Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ametist123

Word - Kategorisera innehåll i långt dokument i nya rubriker

Rekommendera Poster

ametist123
Postad (redigerade)

Hej,

Jag har en väldigt långt dokument som har information utifrån datum och hämndelser.

Jag skulle vilja kunna kategorisera denna information och enkelt kunna söka på den som nya typer av rubriker.

Tex står allt nu i tidsföljd. I denna långa text skulle jag vilja markera vissa ord och/eller stycken och benämna dem med det man kan kalla rubriker, så som exemeplvis "GULD", "SILVER" och "BRONS". Jag vill sedan kunna söka på ex. "GULD" och överskådligt få enbart de stycken jag tidigare markerat som "GULD" enkelt och snyggt presenterat. Går det på något sätt?

Det enkla sättet är ju att lägga in kommentarer "GULD", "SILVER" och "BRONS", men finns det smartare sätt som sammanställer det jag benämt som ex. "GULD" på ett snyggare sätt, så att det nästan blir som ett eget dokument?

När jag gjort en sökning på "GULD" och fåt ut de stycken jag markerat under denna "rubik", vill jag sedan enkelt att dokumentet återgår till dess normala format i datumföljd utan att förlora något innehåll.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar....!!

Tack!

Redigerad av ametist123

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna

Hmm.

Utan att ha kollat. Kan du inte använda bokmärken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
Postad (redigerade)

Jag Använder  inte word så ofta längre. Men jag kan inte komma på någon färdig funktion som gör det du vill.

Nedan kommer olika varianter som använder formatmallar som du kanske kan skruva till så att det gör det du vill: 

***********Bra att ha Kommandon**********************************

CTRL+shift+8  |  "visa allt", inklusive formateringstecken och dold text (samma som knappen [¶] )

Ctrl+shift+H      | växla mellan att ange att en text skall ha egenskapen Dold/synlig ("visa allt" gör att det syns ändå).

CTRL+D             | Textformat (du kan se om Dold är ikryssad)

Ctrl+A                | Markera all text i dokumentet

START->redigering->Markera: Markera all text med liknande formatering.

Antag att du har märkt upp alla stycken som hör ihop med samma formatmall/snabbformat (som t.ex rubrik1, rubrik2, normal osv). eller skapa dina egna snabbformat (Guld, silver, brons t.ex). Läs mer här:

https://support.office.com/sv-se/article/lägga-till-och-ta-bort-formatmallar-från-snabbformatsgalleriet-21c5b9de-b19e-4575-bc87-cb2b55ece224

Om du ställer dig i en text som är formaterat med t.ex Brons så kan du välja all text som har samma formatmall: Gå till  START->redigering->Markera: "Markera all text med liknande formatering".  Nu kan du t.ex kopiera till ett annat dokument (kan duga om du bara skall skriva ut. Naturligtvis värdelöst om du skall redigera).

En annan variant är att dölja det du Inte är intresserad av.

Först måste du stänga av "Visa allt" om det är aktiverat (om du t.ex ser stycktecken ¶ eller andra format-tecken). Antingen trycker du på knappen [¶] eller använder snabbkommandot CTRL+Shift+8.

När "Visa allt" är avstängt så markerar du det som skall döljas ( exempel: ställ dig i t.ex i ett brons-stycke och välj START->redigering->Markera: Markera all text med liknande...). Den döljer du alla bronsstycken genom att trycka Ctrl+shift+H. Upprepa för silver osv till bara guld syns. Lite bakvänt men det borde göra det du vill. Återställ genom att markera allt (Ctrl+A) och växla tillbaks till synligt  (Ctrl+shift+H).

En tredje variant är att ge all text egenskapen dold (Ctrl+A följt av Ctrl+Shift+H). Sen väljer du att visa all dold text genom att trycka på knappen "Visa allt" [¶] eller snabbkommandot CTRL+shift+8. 

Nu kan du t.ex välja alla "guldformaterade" och trycka (Ctrl+shift+H) för att "av-dölja" just den texten. När du stänger av "Visa allt"   så kommer bara guldformaterat att synas. För att se allt igen så väljer du antingen "Visa allt" [¶] eller också  trycker du Ctr+a följt av Ctrl+shift+H

Det finns även en inbyggd funktion som du kanske skulle kunna använda på något sätt.

Om dina avsnitt har "rubriknivåer" på samma sätt som Rubrik1, Rubrik2 osv så kan du gå till Visa->disposition

Där kan du använda "Visa nivå". Tyvärr fungerar den Hierarkisk, så du kan få fram allt som ligger under "rubrik1"  eller Rubrik1 samt rubrik2  eller Ribrik1+2+3. Men aldrig någon underordnad som t.ex Rubrik3 ensamt. Kanske inte vad du vill.

Testa och lek.

Redigerad av MH_resurrected
Det var ännu mer obegripligt innan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...