Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsöka laddproblem på en Suzuki 750 GS L Custom 1982


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Efter att ha spenderat större delen av eftermiddagen och nu nån timme till i garaget så är det stopp.
Hojen laddar inte och ja nytt batteri förra sommaren, men så här i efterhand är det laddningsproblem.

Jag har 12,76 V med hojen stående sedan igår då jag startade hojen med nyladdat batteri, startar jag hojen har jag c:a 12,6V oavsett varvtal.
Slår jag på lyset så sjunker spänningen till c:a 12.2V.

Jag tyckte väl att efter flera mils körning givetvis med lyset påslaget, att den var seg att dra runt motorn på självstarten.

Jag plockade bort laddregulatorn och for till en verkstad i eftermiddags, men tyvärr i hela Östersund finns ingen som kan meka Suzuki överhuvudtaget och än mindre 750 GS L 1982. Ja nån finns säkert men inte som firma.

Det enda karln på verkstaden sade att koppla ur och mät från generatorn (tre-fas) och det skall vara 0 Ohm mellan gul och jord och mellan dom övriga mellan 120-250 Ohm.
För han trodde det är generatorn och inte ladd-regulatorn.
I övrigt visste han inte hur man felsökte antingen endera.
Visst han han kan ha rätt i att spollindningen i generatorn bränts (tydligen inte helt ovanligt) och inte laddregulatorn.


Att få tag på en laddregulator om det skulle visa sig vara det felet är väldigt svårt och möjligen Lelles MC i Uppsala (kostar säkert 2000) eller Ebay möjligen en MC-skrot söderöver, men jag vill vara säker på vad.
Men han sade fråga efter den gamla pensionerade gubben "Leffe" på  Lelles MC i Uppsala för han kan allt om dessa och felsökning.

 

Skall det vara så svårt att hitta hur man felsöker efter om det antingen är generatorn (tre-fas) eller laddregulatorn?
Men har ni något tips så emottages detta tacksamt.
Mvh
 


20180511_133041.thumb.jpg.aa992bb66642119e3253bdd0654641d5.jpg
20180511_132958.thumb.jpg.27a7e61a7152f58fc067e8159a9a37e1.jpg
imageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimageproxy.php?img=&key=118909bb206a889d
DSC_0447.thumb.jpg.afaf5f1cffaea86cbbac1baca7d780fc.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har fått lite tips från Mikael63 att gå vidare med och till att börja med skall jag i morgon troligen, försöka leta fram dom tre ledningarna från generatorn och göra Ohm-mätning på dessa, givetvis med laddregulatorn och batteriet fortfarande urkopplade.

Alltså jag börjar med att Ohm-mäta emellan och skriver upp, sedan mellan den gula (inspänning till laddregulatorn) och jord.
För att på så sätt försöka utröna om det är generatorn eller inte?

Om någon av generatorns spollindningar blivit bränd (vilket tydligen inte är helt ovanlig pga. överhettning) så borde jag få fram några konstiga värden...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

På den här sidan http://mybikemanuals.com/suzuki/suzuki-gs-owners-manuals/

hittade jag 1982 GS 750 T och på sidan 41 är elschemat (sidan 44 av 45).

Generatorn är en vanlig 3-fas generator med tre sladdar ut.

Koppla loss de 3 sladdarna från vidare förbindelse och mät mellan varje sladd och minuspolen på batteriet. Det ska vara högt motstånd över 100 kOhm minst som jag ser det.

Har du högt motstånd, generatorn är inte bränd OK.

Ta och mät motståndet mellan alla 3 paren gula sladdar (L1 till L2, L2 till L3 , L1 till L3)

Alla motstånden ska vara låga ca 1 Ohm. Är de låga OK, inget avbrott, BRA !

Starta motorn.

Mellan sladdarna ska du ha växelström, lika mycket från alla 3 paren.

På nyare hojar som Suzuki SV650S 2000 är spänningen ca 70 VAC vid 4000RPM.

En alternativ metod med en H4 strålkastarlampa kopplad så helljus och halvljus är i serie är att koppla in den mellan alla 3 paren sladdar. (L1 till L2, L2 till L3 , L1 till L3). Helljus och halvljus i serie så det blir en 24 Volt lampa, annars risk generatorn bränner av glödtråden i lampan direCt. Utan regulator.

Ska lysa lika mycket (L1 till L2, L2 till L3 , L1 till L3) och mellan L1 och minus(-) på batteriet ska lampan inte lysa. Osv L2 och L3.

 

KLara generatorn dom här testerna så är generatorn OK. Och det är som vanligt kass laddningsregulator. Det var kass laddningsregulator på min SV650S.

 

Standard regulatorn fungera så att vid hög batterispänning kortsluts positiva perioder från generatorn till jord med 3 tyristorer före 3-faslikriktaren.

