Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-antivirus


Mållgan

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Ja det är Windows Defender och är gratis. https://support.microsoft.com/sv-se/help/17464/windows-defender-help-protect-computer
Tydligen har det fått ett rejält lyft på slutet och ligger idag rätt hyfsat till på rankningen eller t.o.m. bra.

Det skall finnas en länk för jämförelse, hittar tyvärr inte igen denna men som jag förstått det så skall det vara helt i klass med dom bästa, vilket inte var fallet förut.

 

Det kliver säkert in någon annan i tråden som kan länka till den seriösa antivirus-testsajten jag inte hittar igen just nu.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Det kliver säkert in någon annan i tråden som kan länka till den seriösa antivirus-testsajten jag inte hittar igen just nu.

 

Du kanske tänker på AV-Test? 

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/december-2017/microsoft-windows-defender-4.12-174847/

 

Senaste testet ger utmärkt (bättre än branschstandard) resultat på "skyddsdelen". Totalbetyget dras dock ned något av "false positives".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske s.k. dumma frågor:

 

1) Även brandvägg i Windows Defender?

 

2) Varför har många, t ex jag, andra antivirusprogram förutom Windows Defender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

1. Microsoft Windows har redan inbyggd brandvägg som dessutom i flera år varit mycket bra, långt innan Windows 10.
Vissa antivirus system tex. Norton Antivirus Security System har egen brandvägg och automatiskt stänger av Windows egen brandvägg, fast antagligen arbetar den efter exakt samma principer. Det kan jag tyvärr inte svara på, men det finns det andra som kan.

Poängen är i vart fall att Microsoft Windows inbyggda brandvägg är ok..

 

2. Vet ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara använt Defender i flera år och det har fungerat bra. I Windows 10 ver. 1709, Fall Creators Update, har man brandvägg, realtidsskydd, molnbaserat skydd men även skydd mot ransomware som kallas "reglerad mappåtkomst". Det sista får man aktivera själv och det skyddar vissa mappar från att bli kapade och krypterade.

 

Vill man lägga till fler mappar, kan man göra det. Det går också att ta bort skyddet från en speciell mapp om det blir komplikationer med åtgång till mappen. Enda negativa med det extra mappskyddet är att man får ständiga  meddelanden om blockeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mållgan:

2) Varför har många, t ex jag, andra antivirusprogram förutom Windows Defender?

Det är väl först under det senaste året som Defender har blivit ungefär lika bra som andra bra och välkända antivirusprogram, innan dess låg det alltid avsevärt sämre till i tester.

 

Sen är det ju som så att om man vill skriva skadliga program som inte folks antivirusprogram upptäcker så testar man förstås det med Defender, eftersom det är så vanligt, innan man släpper ut det skadliga programmet. Det gör att man i ett tidigt skede kan ha en viss fördel av att använda ett mer ovanligt antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt. Igår följde jag med en bekant till en av de stora elektronikföretagen där kompisen köpte en ny HP-laptop. Säljaren var offensiv försökte få kompisen att även köpa Miccrosoft Office, försäkring, antivirusprogram mm.

Beträffande antivirusprogram påstod säljaren att gratisversionerna av antivirusprogram, t ex AVG, inte tar bort hittade virus utan lägger dessa "bara" i karantän, vilket förslöar datorn märkbart. "Det har jag aldrig märkt", kommenterade jag.

Hur förhåller det sig med den saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, de flesta antivirusprogram lägger väl skräp (behöver inte vara virus utan kan vara PUPs också) i karantän och jag har aldrig läst om någon här på Eforum vars dator blivit förslöad pga skräpet i karantänen. När det gäller AVG har jag haft detta program sedan 2006 och jag har aldrig fått in något skräp i min dator. Tack AVG! Dessutom meddelar mig AVG om jag har outdated software, dvs program som behöver uppdateras, vilket jag uppskattar eftersom Secunia lagt ner den verksamheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljare påstår ofta saker som inte är sanna för att få sälja mer. Även Norton och andra betalprogram lägger sånt den hittar i en karantän. Oavsett betal- eller gratisprogram så kan man tömma karantänen själv efter man har konstaterat att det inte var falsklarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...