Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurera Thunderbird för outlook.com


Gigabyte

Rekommendera Poster

På ‎2018‎-‎05‎-‎12 på 01:39, skrev Flyfisherman:

Kom ihåg att när du använder POP3 för inkommande, så kan du i Thunderbird ställa in (bocka i eller ur) att läst e-post skall antingen raderas från server eller ligga kvar och det kan vara bra om man har flera datorer med samma e-postkonto och då kan man välja att en huvuddator som alltid rensar kontot tex.eller också inte.

 

Det ska jag göra. Och när jag är ute på resa eller inte hemma så kan jag kolla om det kommit E-post på webben med mobilen och sedan ladda ner mailen med datorn när jag kommer hem.

 

Det verkar vara vanligt att det försvinner mail när de ligger på tex Mikrosofts servrar om ska tro alla inlägg på forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Visa-menyn finns Meddelanden - Anpassade vyer. Har du prövat om något alternativ där innebär att du får en vy där mejl från alla inkorgar syns?

 

Det går också att ställa in att flera konton ska använda samma inkorg (om man vill att det alltid ska vara så):

Kontoinställningar - "konto" - Serverinställningar

Avancerat-knappen

Inkorgen för ett annat konto (jag har valt Local Folders)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det går också att ställa in att flera konton ska använda samma inkorg (om man vill att det alltid ska vara så):

Kontoinställningar - "konto" - Serverinställningar

Avancerat-knappen

Inkorgen för ett annat konto (jag har valt Local Folders)

 

Om man gör det så går det alltså inte att se meddelanden om man klickar på inkorgen för varje konto utan endast i Local Folders? Eller går det även att se meddelanden i varje konto som i Windows Live Mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det alternativet så finns det bara en inkorg, Local Folders. Om du vill fortsätta att ha flera inkorgar men ha en vy för att se allt ibland så är det bättre att kolla på möjligheterna i Visa-menyn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att ställa in vilken ordning de olika Epost-kontona visas?

 

Vad blir det för skillnad när man gör ett konto till standardkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skapa en sk. sökmapp för alla inkorgar.

Testade nyss detta:

Klickade på en inkorg.

Högerklick - Sök meddelanden.

Valde som villkor alla där avsändare innehåller @ (vilket borde inkludera alla avsändare) och valde att spara som en sökmapp.

Fick då frågan om var denna mapp skulle sparas och då valde jag Local Folders - Local Folders (vet inte varför det ser ut så?) och i samma dialog fick jag möjlighet att lägga till sökning från flera mappar varför jag gjorde detta.

Sökdialogen behöver stängas manuellt.

 

För att sortera visningen av konto kan man installera ett tillägg:

https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/manually-sort-folders/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt att det konto som man anger som standardkonto hamnar överst när man starar om TB. Sedan ska man också välja vilken (SMTP) som ska vara standard för utgående Epost i TB. Vidare så har jag skaffat flera gmail Epost-konton. Där ska man också ange vilket som ska vara standardkonto. Spelar det någon roll vilket jag väljer som standardkonto för dessa tre olika inställningar när jag använder TB för Eposten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Gigabyte:

 

OK

 

Hängde du med på att man kan använda sökmappar för att få till detta med en, till synes, samlad inkorg men även behålla de ordinarie inkorgarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar men jag får det inte att fungera.

Jag ställer in: Från innehåller @

Om jag väljer en Epostadress får jag även med skickat och skräppost.

Om jag väljer inkorgen för en Epostadress så får jag endast med den Epostadressen även om jag kryssar i de övriga Epostadresserna. Dessutom står det 1 mapp vald trots att jag har valt 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i google webbkontot i visning av nyligen använda enheter att det är synkroniserat med chrome i min mobiltelefon. Behövs det någon synkronisering mellan googlekontot och chrome i mobilen? Det finns dels ett val att ta bort åtkomst till kontot i googlekontot och det finns en inställning i mobilen i chrome/inställningar/platsinställningar/synkronisera i bakgrunden. Kan det vara samma sak? Hur gör jag bäst med dessa synkroniseringsinställningar?

 

Synkronisering i gmailapp i mobilen är avstängd. Vilken nytta gör den synkroniseringen? Jag kunde inte se ett mail i som fanns i gmail webbkontot även om jag aktiverade synkroniseringen i mobilen. Det är inställt POP i google webbkontot.

 

Vilka olika synkroniseringsinställningar måste vara aktiverade?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller synkroniseringar så är det ju väldigt personligt hur man vill att det ska fungera, utan man får nog pröva sig fram till vad man själv vill ha.

 

chrome/inställningar/platsinställningar/synkronisera

Det gäller väl just plats och inte synkronisering i största allmänhet eller mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag förstår vad du menar men jag får det inte att fungera.

Jag ställer in: Från innehåller @

Om jag väljer en Epostadress får jag även med skickat och skräppost.

Om jag väljer inkorgen för en Epostadress så får jag endast med den Epostadressen även om jag kryssar i de övriga Epostadresserna. Dessutom står det 1 mapp vald trots att jag har valt 7.