Detta ger givetvis problem med bränd regulator och bränd generator. På grund av värmeutvecklingen.

Nyare regulator har tagit bort tyristorerna och ersatt 3 av de 6 dioderna i en 3-faslikriktare med MOSFET transistorer. Så när batterispänningen är ca 14,3 Volt så slår MOSFETarna ifrån.

Lite lägre värmeutveckling än den äldre lösningen.

Så jag hade valt en MOSFET regulator från ebay.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmotorcycle+MOSFET+regulator.TRS0&_nkw=motorcycle+MOSFET+regulator&_sacat=0

Om du inte kan bygga MC-regulator  själv. :)

Det räcker ju med 2st  2-faslikriktare eller 1 st 3-faslikriktare för likriktning på en kylfläns. Tex från ELFA Artnr 170-36-353 1600V 35A

Triacar i två av ledningarna från generatorn tex BTA25-600B i RD 91 kapsel. På kylflänsen.

Drivna av två Optokopplare med Triacutgång tex Vishay IL420 som drivs med ström så länge batterispänningen är under 14,3 Volt. Ström till de två IL420 ordnas med ett motstånd eller 2 motstånd och en TL431. Som snor strömmen vid 14,3 Volt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej jannejanne och Tack för tips.

Jag har lagt ned otroligt med timmar i garaget på detta men kommer inte vidare.

Mellan gul och jord är det 1,7 Ohm (skall vara 0 Ohm) men det ser jag kanske inte som ett problem egentligen, mer att det var halvtaskig kontakt vid mätningen och det svåraste av allt är att finna dom tre-kablarna, anslutningarna från generatorn (tre-fas växelström) upp till samlingspunkten,  utan att behöva riva halva motorn, vilket jag nästan gjort, fast från fel håll och därmed tog det stopp för mig.
Jag gjorde fel från fel attackvinkel så att säga.

Och nu har jag monterat ihop allting igen, samt CTEK MSX 5.0 laddaren är inkopplad (svenskutvecklad och finns det någon bättre?).


Dessutom var det en sk. "förstågsig-påare" (trött ibland på dessa) som kom förbi helt apropå i garaget och sade att regulatorn är balanserad mot generatorn och fel regulator skulle få att spollindningarna plus CDI-box skulle brännas sönder???!!

 

Servicemanualen säger också helt annorlunda siffror samt felsöknings guide, men denna litar jag heller inte på eftersom den inte visar exakt den hoj jag har.

Se utdrag av service manualen som är svår att få tag på för just den hojen1982: Suzuki_GS750.pdf
Tex. jag har inte en separat likriktare utan både likriktaren och regulatorn är samlad i samma enhet med kylfläns ( se bild ovan i inlägg nr. ?).
Att köra utan regulator och mäta upp runt 70 AC, den testen förutom att jag inte vet om CDI-boxen klarar av det törs jag helt enkelt inte göra?!

Kan jag bränna CDI-boxen? Ja då blir det ytterligare en dyr affär och dessutom jobbigare med felsökningen.

 

Men i övrigt verkar servicemanualen stämma.

Fick tag på en mek i hela Östersund som lovade att hjälpa till med denna felsökning och försöka få fram rätt delar och på måndag skall jag lämna in hojen.

 

Men under tiden i helgen (lördag) är det cruising av gamla veteranfordon, jänkare etc. i Östersund och där skall vi vara med och det blir en del evenemang på Optands flygfält (c:a 8 Km öster efter E14 mot Brunflo) och alla som kommer med veteran (minst 30-år) eller cab kör in gratis på området och parkerar.
http://www.jvbk.se/?tribe_events=springmeet-2018

 

Blir att åka med fulladdat batteri och parkeringslyse så funkar det (H4- drar för mycket ström).

Annars får man springa igång den: 3:ans växel och en par tre st. som knuffar på alt. utförsbacke...hehe.
Nej skämt åsido, visserligen det fungerar men det kommer inte att behövas.

Mvh :)

 

Ps. Problemet är olöst och jag återkommer när jag finner en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Ser du har en äldre variant av generator laddningsregulator där tekniken är att med släckt ljus kör man enbart med 1-fassystem och för att kontrollera överspänning så klipper man positiva pulser i den ena halvperioden.  I den andra halvperioden så får avkokande batterivatten lösa problemet.

Verkar vara gjort för "vått blybatteri".

 

För kontroll av generatorn har du tre sladdar

Y Gul

W/Bl Vit med blått streck

W/G Vit med grönt streck

(Istället för som på nyare hojar 3 st Gula)

 

Låt oss hypotetiskt anta att tyristorn med Zenerdiod och två motstånd för begränsning av laddningen är hel. Och generatorn visar sig vid kontroll ( se ovan) vara hel.

