Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 datorer 1 skrivare


Mollan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill veta vika möjligheter det finns för att kunna skriva ut på samma skrivare från 2 olika datorer. Nu fungerar utskrift och skanning mot en win7 prof -datorn och jag vill kunna skriva ut även från en win 10 dator.

(Orsak: Live Mail tappar bort e-posten så jag måste göra ny epostadress och då kan en del dokument behöva skrivas ut från win 10 datorn. Problemen började då jag la in samma epostadress på båda datorerna.)

Har internet på båda via router men inget hemmanätverk. Bor i hyreshus så här vimlar av nätverk och jag vet inte hur jag gör säkert sådant. Så alla enheter är kopplade var för sig mot webben. 

 

Åter till skrivaren - behövs en kabel med delad anslutning? (går via kabel till win7-dator idag)  Finns gren för delad kabelanslutning all köpa - om nu sådan fungerar?

och

Win 10 datorn verkar inte ha min Canon MG5751 i sitt skrivarregister.  Hur gör jag för att få in denna?

 

eller

 

är det köpa en till skrivare som gäller.  Ansluta en USB-stick och springa mellan datorerna är ett annat alternativ - om än omständigt, då måste man ju slå på den datorn också.

 

Tacksam för tips.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Till att börja med: skrivarens fabrikat och modellbeteckning?
Routerns fabrikat och modellbeteckning?

Om det är en modernare sk. multifunktionsskrivare så har en del sådana även wifi-inbyggt som man ansluter till routern om den har stöd för wifi och som ex. har jag en sådan som är inkopplad direkt med usb-kabel till min stationära dator, men även anslutit den till routerns wifi, sålunda med skrivarfabrikantens drivrutiner installerade på övriga datorer (utan nätverk) ansluts den skrivaren trådlöst via routerns wifi och det gäller även om övriga datorer är kopplade mot routern via Lan-kabel alltså inte kör via wifi.
Routern sköter om att dela ut skrivaren.

Om inte så brukar det finnas på många routrar en usb-anslutning som man då kan ansluta skrivaren till och via routern ges då tillgång till alla anslutna enheter, fortfarande utan att man behöver ha ett sk. hemmanätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta att jag läste lite hastigt, du hade ju uppgett skrivaren: är det denna: Canon PIXMA MG5751

Då blir det väldigt lätt eftersom den verkar ha har WiFI (?) och om din router också har stöd för detta så kan du göra som jag beskrev i början av mitt inlägg ovan, ja om skrivaren och routern naturligtvis inte står så illa till i olika rum att det inte finns signal vill säga...

 

Här är en guide från Canon om hur man ansluter via WIFI: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5750.aspx?type=manuals&language=

 

Ett tips är att fortfarande ha den ansluten via USB-kabel till den dator du använder helst för att skanna med, eftersom att skanna trådlöst inte fungerar speciellt bra.

 

Annars anslut den direkt till routerns usb-kontakt om den stöder skrivarutdelning?

Förresten jag har också Canon Pixma, fast annan modell.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...