Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren kraschar!


grer

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev grer:

För ett par inlägg sedan skrev du "Nej, under installationen kommer du att kunna välja om du vill behålla något eller tömma hårddisken helt och hållet." Men hur skulle det ha gått till om det varit som du förmodade att jag bara hade en partition?

Vid en installation av Windows 10 får man välja om man vill behålla personliga filer samt appar och Windows inställningar eller bara personliga filer eller inte behålla någonting.

 

1 timme sedan, skrev grer:

Nåväl, hur ska man nu säkerställa att installationen inte bara resulterar i en uppgradering igen utan faktiskt blir en helt ny Windows 10 - vilket skulle åstadkommas?

Det är bara att välja att inte behålla något men jag börjar undra om du ska göra det här själv med alla tvivel du har? Under installationen är det en del val man måste göra och har du inte gjort en förstagångsinstallation av Windows tidigare är det inte helt självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar
4 timmar sedan, skrev grer:

 

???

Nej, det kan så vara - men vad hade du för idé om USB-minnet ifråga och hur kan man boot-a från det i det till synes start-krångliga Windows 10... Mycket är fortfarande höljt i dunkel i denna egendomliga historia...

???

 

Det finns tydligen två vägar som kan fungera, dels att montera iso-filen som vertpre skriver om och dels att göra ett USB-minne som det går att starta datorn från. Jag tror den här tråden blir ändå rörigare om vi skriver mer om båda alternativen samtidigt. Vill du inte göra som vertpre skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, om och när jag är övertygad om att det funkar utan några överraskande händelser som kan förutses - men så sent som igår visade det sig att vi resonerade utifrån skilda förutsättningar vilket gör mig betänksam... Därmed må ingen skugga falla över vertpre.

 

Ja, jag förstår att jag kan betraktas som besvärlig, men när du Cecilia kastade fram ett par frågor om USB-minnet - men stannade mitt i steget s.a.s. då blev jag (med rätta) nyfiken och ville veta om du kommit på något nytt i sammanhanget. Därför "tjatade" jag vidare i skuggorna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev grer:

Jodå, om och när jag är övertygad om att det funkar utan några överraskande händelser som kan förutses - men så sent som igår visade det sig att vi resonerade utifrån skilda förutsättningar vilket gör mig betänksam... Därmed må ingen skugga falla över vertpre.

Jag har gjort vad jag har kunnat och förklarat för dig att det fungerar att göra en "ren" installation genom att Montera ISO-filen. Är du fortfarande inte övertygad, har jag inte mer att tillföra i den här tråden. Nu får du klara dig själv eller låta någon annan övertyga dig. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, då är vi tyvärr framme i det läget som jag hela tiden har försökt att undvika... Jag har kanske varit onödigt försiktig och kanske inte förstått dig fullt ut - eller också har du inte varit tydlig nog. Må vara hur det vill med den saken, men det var ju också just därför som jag ville framhålla att det på intet sätt varit ditt fel att jag inte varit övertygad om allt som skrivits här.

 

Synd att det skulle sluta så här - men det kan ju inte göras ogjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra ett bootbart USB-minne så är det absolut enklast att följa anvisningarna från Microsoft om hur det görs med hjälp av Media Creation Tools utifrån Microsoft-sidan där du tidigare laddade ner ISO-filen, och inte utgå från ISO-filen. Men det kräver ju att du kan ställa in att starta datorn från USB-minnet, till skillnad från vertpres lösning vilket därför borde vara enklare att följa. I båda fallen får man ju sen frågor om vad som ska tas bort etc under installationen, troligen ingen skillnad där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så tror jag det blir den enklaste rena installationen, men det är bara ett krux: Jag har ännu inte fått klarhet i hur man ändrar startordningen på setup-sidan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdumpen du bifogade är inte från BIOS-setupen utan från appen Inställningar i Windows. Det är möjligt att man kan göra något därifrån men det känner jag inte till, utan det jag känner till är via BIOS och dit kommer man genom att trycka på någon special-tangent upprepade gånger precis efter att man har startat datorn, t ex F2, Esc, Del. Har inte någon sådan tangent varit uppe tidigare i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst, jag har själv nämnt att jag, efter det att du tipsat om Turn_Off_Fast_Startup, varit inne på BIOS-setup flera gånger men aldrig kommit på hur man ställer om till USB-start. Det finns inget om USB eller DVD där så jag kom inte längre den gången...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att du inte kan ändra bootordningen till CD/DVD eller USB i BIOS hos dig. Det vore därför fortfarande bra att få se en skärmbild av hur det ser ut i BIOS.


Cecilia föreslog att du skulle fota med mobilen men du kan också rita upp på ett papper hur det ser ut och utifrån denna pappersskiss beskriva utseendet så tydligt som möjligt i ett inlägg i denna tråd. Så gjorde jag i en tråd för några år sedan och Cecilia hittade förstås felet jag gjort: https://eforum.idg.se/topic/345448-kan-inte-ändra-bootordningen-i-bios

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag lyckats få några bilder tagna på BIOS setup. Det var inte lätt men jag hoppas de är tydbara. Och som sagt: Det finns inget om USB eller DVD där - inte som jag kan upptäcka iallafall...

 

 

20180506_144821.jpg

20180506_144858.jpg

20180506_145228.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns att välja under Create?

Sitter det ett bootbart USB-minne eller en bootbar DVD-skiva i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att ta på - och ingen annanstans heller hittar jag "USB" eller "DVD"...

20180507_080132.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte har orkat läsa igenom hela denna långa tråd men jag ser att du har Fast boot enabled och Launch CSM disabled. Kanske fixas även ditt problem av ASUS instruktion, dvs Best solution här
http://www.tomsguide.com/answers/id-1973164/change-asus-boot-order.html

 

"[I just completed a CHAT session with ASUS. It worked! Here is what they told me]:

1. Enter the BIOS setup menu by pressing and holding F2 key when powering on.
2. Switch to “Boot” and set “Launch CSM” to Enabled.
3. Switch to “Security” and set “Secure Boot Control” to Disabled.
4. Press F10 to save and exit.
5. Press and hold ESC key to launch boot menu when the Unit restarts."

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag lika gärna erkänna att jag inte kommer ihåg hälften av det som skrivits...

Häromdagen skrev jag till ASUS Sverige men jag har ännu inte fått svaret - vilket ska bli intressant att se...

Tack för ditt tips! Jag kan inte prova just nu eftersom jag ännu inte gjort något boot-bart USB.

 

PS Vad innebär CSM?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...