Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurera Thunderbird för outlook.com


Gigabyte

Rekommendera Poster

Jag har installerat Thunderbird. Det fungerar att skicka Outlook.com E-post men inte att ta emot. Vad kan det bero på?

 

 

POP 1.jpg

SMTP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag har installerat Thunderbird. Det fungerar att skicka Outlook.com E-post men inte att ta emot. Vad kan det bero på?

 

 

POP 1.jpg

 

 

Som svar på frågan, du kan ha missat att aktivera hantering via POP i Outlook.com-kontot.
 
Så ser jag att du har "Lämna kvar meddelande på servern" aktiverat. Det är givetvis inte fel, men vill du kunna hantera e-posten både med Thunderbird och via webbmejl (från olika datorer) kan det vara värt att fundera på IMAP i stället. Att hämta e-posten, med POP, och också spara på servern är att krångla till det i onödan (i alla fall enligt min mening).
 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är inställningarna i Outlook.com hemsida. POP är ikryssat.

 

Jag trodde att de inställningar jag gjort innebär att mailen tas bort från mailservern när jag hämtar mail med thunderbird?

 

Är det så att mail endast är krypterade när man hämtar dem (port 995) men inte när man skickar dem (port 587) vid Outlook.com? (med Yahoo kan man välja port 465 för SMTP)

 

Outlook hemsida inställningar.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat problemet för Outlook.com. Alla mail fanns i mappen skräppost på Outlook.com hemsida. Finns det någon inställning som gör att inga meddelanden hamnar i mappen skräppost på Outlook.com hemsida? Jag vill att alla mail kommer fram till Thunderbird och att eventuell skräppost tas om hand av Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag trodde att de inställningar jag gjort innebär att mailen tas bort från mailservern när jag hämtar mail med thunderbird?

 

Jag har tagit bort (avbockat) i Thunderbird att E-post lämnas kvar på servern. Då står det att skräppost tas bort automatiskt efter 9 dagar. Men jag vill att alla mail ska komma till Thunderbird och att eventuell skräppost tas om hand av Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Finns det någon inställning som gör att inga meddelanden hamnar i mappen skräppost på Outlook.com hemsida?

Inga vet jag inte om det går men det finns inställningar för spam i Outlook.com.

Citat

Click the Gear icon in Outlook.com.

Select Options from the menu that appears.

Click on the Filters and reporting link under Junk email.

https://www.lifewire.com/set-outlook-junk-mail-filter-to-standard-1174282

Sedan så är det nog viktigt att markera alla mejl som sorteras som skräppost som icke-skräppost så att filtret i Outlook.com anpassas.

Se även https://support.office.com/sv-se/article/help-keep-spam-and-junk-email-out-of-your-inbox-in-outlook-com-a3ece97b-82f8-4a5e-9ac3-e92fa6427ae4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma problem i Yahoo.com. Alla mail hamnar i Spammapp på Yahoo.com hemsida. Jag vill att alla Yahoo mail ska komma till Thunderbird och att eventuella spam- eller skräpmail tas om hand av Thunderbird. Hur ställer jag in så att alla mail hämtas av Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird fungerar bara för Yahoo.com när jag ställer in mindre säker inloggning på hemsidan. Går det att ställa in Thunderbird så att det fungerar utan mindre säker inloggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Är det så att mail endast är krypterade när man hämtar dem (port 995) men inte när man skickar dem (port 587) vid Outlook.com? (med Yahoo kan man välja port 465 för SMTP)

Port 465 ingår inte längre i standarden för SMTP. Det är port 25 som används för okrypterad SMTP.

https://en.wikipedia.org/wiki/Port_587

 

SSL och TLS är krypteringsmetoder.

 

30 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Hur ställer jag in så att alla mail hämtas av Thunderbird?

Se till att Yahoo inte spamflaggar dina mejl utan att alla mejl hamnar i inkorgen. Använder inte Yahoo så jag vet inte vad det har för inställningar.

 

Möjligen att även spamkorgen synkroniseras om du använder IMAP i stället för POP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Se till att Yahoo inte spamflaggar dina mejl utan att alla mejl hamnar i inkorgen. Använder inte Yahoo så jag vet inte vad det har för inställningar.

 

Jag har markerat inte spam/skräppost på alla mail för både Yahoo och Outlook men de hamnar i alla fall där och inga mail kommer fram till Thunderbird. Vill helst undvika synkronisering med IMAP. (dvs mailen kommer fram en gång om jag manuellt markerar dem som inte spam/skräppost men alla nya mail hamnar som spam/skräppost och går inte fram till Thunderbird)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:
17 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Är det så att mail endast är krypterade när man hämtar dem (port 995) men inte när man skickar dem (port 587) vid Outlook.com? (med Yahoo kan man välja port 465 för SMTP)

Port 465 ingår inte längre i standarden för SMTP. Det är port 25 som används för okrypterad SMTP.

https://en.wikipedia.org/wiki/Port_587

 

Anledningen till att jag frågade är att Tele2 använder port 587 för okrypterad och port 465 för krypterad SMTP i sin nya mailplattform.

https://www.tele2.se/support/fast-bredband/kom-igang/e-postinstallningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag bättre kontroll på skräppost om jag skaffar tex one.com för att få en E-postadress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Utgående server bör du ha detta i Thunderbird och det spelar ingen roll att jag använder hotmail.se

 

5af628876bbeb_ThunderbirdOutlook_hotmail.PNG.3561329974077f62624d42ead8bba03c.PNG

 

Thunderbird tycker jag personligen fungerar hyfsat bra när det gäller att hantera skräppost, men blir man totalspammad så hjälper inte ens det. Man måste lära TB att hantera skräppost och att då markera varje sådan, men ibland kan legitima e-post hamna i skräppostfiltret och då får man kolla igenom detta och högerklicka > sedan välja "Ej skräppost och flytta tillbaks till inkorgen".

