Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Windows 10 version 1803


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Det var länge sedan jag var här... så det blir lite läsning.

Tacksam för snar hjälp med följande problem.

Jag har fått version 1803 av Windows 10 hämtad och installerad på mina datorer. Tyvärr så har jag fått problem på en av dem.

Men först en fråga om ”Återställning” och då menar jag en återställning till en tidigare tidpunkt om det har blivit något problem som kan åtgärdas med en återställning?  Det vet jag att jag har gjort på min dator, men det är ett tag sedan… Av en händelse så är det datorn som jag har problem med nu!

Jag har alltså version 1803 som ersatt version 1709… Det har uppenbarligen poppat upp problem med version 1803 hos flera, inte bara hos mig!?

Då finns möjligheten att under:

Inställningar- Återställning- Återgå till en tidigare version av Windows 10.

Det står;” Prova med att återgå till en tidigare version om den här versionen inte fungerar”.

Jag tänkte göra det, men fick ett besked. ” Du kan tyvärr inte återgå till tidigare version”!

Varför de’ då’?

Så jag letade mig fram till Systemåterställning, men av ovanstående så finns det väl ingen Återställningspunkt att välja på i och med att version 1803 blev installerad.

Jag tycker mig ha sett att det i alla fall tidigare fanns en inställning för att konfigurera systemåterställning där aktivera/inaktivera var att välja på… Det har jag inte sett till nu, men om det har valts inaktivera så lär det inte skapas några återställningspunkter att bli räddad av.

Har den här möjligheten försvunnit i och med att Windows 10 byter ut versioner med jämna mellanrum?

Nu till Problemet…

Sedan jag fick version 1803 så varje gång som jag startar datorn så kommer inte inloggningsfältet upp i bilden på skärmen… väntar och efter ca 5 minuter då inget hänt så stänger jag av datorn med strömbrytaren. Jag väntar ett tag och startar om… så småningom kommer bilden upp på skärmen och då lyckas jag efter några tryck med Enter och musknappen få inloggningsfältet så att jag kan logga in.

Vad som sker under tiden är att alla ikonerna på skrivbordet liksom vänds på ”blir vita och sedan normala” igen…

Allt sker nu väldigt långsamt och tar tid…. Jag blir ständigt påmind genom ett meddelade i meddelandefältet om;

” Ont om ledigt diskutrymme. Diskutrymmet på enhet Lokal disk (L:)är snart slut. Klick här för att se om du kan frigöra utrymme på den här enheten”.

Klickar jag för att förhoppningsvis få se något så kommer jag till ”Diskrensning för (L:) och där finns: DirectX-skuggarcache= 0 byte och Papperskorg= 0 byte, tycks inte vara något att ta bort för att åstadkomma mera utrymme…

Datorn har en hårddisk på 1 TB och jag har sett att utöver (C:) så finns (D:) med Recovery Image.

Jag kan inte påminna mig att ha sett (L:) tidigare? Kan det vara så att version 1803 på något vis tagit plats här? Innan så fick jag inga ”varningar” om det för lite diskutrymme!

Kapaciteten på (L:) är 449 MB, använt är 409 MB och 40 MB är ledigt, vilket påstås vara för lite.

Till saken hör att jag inte kan se vad som upptar 409 MB, inget visas när jag i Utforskaren väljer;

Visa – Detaljerad lista- bockar i Filnamnstillägg och Dolda objekt. Jag får bara veta att den här mappen är tom.

Är lösningen att ändra partitionerna på hårddisken och göra (L:) större?

Någon som kan tipsa mig om jag skall gå tillväga om det nu är den bästa lösningen? När jag inte kan få tillbaka den tidigare versionen 1709.

Avvaktar med intresse goda råd

kalh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått version 1803 installerad  och fortfarande finns alternativet : Återgå till din tidigare version av Windows 10    kvar.

 

Skriv Återställningsalternativ i sök och välj det aktuella alternativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag fick också 1803 igår och har inte drabbats av några problem ännu iaf. 

Har inget svar på dina problem, men jag kollade i min dator hur C: ser ut och där finns också ett antal partioner. Jag har dessvärre inte koll på hur det såg ut tidigare, men det känns som att även här har det skapats någon extra partion. Jag ser att jag har två oem partioner och vet inte alls hur dessa uppstått.