Varför inte bara köpa en trefaslikriktare eller 2 enfaslikriktare

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/likriktare/luxorparts-likriktarbrygga-25-a-2-pack-p90629

och kylfläns att skruva fast dom på

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-oborrad-1-85-c-w-p90367

och koppla in och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
4 timmar sedan, skrev jannejanne:

..//..

För kontroll av generatorn har du tre sladdar

Y Gul

W/Bl Vit med blått streck

W/G Vit med grönt streck

(Istället för som på nyare hojar 3 st Gula)

..//..

Ja  det stämmer och det var lite grann där jag fastnade eftersom en annan MC-mek tidigare sade åt mig att du skall mäta mellan dom 3 gula, vilka jag inte kunde hitta, förutom en gul givetvis och det är väl denna som är in till regulatorn? Ja jag är lite trött nu.


 

Citat

 

..//..
Låt oss hypotetiskt anta att tyristorn med Zenerdiod och två motstånd för begränsning av laddningen är hel. Och generatorn visar sig vid kontroll ( se ovan) vara hel.

Varför inte bara köpa en trefaslikriktare eller 2 enfaslikriktare

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/likriktare/luxorparts-likriktarbrygga-25-a-2-pack-p90629

och kylfläns att skruva fast dom på

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-oborrad-1-85-c-w-p90367

och koppla in och se vad som händer.

 

Ja det skulle ju vara den enklaste och billigaste lösningen förstås och ponera att det är regulatorn (någon av dess komponenter) fått sig en värmekyss för det är trots allt en med kylflänsar och all elektronik har en begränsad livslängd, särskilt när dom kommer upp i temperatur.

 

En spollindning däremot kräver väl nästan att det blivit kortis för att en sådan skall brinna av, för det är det enda tänkbara scenariot om varför generatorn skulle pajat?

Och alla säkringar är hela.

Det var intressant, får ta en funderare på detta....hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

förutom en gul givetvis och det är väl denna som är in till regulatorn?

 

Om regulatorn, eller om man så vill "metallklumpen med kylfläns", även innehåller dioderna/likriktare så bör det rimligtvis gå in tre ledare från generator till regulator och en ledare ut, för likriktad och reglerad spänning.

 

Tillägg, ja givetvis en minus/jord ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag visar en bättre bild av denna:

Röd, gul, blå/vit, röd/vit samt svart/vit som går till jord. Toltalt 5 ledare.

 20180515_154757_2.thumb.jpg.26fb06277fdff5306f89769afc476f54.jpg

 

 

imageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimageproxy.php?img=&key=118909bb206a889d20180515_154842_1.thumb.jpg.dab11779badf324d65143c9c327d8ee8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Var kan man få tag i en sådan, för dom finns inte hos MC-butikerna i Östersund - om det skulle visa sig vara denna det är fel på?

MC-skrot eller Ebay Tyskland?


För mig är det naturligtvis enklast att bara få en exakt likadan med samma kontakter och byta ut, vilket tar c:a 15 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Pratade med polaren i Frankfurt (Tyskland) och berättade och nu har vi kommit överens om att innan jag lämnar hojen på service så har han beställt ett nytt laddrelä och kommer att kosta c:a 300:- från Tyskland. Han var helt övertygad att det kan inte vara annat...?
Vi kör på det till att börja med så får vi se.
Inga pengar att tala om.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman
På 2018-05-17 på 12:48, skrev jannejanne:

Ser du har en äldre variant av generator laddningsregulator där tekniken är att med släckt ljus kör man enbart med 1-fassystem och för att kontrollera överspänning så klipper man positiva pulser i den ena halvperioden.  I den andra halvperioden så får avkokande batterivatten lösa problemet.

Verkar vara gjort för "vått blybatteri".

 

För kontroll av generatorn har du tre sladdar

Y Gul

W/Bl Vit med blått streck

W/G Vit med grönt streck

(Istället för som på nyare hojar 3 st Gula)

 

Låt oss hypotetiskt anta att tyristorn med Zenerdiod och två motstånd för begränsning av laddningen är hel. Och generatorn visar sig vid kontroll ( se ovan) vara hel.

Varför inte bara köpa en trefaslikriktare eller 2 enfaslikriktare

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/likriktare/luxorparts-likriktarbrygga-25-a-2-pack-p90629

och kylfläns att skruva fast dom på

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-oborrad-1-85-c-w-p90367

och koppla in och se vad som händer.

 

Uppdatering.

Hämtade ut en begagnad på paket från Tyskland, där min kamrat beställt en: testad och fungerande med kontrollack på.

Bytte regulatorn (den inkluderar likriktare och regulator) innan jag skulle åka på jobbet i onsdags morse kl. tio över sex.