 

Guide inställningar: https://www.lifewire.com/access-outlook-in-thunderbird-3572532

Kom ihåg att när du använder POP3 för inkommande, så kan du i Thunderbird ställa in (bocka i eller ur) att läst e-post skall antingen raderas från server eller ligga kvar och det kan vara bra om man har flera datorer med samma e-postkonto och då kan man välja att en huvuddator som alltid rensar kontot tex.eller också inte.
Men om man inte rensar servern så kan denna bli full och kan inte längre ta emot e-post, å andra sidan kan man göra en online inloggning på sitt e-post konto och rensa därifrån från vilken dator som helst.

 

Guide skräppost: https://helpdesk.it.helsinki.fi/sv/instruktioner/kontakter-och-publicering/e-post/thunderbird-allmanna-bruksanvisningar

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Thunderbird tycker jag personligen fungerar hyfsat bra när det gäller att hantera skräppost, men blir man totalspammad så hjälper inte ens det. Man måste lära TB att hantera skräppost och att då markera varje sådan, men ibland kan legitima e-post hamna i skräppostfiltret och då får man kolla igenom detta och högerklicka > sedan välja "Ej skräppost och flytta tillbaks till inkorgen".

 

Guide inställningar: https://www.lifewire.com/access-outlook-in-thunderbird-3572532

Kom ihåg att när du använder POP3 för inkommande, så kan du i Thunderbird ställa in (bocka i eller ur) att läst e-post skall antingen raderas från server eller ligga kvar och det kan vara bra om man har flera datorer med samma e-postkonto och då kan man välja att en huvuddator som alltid rensar kontot tex.eller också inte.
Men om man inte rensar servern så kan denna bli full och kan inte längre ta emot e-post, å andra sidan kan man göra en online inloggning på sitt e-post konto och rensa därifrån.

 

Guide skräppost: https://helpdesk.it.helsinki.fi/sv/instruktioner/kontakter-och-publicering/e-post/thunderbird-allmanna-bruksanvisningar

 

Problemet jag har är att mailen fastnar i skräpmappen på Outlook.com hemsida/mailserver (och Yahoo.com). Mailen hämtas endast av Thunderbird när de hamnar i inkorgen på Outlook.com hemsida/mailserver. Mailen kommer alltså inte fram till den lokala Thunderbirdklienten. Jag vill samla alla mail i Thunderbird och sortera dem där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mejlen kommer från dina vänner så kan du fylla i dem som betrodda mejladresser i Outlook.com och då sorteras inte de mejlen som spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min egen E-postadress som jag testat med som jag använt i flera år utan problem som fastnar som skräppost. Jag har nu lagt in den som betrodd på Outlook.com hemsida men den hamnar som skräppost i alla fall. Dessutom står det att den raderas automatiskt efter 10 dagar. Vidare så har jag vid det här laget markerat den som inte skräppost minst 20 gånger utan någon skillnad så det verkar vara en trög inlärningsfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort lite fler tester. Jag lagt in outlook.com och Yahoo.com e-postadresser i thunderbird. När jag skickar outlook-adressen till Yahoo-adressen så fastnar mailet i Yahoo.com spammapp och när jag skickar yahoo-adressen till Outlook-adressen så fastnar mailet i Outlook.com skräppostmapp.

 

Däremot fungerar det att skicka mail till samma adress. Dvs Outlook-adress till Outlook-adress och Yahoo-adress till Yahoo-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något vettigt innehåll i mejlen du skickar?

I stort sett tomma mejl och mejl med mest länkar anses ju oftare vara spam än mejl med riktigt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att skicka mail med två meningar men det blev ingen skillnad. (vid tidigare tester endast ett ord)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja - som jag skrivit tidigare så fungerar det att skicka mail från Outlook-adressen och Yahoo-adressen till min vanliga E-postadress. Där fastnar mailen inte i mailservern.

 

Yahoo kanske också har någon form av support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Yahoo kanske också har någon form av support.

Det skulle jag tro men jag saknar kunskap om Yahoo tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat gmail istället. Det fungerar! Inte ett enda mail i skräpkorgen.

 

Jag avskyr dock att använda googles produkter eftersom de samlar och registrerar allt man gör i gmail, google, google play, google Earth, google translate, google chrome, Youtube osv. Allt finns samlat. Även adresser i samband med köp av appar i google play mm. Det går inte att använda tjänsterna separat utan gemensam registrering av allt man gör.

 

Protonmail har inte POP och ska man använda IMAP är det en månadsavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yahoo.com och outlook.com fungerar fortfarande inte som de ska. Nu använder jag gmail tills vidare.

 

I Windows Live Mail finns alternativet snabbvyer där man kan se all E-post från alla olika E-postkonton samtidigt. Finns inte det i Thunderbird? Måste jag klicka på alla olika E-postkonton som jag lagt in i Thunderbird för att se om det kommit E-post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...