Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PCIe x1-kort i en PCIe x16-plats?


pajjen

Rekommendera Poster

Funkar det att använda ett PCI-Express x1-kort i en PCI-Express x16-plats?
Rent fysiskt ser det ut att gå, men jag vågar inte prova. :o

Jag förväntar mig givetvis inte 1-kortet ska bli snabbare i en 16-plats, utan vill som sagt bara veta om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag har förgäves letat efter en PCIe-definition som nämner något om detta, men ditt svar borde kanske räcka.

 

Om någon annan har praktisk erfarenhet av detta, så tar jag tacksamt emot en bekräftelse på om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på "PCIe x1-card compatible with PCIe x16" så kan du själv läsa. Sök även på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det är en sanning med modifikation.

Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Citat

 

"The lane count is automatically negotiated during device initialization, and can be restricted by either endpoint. For example, a single-lane PCIe (×1) card can be inserted into a multi-lane slot (×4, ×8, etc.), and the initialization cycle auto-negotiates the highest mutually supported lane count."

 

Vilket betyder att skall du ha ett fullsträvt kort som använder PCIE-x16 så kommer detta kort tex. ett grafikkort automatiskt köra på endast 8 eller också 4-pcie banor som styrs av det kort som ansluts i andra PCE-kontakten, vilket kan dramatiskt dra ned effektiviteten av detta.

Men visst det fungerar.

 

Men jag vill poängtera att jag har inte personligen testat denna kombination och kan därmed ej säga hur det kommer fungera hos dig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kanske i senaste laget att meddela att det funkade. Men det gjorde det, och har gjort utan problem i över en månad nu. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...