Laddar inte.

 

Kör ju visserligen mest varje dag med den, dock utan lyse och C-tek laddaren i garaget när jag kommer tillbaks.

Frustrerande minst sagt.

 

I kväll var jag ner i garaget och mätte med batteriet och regulatorn urkopplat:

Mot jord

Y > jord 2,4 Ohm

W/Bl > jord 2,3 Ohm

W/G  > jord 2,2 Ohm

 

Emellan varandra

Y > W/Bl  1,7 Ohm

Y > W/G 1,8 Ohm

W/Bl  > W/G 1,7 Ohm

Ja c:a värden.

Jag lossade dessutom på jordskruvarna mot chassit och drog åt igen.

 

Även om den servicemanualen är från en äldre hoj -79 eller nåt och el-ritningarna inte stämmer exakt med min, så verkar denna stämma i vart fall. Se den servicemanualen ovan tidigare bifogat och eftersom den inte stämmer helt överens, törs jag heller inte fullfölja dess instruktioner om felsökning där det inbegriper omkoppling av kablar.

 

1895318003_Suziladdning.PNG.6450a899f8811460537196760665810f.PNG


Generatorn sitter på vänster sida bredvid startmotorn och jag tänkte. jag öppnar den kåpan som sitter med insex M5 skruvar i fyra olika längder, så det gäller att hålla koll på vilka som skall sitta var och börjde på bli misstänksam eftersom det var så många och satt så tätt.

Nåja mycket riktigt, det kom ut olja där så jag förslöt igen.

Det visade sig att generatorn ligger i oljebad för kylning, eller att den hänger ihop med växellådan (?), samma motorolja som till motor och växellåda.

Nu förstår jag varför den tar 4 liter olja vid oljebyte...

 

Så nu är jag fast igen utan att veta var problemet ligger?

Jag behöver egentligen veta om dom värdena vid motståndsmätning är korrekta eller tyder på fel?

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Det är generatorn.

Efter att ha sett mätvärdena så enligt kompisen i Tyskland så får det inte vara kortslutning mellan L1, L2 och L3 till jord. Det skall vara avbrott och jag mätte ju upp c:a 2 Ohm vilket i praktiken är kortslutning.

 

Han skickade dessutom en video om detta och även om denna handlar om modernare hojar så skulle visst principen vara samma:

1:13 in i videon:

 

Ok, då vet jag.

Men nu känns allting mycket bättre och Peter i Frankfurt sade även att en sådan generator ordnar han fram i Tyskland med lätthet och skickar upp, bara han får veta exakt det nummer som står där.
I Sverige finns inga att köpa ens och en MC-verkstad kommer i alla fall att få beställa och till vilket astronomiskt pris blir det inte då?

 

Så då kommer jag att strunta i att lämna bort hojen och istället plocka isär detta själv.

Dock blir det inte förrän tidigast om en vecka.

Är det någon annan som anser detta är fel så tala om, men jag har redan konstaterat att alla kablar och kontakter är i ordning, så enligt uteslutningsmetoden samt vad kompisen säger i Tyskland säger kan det inte just gärna vara något annat.

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Lågt motstånd mellan statorlindning och "chassi" / minuspol på batteriet. Tyder på bränd stator.

1) Ny stator som du redan beställt

2) Lämna statorn till omlindare

3) Linda om statorn själv.

Bränd stator är vanligt med aktuell typ av laddningsregulator. Som kortsluter statorn vid hög batterispänning.

MEN STANDARD är tre tyristorer / SCR som kortsluter positiva perioder till "chassi" / minuspol på batteriet. Du har bara en tyristorer / SCR, klarat lika fullt av att knäcka statorlindningen ????? Eller helt enkelt bara ålder ?

Eller bara låg oljenivå i motorn ? Sett en rekommendation för en annan hoj med statorproblem tidiga Triumph Daytona 675  att höja oljenivån 1 cm för bättre kylning av statorn. Vilket fabriken gjorde på senare årsmodeller av samma motor genom att öka oljefyllningen.

Eller byte till en modern regulator med MOSFET som avbryter laddningen vid rätt batterispänning. (Inte kortsluter statorn.....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag var ned i garaget och plockade loss generatorn och det är nu denna som jag skall försöka hitta.

Förresten, vilken otroligt kraftig magnet trodde att kåpan satt fast i kablaget när jag skulle dra ut den.

 

20180603_120748.thumb.jpg.818ef7a69f13503897faff25a8568c70.jpg

IMG_1207.thumb.jpg.6794a284f5654d572feaec0b0a4adf53.jpg

 

 

Ps. En bakplåt är perfekt att samla upp oljan i, men även om den då blir insmord så kanske man inte skall göra en fläskpannkaka i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...