Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

: : problem : :


spinky

Rekommendera Poster

jag vill få en mouse-over effekt på en sida men när man för över markören på en läng ska det dyka up en annan bild någonannanstans på sidan...

 

haha, om ni fattar det där nu...nåja...

 

jag har macromedia dreamwaver 2 och frontpage 2000, vill gärna ha tips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du DW2 så finns det ju en funktion för detta, eller?

Lägger du till din användarinfo, så talar jag om hur du gör.

 

-Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gädjer mig mycket Spinky.

 

För att ändra bild vid MouseOver finns flera alternativ.

 

Det som är kompatibelt med dom äldsta läsarna (från 3:an och uppåt) är funktionen "Swap Image"

 

I DW så har du gjort din länk (länkar du inte till en sida, kan du infoga en #)

 

För att Swap Image ska fungera, så måste en bild existera (som du ska byta med)

Lägg in en bild (kan vara en osynlig gif) och öppna sedan "Behaviors" i Window menyn.

Markera länken med musen och klicka på + tecknet i behavior fönstret och då ser du något som heter "Swap Image"

 

Om du har sparat din bild i dokumentet, så får du också upp namnet på den bilden i fönstret och därefter kan du bläddra efter en ny bild på din hårddisk.

 

När bilden är vald och sparad till katalogen i din sajt (eller om den fanns där från början) så är hela koden genererad och den byter alltså bilden vid MouseOver och byter automatisk tillbaka vid MouseOut.

 

***********

Har du ingen bild som du vill byta med, utan vill bara att en bild ska "poppa" upp ur tomma intet, så kan du använda layers.

 

Rita ett lager (layer1) och klistra in din länk i det.

Rita ett lager (layer2) och sätt samma storlek som på bilden du ska använda (i Properties fönstret)

Därefter infogar du bilden i lagret och när lagret är makerat så kan du i Properties fönstret tala om att det ska vara "Hidden"

Då synns inte bilden och du kan sedan markera din länk igen och nu öppnar du åter Behavior fönstret och klickar på + tecknet.

Där finns något som heter "Show Hide Layers"

Du väljer layer2 (om du inte döpte om dom) och klickar på knappen "Show"

 

I Behavior fönstret kan du sedan klicka på den lilla pilen som står jämte det ny "behavior" som skapades och då kan du välja om det ska vara OnMouseOver eller OnClick och så vidare.

 

Viktigt är dock att du innan kollade så att det står 4.0 Browsers i "Event for" fönstret eftersom det inte fungerar med dom äldre versionerna.

 

Hoppas att det fungerar

-Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...