 

Precis som du så har jag alternativet att återställa till tidigare version, men har inte testat om detta fungerar. Jag tror att detta inte går men är osäker

 

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Sedan jag fick version 1803 så varje gång som jag startar datorn så kommer inte inloggningsfältet upp i bilden på skärmen… väntar och efter ca 5 minuter då inget hänt så stänger jag av datorn med strömbrytaren. Jag väntar ett tag och startar om… så småningom kommer bilden upp på skärmen och då lyckas jag efter några tryck med Enter och musknappen få inloggningsfältet så att jag kan logga in.”

 

Prova med att göra ett högerklick, det kan i vissa fall få fram inloggningsfälltet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎05‎-‎03 på 08:43, skrev LARSAS:

Här kanske finns lösningen för problemet med din L partition:

https://borncity.com/win/2018/05/02/windows-10-v1803-update-creates-a-new-oem-partition/

 

Man tar således bort enhetsbokstaven L från partitionen.

Ja, det fungerade! Diskbokstaven F är nu borta!

Disken syns nu inte i Utforskaren, men finns kvar i Diskhanteringen!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS, Pelle Penna, Thirteen och Dixi!

Tack till er alla för era förslag. 

LARSAS. Det finns inget kvar i min PC av version 1709 så det går inte att återställa till en tidigare version.

Däremot så har länken som du och Dixi postat varit till nytta. Nu hade jag dock fått samma förslag från Microsoft Community ( som jag också rådfrågat om problemet) Med er hjälp så fick jag bort min (L:) disk...

Trots det så har jag kvar problemet med att starta datorn! Jag kommer inte åt inloggningsfältet, utan jag måste stänga av datorn med strömbrytaren och starta om den igen... då går det bra att logga in. Men jag tycker att det går segt och långsamt med allt...

MS Community arbetar hårt med att lösa problem som många har, men vill att jag också skall uppdatera drivrutinerna om det finns kompabilitetsförmåga med version 1803.

Så jag har köpt ett program för det som nyss körts och det har installerat 13 nya drivrutiner. Det var bara en som misslyckades och den hör ihop med min gamla HP Photosmart skrivare. (Den var/är i viloläge) 

När allt var gjort så var det att starta om datorn... för att drivrutinsuppdateringarna skulle bli utförda.

Nu fungerade inloggningen direkt, utan att jag behövde bryta strömmen och starta om...

Det återstår väl att att se det räcker med detta, eller om problemet ändå är kvar.

Annars läste jag att det är på gång en uppdatering den 8  maj av version 1803... den skall väl fixa problemet?

Thirteen, varken högerklick eller vänsterklick hjälpte....

 

Jag skall återkomma hur det fortlöper efter det att jag har gjort ett antal omstarter...

Ha en gôrgo' kväll på er!

kalh   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Idag, söndag....startar för att se om jag direkt kommer till inloggningsfältet.

Efter att fotot kommit upp på skärmen och ca 2 minuters väntan får jag i alla fall se inloggningsfältet.

Tyvärr kan jag inte skriva in kod/lösenord i fältet, utan det är helt omöjligt att komma in och strax efter så blir inloggningsfältet borta....

Då blev det till att använda strömbrytaren igen och nu är jag inne och skriver dessa rader... fortfarande seg att arbeta med.

Det blir väl att vänta på "Fixen"....

Ha en bra måndag och hel vecka!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade i den situationen att det inte hände någonting och jsg kunde inte se om jag var inloggad. Följden blev att jag stängde av allt och gick och lade mig. Vid nästa inloggning så fick jag meddelande om  att datorn ville ansluta till en felaktig adress. Det fanns en åtgärd som kanske kunde åtgärda problemet men eftersom jag är tveksam som det sägs "kanske" om så övervägde jag också återgå till senaste säkerhets punkten med de nackdelar det skulle få.  Jag jar gjort det tidigare  med hjälp av den startskiva som mitt backupsystem skapar. Den verkar vara prioriterad och fungerade då men nackdelen med den är att själva innehållet är så stort att det tar över en timme innan allt är klart.

 

Den gången gick det bra med de nackdelar  som följer med att en tidigare automatisk uppdatering måste göras om men också att mycket annat som skett under mellantiden fanns kvar. Jag passade då också på att avinstallera  ett program med tvång. Jag tror att om jag gjort som föra gången så hade det nog  fungerat även nu.

 

Jag gjorde  därför som jag blev tillsagd trots tvekan och det gick helt OK och den felaktiga  adressen hade bytts ut mot en som fungerar. Killarna på Microsoft vet vad dom gör men jag råkar ofta ut för att det inte alltid är hela  sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen!

