Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren kraschar!


grer

Rekommendera Poster

Phenomen

 

 

Ja, och jag har gjort just just det med hjälp av filen WebStorageSyncAgent2.3.2.601.exe nerladdad så sent som 180426 - men vad då...

 

Den problembeskrivning du pekar på i länken tycks vara mycket värre än min - dessutom är jag just nu inriktad på att att ny-installera Win10 från grunden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Cecilia

 

Det jag kallat setup-en är Setup Utillity - där också "BIOS" förekommer - men vad ska jag ställa om där för att läsa in USB vid start?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev grer:

Cecilia

 

Det jag kallat setup-en är Setup Utillity - där också "BIOS" förekommer - men vad ska jag ställa om där för att läsa in USB vid start?

 

 

Du kanske kunde informera om vilken ASUS dator du har. Det kan skilja en del beroende på modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, den heter ASUS A95VJ-YZ137H och köptes i dec 2013.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avancerat alternativ - är det kanske den här vägen jag ska gå...

 

Startalternativ.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev grer:

Hej, Jag hittar inte beteckningen BIOS/UEFI  i setup-en...

Jag har genererat iso-filen enligt Microsoft's anvisningar i april 2016...

 

Om din ISO- fil är från 2016, behöver du göra en ny så att du får med de senaste uppdateringarna innan du försöker installera om Win 10.

 

19 timmar sedan, skrev grer:

Ånej, så enkelt var det naturligtvis inte...

 

Efter att ha kört Turn_Off_Fast_Startup.bat - vilket hade en tydligt iakttagbar effekt, kom jag in i setup-en - men nu blev det för svårt igen... Jag hittar inte hur man ställer om start-order, men de två försök jag gjort får inte ASUS-en att bry sig det minsta om mitt USB-minne... Vad göra nu?

 

För att komma in BIOS är det vanligtvis F2 tangenten man trycker på upprepade gånger vid uppstart på en laptop. Det kan vara en annan tangent. Det borde stå på skärmen när du startar datorn. I BIOS är det under menyn BOOT du ändrar startordningen. Du använder piltangenterna och Enter för ändra. Tryck på F10 för att spara ändringarna.

 

Har du gjort ditt USB minne på rätt sätt och det fortfarande inte går att starta datorn med minnet, kan det vara så att laptopen inte kan starta från ett USB minne. Då får du göra en DVD skiva med Win 10 installationen istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag kommer direkt in i BIOS med F2 - men hur ska jag ställa om vad för annan startordning?

Om jag måste göra ny USB eller DVD - ska det vara en iso-fil i bägge fallen? Och var ska jag hämta den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då väntar jag bara på hur man ändrar startordning för installation av Win 10 - för det måste väl ändå göras, förmodar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev grer:

OK, jag kommer direkt in i BIOS med F2 - men hur ska jag ställa om vad för annan startordning?

Det har jag redan försökt förklara. Du ändrar i BOOT menyn. Du navigerar runt på sidan med pil-tangenterna och ENTER. Exakt var kan jag inte säga då det skiljer sig från dator till dator. Eftersom jag inte har en ASUS laptop får du prova dig fram.

 

Gör du en ny ISO-fil på en DVD, behöver du nog inte ändra något i BIOS. DVD brukar stå först i startordningen som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men i BOOT-menyn finns inte ett tecken som ens påminner om USB eller DVD...

Så vad göra då för att komma in på någon av dessa? Kan man inte starta mera direkt från en iso-fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten kanske det här är lösningen på det hela:


Om du vill installera Windows 10 direkt från ISO-filen utan en DVD eller USB-enhet kan du göra det genom att montera ISO-filen. Då görs en uppgradering av ditt aktuella operativsystem till Windows 10.

Så här monterar du ISO-filen:

 1.  Gå till platsen där ISO-filen sparades, högerklicka på den och välj Egenskaper.
 2.  Klicka på Ändra på fliken Allmänt, välj Utforskaren som program för att öppna ISO-filer och  välj Verkställ.
 3.  Högerklicka på ISO-filen och välj Montera.
 4.  Dubbelklicka på ISO-filen för att visa filerna i den. Dubbelklicka på setup.exe för       att starta installationsprogrammet för Windows 10.

 

Hämtat från: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev grer:

Jo, men i BOOT-menyn finns inte ett tecken som ens påminner om USB eller DVD...

Så vad göra då för att komma in på någon av dessa? Kan man inte starta mera direkt från en iso-fil?

Ja du, utan en bild på hur det ser ut i BOOT menyn kan jag inte göra mera. Finns verkligen inget alternativ i BOOT prioritet?

 

Visst går det att installera direkt från ISO-filen men det kan vara bra att ha Win 10 på en DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om jag står i BOOT-menyn kan jag väl inte ta en bild med Print Screen, eller hur? Den finns ju inte kvar i minnet när jag startat om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
På 01/05/2018 på 15:12, skrev grer:

Ånej, så enkelt var det naturligtvis inte...

