Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren kraschar!


grer

Rekommendera Poster

Vertpre

Jo, men vid nedladdningen sparade jag filen i en mapp och senare kopierade jag över iso-filen till DVD-n, vilken efter detta även innehåller en ini-fil. Betyder det att den är bootbar? Jag vill inte testa med risk för att installationen går igång okontrollerat och för snart...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack, men nu ska jag vila mig ett tag, från allt det här, innan jag fortsätter med jobbet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev grer:

Vertpre

Jo, men vid nedladdningen sparade jag filen i en mapp och senare kopierade jag över iso-filen till DVD-n, vilken efter detta även innehåller en ini-fil. Betyder det att den är bootbar? Jag vill inte testa med risk för att installationen går igång okontrollerat och för snart...

 

När du kommer till den här rutan måste du välja att öppna DVD brännaren. Har du klickat på Finish, är skivan inte bootbar. Bara kopiera ISO-filen gör inte DVD:n bootbar. Du behöver nu högerklicka på filen och välja Bränn Skivavbildning för att göra skivan bootbar eller Montera om du vill börja installationen.

 

Du behöver inte vara orolig att installationen sätter igång utan vidare. Vid första rutan måste du klicka på Next för att gå vidare. Där kan du om du vill, avbryta installationen.

 

image.png.2a2a4ee57e385eb8a9ae4717933b369c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, nu har jag testat om min DVD är bootbar - och den visade sig, med all önskvärd tydlighet, att inte vara så beskaffad... Dessutom har jag inte fler skrivbara skivor. Håhåjaja...

 

Nu är det inte långt kvar innan jag ger upp och köper en ny dator - det är precis på och rycker - och jag måste väl medge att jag håller på att ge upp... Stoppa alla plågsamma datorförsök, var det en kille som sa på mitt jobb - en gång förr i tiden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte till för att låta Media Creation Tool lägga installationsprogrammet på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm ISO-filen för det är inte så lätt att göra om den till ett bootbart USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Glöm ISO-filen för det är inte så lätt att göra om den till ett bootbart USB-minne.

 

Men vad menar du att jag ska ha USB-n till nu då...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar den här tråden att gå runt och en del länkar har dykt upp flera gånger. Mitt förslag till dig är att när du har bestämt dig för att installera om Windows 10, så högerklickar du på ISO-filen och väljer "Montera". Då behöver du inte bry dig om bootordningen i bios eller skapa en DVD/USB.

 

Tänk på att göra en backup innan du sätter igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev vertpre:

Nu börjar den här tråden att gå runt och en del länkar har dykt upp flera gånger. Mitt förslag till dig är att när du har bestämt dig för att installera om Windows 10, så högerklickar du på ISO-filen och väljer "Montera". Då behöver du inte bry dig om bootordningen i bios eller skapa en DVD/USB.

 

Tänk på att göra en backup innan du sätter igång.

 

Jo, jag vet, jag tycker också att det står och stampar på något sätt...

 

Låt mig skriva en liten resumé:

Från början ville jag, sent omsider, byta OS från Win8.1 till Win10. Det gick som smort att uppgradera till Win10 - men i sammanhanget hade nämnts att det kanske vore bättre att göra en grundlig nyinstallation av Win10 istället - men jag kom inte på hur det skulle gå till så därför fick den enklare uppgraderingen duga.

 

När det nya, föregivet fantastiska Win10, snart började krångla så riktade jag in mig på en från grunden ny installation av Win10 och därmed allt annat. Detta är vad som pågått och eftersträvats de senaste två veckorna - och det pågår ännu... Jag kan nog inte redogöra för varför det inte har lyckats - men det korta versionen är nog att jag kan för lite om det totalt dominerande Windows. Numera är jag nog alltför gammal för att lära mig nya mycket komplicerade saker...

 

Många, mer eller mindre initierade förslag har jag fått - tack för alla dessa - och ett av de senaste innehöll denna passus: "högerklicka på ISO-filen och välja Montera". Visst, jag provade, men det var bara det att inget av de uppkomna alternativen var Montera...

 

Därmed är jag ännu närmare beslutet att köpa en ny dator istället - om inget radikalt och tydligt gångbart förslag dyker upp i sista stund, hälsar

 

Göran, nyss fyllda 80

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev grer:

"högerklicka på ISO-filen och välja Montera". Visst, jag provade, men det var bara det att inget av de uppkomna alternativen var Montera...