Fortfarande olöst, så tycks det vara för flera...Mitt hopp står till em lösning från MC och/eller Feedbackhubben. Den senare har jag "matat" med mera information.

Kört från felsäkert läge, men sen vet jag inte MC tror kanske att grafikkortet inte är kompatibelt  version 1803 av Windows 10. Jag fick även problem med min laptop från dec. 2016. Där var jag tvungen att spara mina dokument och sedan backa den till 2016 och börja om igen. Den fungerar men jag tycker inte till 100...

Avvaktar med intresse lösningar på problemet...

Ha de' gôtt i värmen! 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kalh!

 

Har du kört systemfilsgranskaren SFC och DISM-kommandot för att kolla om det är problem med några Windows-filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Va' glad jag blev att du kom med... Hoppades på det!

Nej, jag har inte kört SFC och inte heller DISM-kommandot. Jag måste erkänna att DISM har jag inte hört talas om men SFC verkar mera bekant.

Måste tillstå att jag räknat med att Microsoft skulle komma ut med "någonting" som skulle rätta till det hela. Men tiden går och på MC blir listan, med samma problem som jag upplever, bara längre och längre... Jag kan inte sa att det som du föreslår kommer som förslag från MC's moderatorer och Feedbackhubben kommer inte med några svar heller... senast idag har det varit svårt att ansluta... 

Lång kö där också med samma problem med version 1803 som dock uppträder i olika skepnader.

 

Eftersom jag inte är van med SFC och DISM så vet jag inte om jag vågar testa...

Cecilia, du måste väl ha läst om alla med det här problemet. Vet du om någon har blivit hjälpt av att köra det som du föreslår. Om nu Microsoft skickar ut något som skall rätta till oredan... kan det bli problem om man kört SFC och DISM-kommandot? 

Jag skall i alla fall läsa på om SFC och DISM....

 

Tack för att du kom med Cecilia!

Puuuhhh i värmen!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följer inte med i vilka problem som är vanliga och de nya stora uppdateringarna undviker jag att installera så länge som möjligt, vilket är flera månader.

 

Så jag har ingen aning om SFC och DISM hjälper dig eller andra med det problemet utan det är bara vanliga åtgärder om man kan misstänka problem med Windows-filer. För mig låter det som att en extra omstart skulle kunna innebära ett sånt problem.

 

SFC har vi en guide för: https://eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-felsäkert-läge-på-windows/

För DISM så skriver man i stället in följande kommando i Kommantolken/Powershell:

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Om problem upptäcks så ger man kommandot:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

och sen gör man en SFC igen.

 

Mer detaljer om ovanstående DISM-kommandon i samband fel felsökning finns t ex på sidan https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-utility-repair-windows-10-image. Där tas t ex upp vikten av att ha backuper och återställningsmöjligheter när man håller på med felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tacksam för din input.

Jag läste om DISM på Windows Central, OJ, är nog inget för en glad pensionär…  Där på www.windowscentral.com/windows-10-april-2018-update-common-problems-and-fixes, läste jag också om alla problem som drabbat användare. Listan var jättelång... 

På MC har det inte kommit in några svar... och Feedbackhubben, svår att komma in på, där finns inget svar heller. 

På MC har jag fått inlägg från en som är mäkta förgrymmad på Microsoft och undersöker möjligheterna att stämma dem.

 

Slutligen, så lutar det åt att jag ligger lågt och väntar ett tag.

Jag kommer ju ändå in på min PC från 2014 genom att bryta strömmen när jag inte kan logga in i inloggningsfältet. Det kan jag vid omstart. Kan ev. tänka mig att i Inställningar göra Felsökning av allt som går att felsöka. Jag tror dock att det inte lönar sig. Det som är listade med ERROR i felsäkert läge påstås fungera felfritt i Enhetshanteraren...

Jag gör nog så också med min laptop från 2016, återställd 2018 till 2016,  Fungerar att logga in på direkt... Men Office 365 med Outlook uppträder inte som jag förväntar mig. Bl.a. vill inte OneDrive fungera och jag tycks har olika versioner av Outlook.

På  PC helsvensk men på laptopen svenskengelsk.... får jag mejl på PC'n så kommer inte samma på laptopen...Det gjorde det innan allt strul började.

Tips som jag fått är att sätta i en ny hårddisk... en äldre som haft både Windows 7 och 8 installerade är kanske orsaken till problemen? En ny hårddisk som då bara får Windows 10 installerat borde fungera... 

