Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eller hur


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

När folk säger "eller hur" efter var och varannan mening, det kan jag irritera mig på.
Har ni stött på detta och berätta, för jag håller på kräkas när jag hela tiden hör detta upprepas från vissa personer, som ett avslut på någon mening som sägs, eller svar på något som sagts.
"ja eller hur"
Vad anser ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller avslutar ett påstående med bara "..eller?" Då förväntas tydligen en kommentar. ".. eller vad tycker du?" är väl andemeningen men orken räcker bara till ordet "eller". Får väl sorteras in i gruppen flumuttryck.

Till samma grupp hör, tycker jag, när någon inleder ett svar på ett påstående med "precis" eller "exakt", speciellt när detta återkommer hela tiden under ett pågående samtal och inte minst när "liksom" är det dominerande ordet vid samtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Exakt och precis används i mer än 9/10 gånger i helt fel sammanhang och jag som i grunden är tekniker reagerar direkt när jag hör dessa ord; eftersom jag sammanbinder dessa med något som är mätbart, fakta eller beskrivning av något och inte sk  flumuttryck.

 

- Den här surströmmingen är väldigt god liksom.

- Precis.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är dialektalt eller något annat men det verkar vara så att olika människor menar olika saker om man svarar "ja" på nedanstående.

 

"Det här var väl inte gott."

 

En del verkar anse att det betyder att man håller med medan andra anser att det betyder att man tycker att det var gott. Därför har jag börjat säga "precis" eller något liknande som svar på en sån typ av mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men det är väl så att orden och språket(en) utvecklas hela tiden och många ord som från början hade en viss specifik betydelse, numera allteftersom språken utvecklas så får också dessa gamla ord nya betydelser allt efter hur dom används i dagligt tal. Och givetvis nya ord tillkommer.

Därför kanske det ibland kan vara fel att peka finger, för då säger man samtidigt att man motsätter sig utveckling av språket.

Språket kommer ju från talet och inte skriften.

 

Om Karl XII skulle resa sig upp idag och började prata, vore det nog väldigt få som skulle förstå ett ord av vad han sade och det bara på 300 år.

 

Om en viking skulle resa sig upp och börja prata finns nog ingen, förutom möjligen en islänning som skulle förstå ett ord och det på 1000 år.

 

Om 300 hundra år framåt så kanske heller inte våra ättlingar skulle förstå särskilt mycket av vårat språk idag.

 

Ja bara en fundering. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

När folk säger "eller hur" efter var och varannan mening, det kan jag irritera mig på.
Har ni stött på detta och berätta, för jag håller på kräkas när jag hela tiden hör detta upprepas från vissa personer, som ett avslut på någon mening som sägs, eller svar på något som sagts.
"ja eller hur"
Vad anser ni andra?

 

De gånger jag stött på detta har det varit "befogat", passade in i sammanhanget på något sätt.

Symboliserade de gångerna ett avslut på samtalet/diskussionen/frågeställningen.

Då mer "ja, eller hur!" snarare än "ja, eller hur?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt asså liksom ba det viktigaste är att vi förstår varann

 

Ojoj, nu smeker jag nog några spikhuvuden.

 

Språket brukas, missbrukas och utvecklas. I all rätt blir olika generationer irriterade på olika detaljer språket, det är det som är utveckling.  Nog blir jag irriterad på exakt det som tas upp här, säger inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
På 2018-05-08 på 10:56, skrev Cecilia:

Jag vet inte om det är dialektalt eller något annat men det verkar vara så att olika människor menar olika saker om man svarar "ja" på nedanstående.

 

"Det här var väl inte gott."

 

En del verkar anse att det betyder att man håller med medan andra anser att det betyder att man tycker att det var gott. Därför har jag börjat säga "precis" eller något liknande som svar på en sån typ av mening.

Exemplet som du tog upp där är en sorts raljering och raljering är någonting som verkligen får mig att kräkas! Nog för att jag har atypisk autism och inte alltid klarar av ironi eller elaka skämt, men detär verkligen något i överkant. Det är någonting som vi fick lära oss redan när vi gick i skolan. Om bara den ena parten tycker att skämtet är skoj måste man lägga av, men vissa människor begriper uppenbarligen inte det! Jag kräks på vuxna människor som inte begriper någonting så enkelt och självklart!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag menade inte någon sorts raljering eller skämt. Det var bara ett försök till ett exempel på att när man säger en mening med "inte" i så verkar det variera vad innebörden är när någon svarar "ja".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...