Då har du inte högerklickat på ISO-filen. Så här ser det ut hos mig när jag högerklickar på filen. Jag har döpt den till Windows 1803 för att veta vad det är men det gör ingen skillnad.

Det är inte så att du har klickat på mappen där du har sparat filen?

 

5aeb85cb6e9c5_Windows1803.thumb.png.2f53645a164cc8861908704ff55c1a79.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas ett annat skäl att alternativet montera ej finns med vid högerklick av  .iso fil.     Högerklicka på  iso filen ---Egenskaper---Fliken allmänt---Vid Öppnas med skall det stå Utforskaren---Annars Ändra -- Till utforskaren---Verkställ--Ok

Har inte själv behövt göra detta ,men MS har med det i sina instruktioner.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre

Jo, men bara för att öppna mappen...

Så här ser det ut hos mig när jag högerklickar på iso-filen. Jag har aldrig fått fram en sådan ruta, som du visar, när jag högerklickar - och det är väl lika bra det eftersom jag måste ha hjälp med att läsa text på vit bakgrund...

 

Clip.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack LARSAS, nu står "Montera" överst i listan!

- - - och sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, skrev LARSAS:

Det kan finnas ett annat skäl att alternativet montera ej finns med vid högerklick av  .iso fil.     Högerklicka på  iso filen ---Egenskaper---Fliken allmänt---Vid Öppnas med skall det stå Utforskaren---Annars Ändra -- Till utforskaren---Verkställ--Ok

Har inte själv behövt göra detta ,men MS har med det i sina instruktioner.

 

LARSAS

 

Det var nytt för mig. Det har jag heller aldrig behövt göra.

 

2 timmar sedan, skrev grer:

Tack LARSAS, nu står "Montera" överst i listan!

- - - och sedan?

 

Klicka på Montera och i nästa ruta som kommer upp dubbelklickar på "setup". Klicka JA i nästa ruta och sedan startar installationsprogrammet. Du kan avsluta installationen vid första rutan genom att klicka på X längst upp till höger om du bara vill testa att starta installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkade så långt - men var det inte så att den varianten "bara" skulle ge en uppgradering och inte en ny total installation, eller hur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev grer:

Ja, det funkade så långt - men var det inte så att den varianten "bara" skulle ge en uppgradering och inte en ny total installation, eller hur...

 

Nej, under installationen kommer du att kunna välja om du vill behålla något eller tömma hårddisken helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, finns det bara de alternativen - allt eller inget? Kan man inte bara tömma C-partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev grer:

Oj då, finns det bara de alternativen - allt eller inget? Kan man inte bara tömma C-partitionen?

 

Läs inläggen noga. Jag skrev "behålla något eller tömma hårddisken". Det betyder inte "allt eller inget".

 

Jag förmodade att du bara hade en partition men har du flera partitioner så är det givetvis bara den som du installerar Windows 10 på som det är frågan om. I det här fallet då C: partitionen. Andra partitioner berörs inte.

 

Har du några program installerade på t.ex. en D: partition, måste du installera om dessa efter Windows installationen är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre

För ett par inlägg sedan skrev du "Nej, under installationen kommer du att kunna välja om du vill behålla något eller tömma hårddisken helt och hållet." Men hur skulle det ha gått till om det varit som du förmodade att jag bara hade en partition? Vid formatering av disken kan man väl endast begränsa omfattningen genom att man kan peka ut en partition som ska formateras - annars blir det hela disken, eller hur, och det var det jag menade med "allt eller inget".

 

Nåväl, hur ska man nu säkerställa att installationen inte bara resulterar i en uppgradering igen utan faktiskt blir en helt ny Windows 10 - vilket skulle åstadkommas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-03 på 19:33, skrev Cecilia:

Glöm ISO-filen för det är inte så lätt att göra om den till ett bootbart USB-minne.

 

???

Nej, det kan så vara - men vad hade du för idé om USB-minnet ifråga och hur kan man boot-a från det i det till synes start-krångliga Windows 10... Mycket är fortfarande höljt i dunkel i denna egendomliga historia...

???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...