Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Något" har raderat grejer på min hårddisk.


Mad Man

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det är faktiskt så skumt som det låter.  När jag loggade in idag så upptäckte jag att ett stort antal programikoner på skrivbordet bara vara "ett vitt papper" och länkarna var döda. Det som var gemensamt med alla dessa program att dom var installerade på en separat partition av hårddisken. När jag kollade var dessa program var installerade, så fanns foldrarna kvar, men det låg några fåtal filer kvar i varje folder. Och väldigt lite av hårddisken var utnyttjat.

 

Så "något" hade fått för sig att ta bort en massa filer från min hårddisk. Och de förlorade filerna låg inte heller i papperskorgen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Se om du kan återgå till en tidigare systemåterställningspunkt: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

 

Men först kanske du bör starta om datorn, ifall det självmant reparerar sig självt.

Låter nästan som det är länkassociationerna i registret som av någon anledning blivit korrupt?

Jag har varit med om liknande för länge sedan och en omstart av Windows ordnade biffen för mig då, annars se ovanstående tips.

 

Stäng av datorn helt, vänta minst 10 sek. (ev. dra ur strömkontakten från vägguttaget) innan du startar upp igen. Kondensatorerna på moderkortet måste få laddas ur helt så det inte ligger data kvar i vissa minnesceller.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak hade det väl varit om hårddisken indikerat att det fanns något där, då hade man ju kunna tro att det bara var "kopplingarna" som saknades. Men eftersom hårddisken gapar så tom, så borde ju grejerna försvunnit på riktigt. Om inte hårddisken indikerar fel, dvs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara filtabellen, om blivit korrupt. Se till att inget skrives till partitionen och gör en avbild av partitionen med dd. Kör sedan ett filåtervinningsprogram på avbilden. För att en fil slall försvinna från en hårddisk så måste den skrivas över så sannolikheten att det går att återställa är rätt stor. Programmet dd finns på SystenRescueCD, som är en linuxdistribution specialicerad för att lösa problem med korrupta system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev fagerja:

Kan vara filtabellen, om blivit korrupt. Se till att inget skrives till partitionen och gör en avbild av partitionen med dd

 

Hur säkrar jag upp det? Räcker det att jag ser till så att inget program körs som är installerat på partitionen? Ibland kan ju aktiviter på olika hårddiskar vara svåra att se.

 

F.ö kan jag konstatera förljande: En stor uppdatering av Win10 genomfördes under natten på datorn, så är alla döda länkar raderade från startmenyn och skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det räcker inte. Det du måste se till att inget program, som körs, sparar något på den partionen. Säkrast är att undvika använda datorn före en avbild gjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev fagerja:

Nej, det räcker inte. Det du måste se till att inget program, som körs, sparar något på den partionen. Säkrast är att undvika använda datorn före en avbild gjorts.

 

Hur gör jag en avbild utan att använda datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Alt 1: Du monterar ur hårdisken ur dator 1 och sätter in hårddisken i en annan fungerande dator 2. När dator 2 startar så finns det en ny hårddisk i dator 2 ("ny hårddisk som inte används"). Och med hjälp av dator 2 gör du avbilden.

 

Alt 2: Som kan fodra betydligt större kunnande. För moderna datorer har UEFI bios som ofta är konfigurerat för att hindra att datorn startas på något annat sätt än från Windows på hårddisken.

1a steget kan alltså bli att gå in i BIOS och ta bort dom här spärrarna.

men du kan ju försöka gå direkt till Steg 2.

2a steget. Du ställer in i BIOS att datorn ska starta från CD/DVD-läsare och lägger in SystenRescueCD som fagerja tipsade om. Och använder dd för att göra en kopia av hårddisken från dator 1. Vilket är enkelt för den som är van använda linux och kan kännas som att börja flyga på egen hand i ett litet flygplan om man är van vid Windows.

Och saknar linuxerfarenhet. Och ha en Android (linux) mobil räknas inte.....

 

Alt 3. Du tar ut hårddisken i dator 1 och installerar en ny hårddisk , hårddisk 2 i dator 1. På hårddisk2 installerar du Windows osv.

Jag rekommenderar Alt 3 av det skälet att min erfarenhet är att när det försvinner filer på en hårddisk så beror det på skador på hårddisken. Och skadorna blir bara värre ju mer hårddisken används. Allt fler filer skadas, försvinner för gott. När du fått datorn att fungera med hårddisk 2 så kan du när du är beredd sätta i hårddisk1 för att göra en avbild av den. Är du riktigt om dig så gör du avbilden till en hårddisk 3. Sedan stänger du av datorn, kopplar ur hårddisk 1. Och försöker återvinna filerna från hårddisk 3. På detta sätt körs hårddisk 1 så lite som möjligt. Så lite som möjligt för att undvika ännu fler skador, ännu mer förstört, borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips!  Jag kände dock att alla förslagen övergick mitt datorkunnade och alla var mer eller mindre rejält tids och resurs krävande.

 

Tur i oturen så innehöll den partitionen som "försvann" bara programvara, så jag gjorde mig omaket att återinstallera all programvara. Som tur var så kunde jag få tag på alla installationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en felkoll på disken, verifiera att den är sund!

Om du en gång förlorat filer, den kraschat, kommer detta sannolikt ske igen.

 

1: Kolla S.M.A.R.T.. Denna status kan visa direkt att något är fel men visar inte att disken är OK (HD Tune är ett program som kan, finns många fler)

2: Kör en fullständig scan av hela disken efter fel, gärna med tillverkarens program för detta.

 

Om du känner att detta är ovan din kunskap, släng hårddisken och köp en ny.

Och minns att bästa skyddet mot förlust av data är backup(er) eftersom detta enda vi vet om en hårddisk är att den någongång i framtiden kommer att krascha totalt.

 

Vad för typ av disk? Klassisk roterande eller SSD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...