 

 

Finns kanske andra vägar att gå men:
Högerklick på Inkorgen för huvudkontot (fast det spelar ingen roll vilken inkorg man väljer här) - Sök meddelanden.
I dialogen som då dyker upp vill jag söka så att jag får med alla brev i inkorgen. Tänkte då att alla avsändare bör ju ha snabel-a i sin adress. Väljer Från-Innehåller-@ och klickar på sök. (men finns ju andra filter, ex. sök alla brev där innehåll finns osv.) Får då samma antal träffar som antalet brev i den inkorgen.
Väljer Spara som sökmapp.
Skriver ett namn - Alla inkorgar
Väljer att skapa som undermapp till Local Folders.
Här kan jag även välja in mina andra kontons inkorgar. OBS peka alltså på deras inkorgar, inte på hela kontonamnet.
Skapa.
Stäng sökdialogen.

Nu visas alla brev även i den skapade Alla inkorgar och jag kan hantera dem som om de faktiskt var en "äkta" inkorg, tar jag bort ett brev från sökmappen så tas det också bort från sin rätta inkorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Finns kanske andra vägar att gå men:
Högerklick på Inkorgen för huvudkontot (fast det spelar ingen roll vilken inkorg man väljer här) - Sök meddelanden.
I dialogen som då dyker upp vill jag söka så att jag får med alla brev i inkorgen. Tänkte då att alla avsändare bör ju ha snabel-a i sin adress. Väljer Från-Innehåller-@ och klickar på sök. (men finns ju andra filter, ex. sök alla brev där innehåll finns osv.) Får då samma antal träffar som antalet brev i den inkorgen.
Väljer Spara som sökmapp.
Skriver ett namn - Alla inkorgar
Väljer att skapa som undermapp till Local Folders.
Här kan jag även välja in mina andra kontons inkorgar. OBS peka alltså på deras inkorgar, inte på hela kontonamnet.
Skapa.
Stäng sökdialogen.

Nu visas alla brev även i den skapade Alla inkorgar och jag kan hantera dem som om de faktiskt var en "äkta" inkorg, tar jag bort ett brev från sökmappen så tas det också bort från sin rätta inkorg.

 

Tackar. Nu tror jag att det fungerar och det står också 7 valda mappar.

 

Förenklar mycket när man har många E-postadresser samtidigt som man kan titta på varje E-postadress separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Cecilia:

När det gäller synkroniseringar så är det ju väldigt personligt hur man vill att det ska fungera, utan man får nog pröva sig fram till vad man själv vill ha.

 

chrome/inställningar/platsinställningar/synkronisera

Det gäller väl just plats och inte synkronisering i största allmänhet eller mejl.

 

Jag har jag aktiverat synkronisering för enbart gmail-app. Det går nu att se mail i inkorgen på gmail webbkonto men det är tydligen en tidsfördröjning innan synkroniseringen börjar fungera.

 

Är det några nackdelar med att aktivera synkronisering för gmail-app? Tex risk för spårning eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

 

Tackar. Nu tror jag att det fungerar och det står också 7 valda mappar.

 

Förenklar mycket när man har många E-postadresser samtidigt som man kan titta på varje E-postadress separat.

 

Ja, jag har själv börjat med detta för mina fem konton.

 

45 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Vad innebär det att markera en mapp som favoritmapp?

 

Ja detta var knepigt..

I MS Office Outlook kan man skapa favoritmappar som då lägger sig överst (långt upp) i trädet med alla mappar så att de är snabbt åtkomliga.

Även dessa är en direkt spegling av de "riktiga" mapparna.

I Thunderbird kan man göra samma sak men än så länge återfinner jag dem bara om jag väljer Visa-Mappar-Favorit.

Vilket ju kan vara bra men då ser jag inga andra mappar än dessa och vet inte riktigt vad den praktiska nyttan skulle vara..

Tillägg: Jo kanske lite nytta... om man markerar några mappar som Favoriter och sedan skapar en Sökmapp, på samma sätt som för Inkorgarna, kallar den sökningen för ex. Favoriter så kommer man åt breven i dessa på ett snabbare sätt men jag skulle nog hellre se att man kunde markera vilka mappar man alltid ska hitta direkt vid högerklick-flytta till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte kolla E-posten på gmail webbkonto med mobilen på webben istället för med appen. Men jag kan bara se ett E-postkonto (det jag skapade först). Hur gör jag för att se de andra E-postkontona/E-postadresserna med mobilen på gmail webbsida? Jag har en androidtelefon. (med datorn syns alla E-postadresser i en lista på gmail webbsida)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag tänkte kolla E-posten på gmail webbkonto med mobilen på webben istället för med appen. Men jag kan bara se ett E-postkonto (det jag skapade först). Hur gör jag för att se de andra E-postkontona/E-postadresserna med mobilen på gmail webbsida? Jag har en androidtelefon. (med datorn syns alla E-postadresser i en lista på gmail webbsida)

Nu kan jag se alla E-postadresser efter byte från chrome till firefox. Man var tvungen att först logga in på varje E-postkonto separat med respektive lösenord.  Så nu ser jag en lista med alla E-postadresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså installerat firefox i mobilen och läser mailen via webbläsaren. På mobilens förstasida har jag lagt firefox genvägar till respektive E-postleverantör. Då slipper jag använda någon synkronisering till gmail eller någon annan. Den enda nackdelen jag kan komma på är att man inte får något meddelande vid inkommande mail. Vidare så används HTTPS istället för TSL/SSL för krypteringen. Jag vet inte om det innebär någon skillnad i säkerhet eftersom även HTTPS använder TSL/SSL. (Det går även använda VPN i mobilen om man vill.)

 

Jag tar gärna emot synpunkter på denna lösning jämfört med E-post-appar eller andra lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...