 

kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kalh:

Jag läste om DISM på Windows Central, OJ, är nog inget för en glad pensionär… 

Det är inte besvärligare att köra DISM än SFC, det är bara andra bokstäver att skriva in (kopiera in) i Kommandotolken/Power Shell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Hej igen Cecilia!

Jag menade en ledsen pensionär för inte kan man vara glad när datorerna krånglar... 

Så jag började med att köra en "vanlig" sfc…på min laptop.

Då fick jag till svar att det fanns inget problem att rapportera om. Då läste jag vidare och såg att jag kanske måste köra sfc i felsäkert läge... Kanske gjorde jag något fel, för när jag trodde att jag var i felsäkert läge och startade sfc…så stod det att det var för lite minne för att köra programmet.... Så jag avslutade... 

Sedan funderar jag på om jag inte skall använda "Recovery" och starta om från hur jag fick laptopen i december 2016. Jag har kikat i Tillförlitlighetsövervakaren...för jag gjorde ett "omtag" den 23 maj och är beredd att göra om det p.g.a. att jag uppfattar det som en hårdvara har slutat att fungera och att det beror på en felaktig drivrutin... men vet inte.

Jag börjar nog med felsäkert läge och sfc…

Trevlig kväll

kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Okej, jag trodde mer att du syftade på att DISM inte var för pensionärer, vilket jag förstås inte håller med om.

 

Om inte SFC hittar något problem i normalt läge behöver man inte köra SFC i felsäkert läge. Anledningen till felsäkert läge är att det är lättare för SFC att rätta problem när färre program och drivrutiner är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Det blev lite rörigt med två krånglande datorer. Men för att försöka hålla ordning på dem så har jag på den = PC från 2014 som jag har mest problem med nu kört både SFC och DISM.

Dock ej i felsäkert läge. Båda körningarna säger att det inte finns några problem i systemet... 

Så frågan är varför jag alltid måste bryta strömmen på datorn när jag inte kan logga in och inte heller stänga av. Bara vid omstart så kan jag logga in men sen är et väldigt "segt" flimrande" skrivbordsikoner, m.m. 

Från MC är det stiltje, men så ramlar det ju inte frågor från folk med samma problem som jag har...

Feedbackhubben vill ju bara ha in rapporter, så från dem så är det ingen feedback att vänta på har jag förstått.

Senare idag skall jag köra DISM på laptopen modell 2016... Körde igår SFC på den som inte visade på några problem.

Go' kväll!

kalh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Kört DISM på laptopen... inga korrupta filer där inte...

På båda datorerna har jag även försökt med "Felsökning", ingår i Windows 10, och felsökt allt som tänkas kan... fick en del justeringar gjorda, men ser inget tydligt resultat efter detta. Jag kan tycka att fel i Windows Update rättades till...

Sedan har det sagts att jag skall inte bry mig om det som står i händelseloggen, så inte tittar jag där... Jodå, i PC'n från 2014 skall det vara problem med någon hårdvara som hänger ihop med någon fil i systemet...

På laptopen är det något med en PCI-Express-rotport, ett korrigerat maskinvarufel. Det inträffar varje gång som datorn startas...och första gången den 24 maj 2018...

Nu hoppas jag på några bra förslag...

kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du problemet med dubbla omstarter på båda datorerna?

 

14 timmar sedan, skrev kalh:

Jodå, i PC'n från 2014 skall det vara problem med någon hårdvara som hänger ihop med någon fil i systemet...

Vad står det för något i händelseloggen, mer exakt (inklusive händelse id, källa och annat)?

 

14 timmar sedan, skrev kalh:

På laptopen är det något med en PCI-Express-rotport, ett korrigerat maskinvarufel. Det inträffar varje gång som datorn startas...och första gången den 24 maj 2018... 

Förutom ovanstående även vad inträffade i datorn den 23 maj och den 24 maj innan det felet, t ex enligt Tillförlitlighetsövervakaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia!

Jag skall försöka redogöra… hur jag har det...

Dubbel omstart gäller bara för PC’n från 2014.

Laptopen från 2016 startar direkt…

Däremot kan jag inte logga in med tangentbordets ENTER-knapp på någon av dem, utan det går bara med höger musknapp. Det här inträffade efter version 1803 installerats. När Microsoft rekommenderade att det var säkrare att logga in med KOD, då byte jag från lösenord till kod.

Laptopen återställde jag den 24 maj så som den kom i dec. 2016… före det så är det inget utslag.

