det kanske beror på att Bredbandepostkontot i paddan och Iphonen inte styrs av något program i dessa två enheter? En aning stökigt att från paddan och Iphonen behöva logga in på webmailen för att skicka mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder alltså Apples e-postapp.

 

Du bör följa anvisningarna från Bredbandsbolaget i stället för att ta dem från ett datorprogram (gammalt som inte längre stöds av Microsoft).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples app. Ja, det är väl den som levereras med IPhonen.

Jag följer BBs anvisningar men skicka mail funkar ändå inte. Supporten svarar bara på frågor som handlar om deras webmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med en annan e-postapp för att se om det går bättre.

 

Är mobilen ansluten via Bredbandsbolaget, t ex via en trådlös router, när du försöker sända mejl?

Har för mig att jag någon gång har läst något om att vissa internetoperatörer blockerar mejl från andras nät, t ex om mobilen är ansluten via Telias mobilnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, som ofta för mig. Ett skämmigt fel i inställningen av epostkontot!


Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har för mig att jag någon gång har läst något om att vissa internetoperatörer blockerar mejl från andras nät, t ex om mobilen är ansluten via Telias mobilnät.

 

Fast det handlar om att operatören vill ha koll på vem som skickar, om man inte är uppkopplad via deras eget nät. Så om man använder autentisering för utgående server (SMTP) så kan man vara uppkopplad via andra operatörer. Det kanske inte fungerar så hos alla operatörer men det fungerar för att skicka via t ex Telia, om man har någon e-postlåda hos Telia vars inloggning man kan använda.

 

Har man flera e-postlådor så kvittar det också vilken man använder, eftersom man egentligen inte skickar "från" någon e-postlåda, man uppger endast en avsändaradress i e-postprogrammets kontoinställningar. Forsätter vi med Telia som exempel så går det alltså också att ange avsändaradresser från andra operatörer, om man har sådana. Egentligen kan man uppge precis vilken avsändaradress man vill, kan jämföras med vanliga brev där inget hindrar att man skriver någon annan avsändaradress än sin egen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...