Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VLC


tarragona
 Share

Rekommendera Poster

tarragona

Hej!!! någon som har en aning om vad det är för problem får ett fel meddelande  att VLC kunde inte öppna MLR:en dvd//E 

datorn är en HP.Detta blev efter uppdatering till windows 10

 

MVH Tarragona

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det är något skumt med sista Win 10 uppdateringen, den som kom idag. Ett flertal liknande problem har uppstått, men det verkar ändå att rätta till sig efter hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej tarragona!

Om du skriver vlc media player could not open i Googles sökfält hittar du mer konkreta tips. Jag hittade bl a denna guide http://vlchelper.com/vlc-is-unable-to-open-the-mrl/  "is unable to open the MRL [it] is the because your firewall or some other application that is controlling your access to the Internet is blocking VLC. "

 

Se också http://www.videolan.org/support/#help

 

Att MLR i detta sammanhang betyder Media resource locator hade jag för övrigt ingen aning om men för dig och andra var det kanske självklart. https://wiki.videolan.org/Media_resource_locator/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att avinstallera VLC, starta om datorn och sen installera senaste VLC på nytt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!  har prövat det oxså hoppas fortfarande att det går att lösa.

MVH 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej   får upp ange en nätverksadress hur får man tag på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !!! försöker spelaren att öppna med nätverket står E: hur får man bort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-09 på 18:12, skrev tarragona:

får ett fel meddelande  att VLC kunde inte öppna MLR:en dvd//E 

datorn är en HP.  Detta blev efter uppdatering till windows 10

Betyder detta efter 1. en uppgradering från Windows 7 (eller Windows 8.1) till Windows 10 eller 2. som Pelle Penna tolkade det: en säkerhetsuppdatering i ditt redan installerade Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går inte hjälpa dig när du aldrig besvarar mina frågor.

Vilka åtgärder har du vidtagit? Precisera vad du har gjort!

 

Vad betyder "Detta blev efter uppdatering till Windows 10", alternativ 1 eller alternativ 2?

 

Har du en USB-enhet, typ ett USB-minne eller en extern hårddisk, ansluten till datorn eftersom du får upp E: ?

https://www.enkelteknik.se/maste-man-mata-ut-ett-usb-minne-i-windows-saker-borttagning

 

Eller har du möjligtvis matat i en DVD-skiva i din CD-/DVD-enhet, om du nu har en DVD-brännare?

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!! 1.  blev efter uppdatering till windows10  2. ingen extern hårddisk. 3.dvd spelaren heter E:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-09 18:12, skrev du: "Detta blev efter uppdatering till windows 10".
Då frågade jag om du menade att [alternativ 1] det blev så efter att du hade uppgraderat från Windows 7 (eller Windows 8.1) till Windows 10 eller [alternativ 2] att du kör Windows 10 sedan länge och nu blev det så här när du fick månadsuppdateringen av ditt Windows 10.

 

Du förstod inte min fråga så därför besvarade du den inte utan upprepade bara "blev efter uppdatering till windows 10". Kan du besvara frågan nu när jag har omformulerat den?

 

Ännu en fråga

Har du nyss uppgraderat från Windows 7 till Windows 10 och inte tagit bort dvd-skivan du använde för det från CD/DVD-enheten? Med andra ord: sitter det nu en DVD-skiva i din CD/DVD-enhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!! Kör windows 10 blev så efter den sista uppgraderingen .  Ingen DVD-skiva i enheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej, Tarragona! Blev intresserad av problemställningen och tror att mbgtmari redan i sitt första inlägg gav dej en trolig väg till lösning. Den länk som fanns där till vlchelper pekar på att problemet är känt sedan tidigare. I sammanfattning beror felet troligen på att vlc letar efter en fil som inte ligger på din lokala dator och att din brandvägg är inställd på att inte tillåta vlc-appen att gå ut på internet/nätverk, därav kravet på en nätverksadress.

Lösningen som föreslås är att gå in på brandväggens inställningar och se till att den inte spärrar vlc-appen. Har du Windows brandvägg kan du klicka på sök/förstoringsglaset, skriva "brandvägg" och i förslagen du får upp klicka på "Tillåt en app i Windows brandväggen".

Hoppas att detta ger dej lösningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev tarragona:

Hej !!!  Tittade i windows brandvägg har ingen vlc-app ?

 

Prova att lägg till den där då. Klicka på "Ändra inställningar". Klicka på "Bläddra" och leta upp VLC. Borde vara C:program-videolan-VLC-vlc program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!!  får samma meddelande mlr en kan inte öppna dvd E .

 

Lägger ner verksamheten .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  Stort tack till alla som har försökt hjälpa mig STORT TACK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev tarragona:

Ingen DVD-skiva i enheten

Hur blir det då om du har en DVD-skiva i E-enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev tarragona:

Tittade i windows brandvägg har ingen vlc-app ?

Jo det har du visst. Du har bara inte skrollat ordentligt. Så här ser det ut i min HP-dator om jag följer Brandklipparens instruktioner:
2039444325_VLCibrandvggen.thumb.png.2416ffccedc55e0113f2fa47d67376a7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...