Den 24 maj Varnades det för att Fel i Windows Update har uppstått… (Jag körde felsök av Windows Update härom kvällen och då rättades något till…).

Det som rapporteras som KRITISK är tbaseprovisioning slutade att fungera den 3 juni 2018.

Före det så hände det nästan varje dag som laptopen var igång. Men för det 4 juni finns inga informationshändelser. 

Nu idag så finns ännu bara 4 rapporter att Windows Update har körts…

Beskrivning

Felaktig programsökväg:                    C:\Windows\SysWOW64\tbaseprovisioning.exe

Problemsignatur

Händelsenamn:                                  CLR20r3

Problemsignatur 01:                           tbaseprovisioning.exe

Problemsignatur 02:                           1.0.0.0

Problemsignatur 03:                           52f53195

Problemsignatur 04:                           mscorlib

Problemsignatur 05:                           4.7.3110.0

Problemsignatur 06:                           5ae8c225

Problemsignatur 07:                           23bb

Problemsignatur 08:                           42

Problemsignatur 09:                           System.ArgumentException

OS-version:                                         10.0.17134.2.0.0.768.101

Språkvariant-ID:                                  1053

Ytterligare information 1:                   2beb

Ytterligare information 2:                   2beba6fb4680d73a8c78ca7c24ccdb46

Ytterligare information 3:                   629c

Ytterligare information 4:                   629cfd28d622d588b693be8fe402a797

 

Extra information om problemet

Bucket-ID:          45d4978ba6da0ff7a05c030d3a8d64a1 (1178820557816030369

För PC'n provar jag med att bifoga några filer... OBS! Händelse-ID 41 är när jag inte kan logga in utan jag bryter då strömmen och startar sedan om... det tar jag på mig...

Har jag inte missat något så är ger det väl en bild av de fel/varningar som inträffat ofta.

Hoppas att det ger en bild av det som du frågar om...

kalh


 

2018-06-04 HPENVY700-204eo Händelseloggen - 1.JPG

2018-06-04 HPENVY700-204eo Händelseloggen - 2.JPG

2018-06-04 HPENVY700-204eo Händelseloggen - 3.JPG

2018-06-04 HPENVY700-204eo Händelseloggen - 5A.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet med källan ESENT och Händelse-ID 476 verkar ha att göra med Windows Update så rättelsen av den fick antagligen den att sluta komma.

 

Men annars verkar inte loggboksbilderna ge något angående varför inloggningen inte fungerar vid första försöket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, tack för feedback!

Jag vet inte om jag skall dela upp problemet på två trådar, en för PC'n och en annan för Laptopen?

Nu är det svårt även för mig att hålla isär problemet när jag beskriver det som sker i PC'n och i Laptopen.

De fyra filerna är hämtade från PC'n och där fann inte felsökaren något fel i Windows Update...

Det var på Laptopen som Felsökaren rättade till fel i Update.

Så jag vet inte, men Händelse-ID 476 som loggas för PC'n och beskriver det som ett maskinvarufel? 

Rätta mig om jag har fel, men hårddisken är platsen där allt som hör till OS och all annan mjukvara finns lagrad. Fel i mjukvara och OS kan väl alltid inträffa likväl som på hårddisken. Den senare har inget evigt liv... Jag sökte på ID-476 och hittade lite läsning där det diskuterades om inte det loggad felet berodde på ett problem som innebar att hårddisken hade en skada. Jag har också för mig att för ett ID-fel som 476, så behöver det inte vara exakt samma fel utan det kan vara andra fel som beskrivs...  Jag skall söka vidare där och se vilken hårddisk jag har och om tillverkaren har något program för diskkontroll...

Ha en fortsatt trevlig Nationaldag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone är det nog bra att bara leta orsak i en dator i taget.

 

Ett visst ID-nummer kan användas för olika saker, för att man ska veta vad det gäller måste man alltid kombinera det med Källa ("source"). Ibland måste man även ta hänsyn till vad det står i beskrivningen.

 

En test av hårddisken är alltid bra att göra när man har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för den här gången. Jag får ta en dator i taget och då även köra någon hårddiskkontroll...

Samtidigt kan jag ju se skaran växa av användare som sitter med problem efter att ha fått in version 1803 i sina datorer. Alla behöver väl inte ha hårdvaruprobelm?

Jag kan inte heller finna några lösningar på MC heller när det gäller samma problemställning...

Så jag lägger ner detta nu...

Stort tack till dig, Cecilia!

Trevlig helg!

☺️ kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...