 

Efter att ha kört Turn_Off_Fast_Startup.bat - vilket hade en tydligt iakttagbar effekt, kom jag in i setup-en - men nu blev det för svårt igen... Jag hittar inte hur man ställer om start-order, men de två försök jag gjort får inte ASUS-en att bry sig det minsta om mitt USB-minne... Vad göra nu?

 

En utmaning med UEFI/BIOS är att startsektorn på hårddisken är spärrad i "normalläget". För att förhindra att ett annat operativsystem installeras. Så kallad säkerhet.

Detta innebär att du måste utom att byta startordning från hårddisk till USB-minnet också ta bort spärrarna i UEFI/BIOS mot installation av ett nytt OS för att kunna installera W10 på datorn från USB-minnet.

Så det är bara att sätta sig och gå igenom varenda del av UEFI/BIOS för att hitta spärrarna mot installation av ett nytt OS och ta bort spärrarna.

Vilket UEFI/BIOS förmodligen kommer att varna dig för att göra.

Försöka duger ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, vad tror du i så fall om det här:

Om du vill installera Windows 10 direkt från ISO-filen utan en DVD eller USB-enhet kan du göra det genom att montera ISO-filen. Då görs en uppgradering av ditt aktuella operativsystem till Windows 10.

Så här monterar du ISO-filen:

 1.  Gå till platsen där ISO-filen sparades, högerklicka på den och välj Egenskaper.
 2.  Klicka på Ändra på fliken Allmänt, välj Utforskaren som program för att öppna ISO-filer och  välj Verkställ.
 3.  Högerklicka på ISO-filen och välj Montera.
 4.  Dubbelklicka på ISO-filen för att visa filerna i den. Dubbelklicka på setup.exe för       att starta installationsprogrammet för Windows 10.

 

Hämtat från: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
5 minuter sedan, skrev grer:

Hm, vad tror du i så fall om det här:

Om du vill installera Windows 10 direkt från ISO-filen utan en DVD eller USB-enhet kan du göra det genom att montera ISO-filen. Då görs en uppgradering av ditt aktuella operativsystem till Windows 10.

Så här monterar du ISO-filen:

 1.  Gå till platsen där ISO-filen sparades, högerklicka på den och välj Egenskaper.
 2.  Klicka på Ändra på fliken Allmänt, välj Utforskaren som program för att öppna ISO-filer och  välj Verkställ.
 3.  Högerklicka på ISO-filen och välj Montera.
 4.  Dubbelklicka på ISO-filen för att visa filerna i den. Dubbelklicka på setup.exe för       att starta installationsprogrammet för Windows 10.

 

Hämtat från: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Dvs det görs inte en ren installation utan en uppdatering.

Är det detta du vill göra, en sk uppdatering från W8.1(?) till W10 # så är det bara att testa.

Men om det inte fungerar ?

Har du en annan dator för att kunna ladda hem filer och kontakta eforum med ?

Har du inte en annan dator så kan det sluta med att du måste köpa en ny dator eller be någon på plats hjälpa dig.

 

# För det är väl det du vill göra ? Uppdatering från W8.1 till W10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, uppdateringen till W10 har jag ju redan gjort - nu vill jag göra en total nyinstallation av W10 - så att datorn blir som ny!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första inlägget från 20 maj skriver du att man med Esq tangenten vid start och USB minnet insatt  kunde välj starta från USB minnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det visade sig inte stämma riktigt...

Trots vad som står i manualen om Esc så har det visat sig att det är F2 som gäller för att komma in i Setup och BIOS. Men sedan finns det visst inget att ställa om för start från USB. Nu har jag hämtat den senaste versionen av W10 - men nu kan jag inte nyinstallera W10 - vad göra...?

Jag har även gjort en DVD med iso-filen - kan man ha den till något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man med säkerhet en DVD eller USB bootbar?

Kan man inte starta som en fil? Var kan jag läsa om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev grer:

Hur gör man med säkerhet en DVD eller USB bootbar?

Kan man inte starta som en fil? Var kan jag läsa om detta?

Har du följt anvisningarna när du laddade ner ISO-fien så har du en bootbar DVD. Har du provat att sätta in skivan och starta datorn? Du ska bli uppmanad att trycka på valfri tangent om den fungerar och då ska installationen börja.

 

39 minuter sedan, skrev grer:

Nu har jag hämtat den senaste versionen av W10 - men nu kan jag inte nyinstallera W10 - vad göra...?

Vad menar du med detta? Vad är det som inte fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev grer:

Ja, men det visade sig inte stämma riktigt...

Trots vad som står i manualen om Esc så har det visat sig att det är F2 som gäller för att komma in i Setup och BIOS. Men sedan finns det visst inget att ställa om för start från USB. Nu har jag hämtat den senaste versionen av W10 - men nu kan jag inte nyinstallera W10 - vad göra...?

Jag har även gjort en DVD med iso-filen - kan man ha den till något?

 

   Jag antar att Esc leder till en tillfällig möjlighet att ändra bootordningen , dvs bara vid just den starten, Vid installation brukar det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...