Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren kraschar!


grer

Rekommendera Poster

Långt efter de flesta andra har jag lite motvilligt installerat Windows 10. Det var kanske ett misstag men det behövdes en förändring - och det blev det...

 

I samband med anpassning av ASUS WebStorage, vilket innebar en hel del flyttningar av filer - så kraschar Utforskaren lite nu och då - vilket aldrig har hänt mig i någon annan Windows-version. Jag medger gärna att jag blir lika häpen varje gång och det är inte så sällan...

 

Har någon annan lagt märke till detta egendomliga fenomen - och finns det något att göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Nej inte alls och jag har två ASUS datorer. På vilket sätt menar du kraschar? Öppnas den inte alls eller vad? Får du något felmeddelande?

 

De gånger jag haft problem med Win10 så är det på datorer där uppdateringarna inte är gjorda. Är alla uppdateringar installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar,

 

Med kraschar menar jag att: Mitt under ett kopierings- eller flyttningsförlopp av mappar och filer så "fladdrar allt till" och fönstret försvinner ner i ikonen som en blixt... Det pågående förloppet avbryts naturligtvis och måste göras ogjort och om igen.

 

Dessbättre så låter sig Utforskaren startas igen och med lite tur genomförs uppgiften rätt.

 

Windows Update fungerar automatiskt så vitt jag förstår - även om informationen om detta skiljer sig tydligt från Win 8.1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev grer:

I samband med anpassning av ASUS WebStorage, vilket innebar en hel del flyttningar av filer

Menar du att du kan ha flyttat på någon Windows-fil, eller var det bara dina egna filer du flyttade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara mina egna filer som flyttades - åtminstone har jag inte märkt något annat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att se om en systemfilsgranskning hjälper eftersom det fixar en del problem i Windows:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för alla dina goda råd och förslag!

 

Det där med SFC känner jag igen från ett tidigare tillfälle och jag minns att jag redan då tyckte att det var mycket omfattande och svårt - och därmed mitt motstånd mot att ta itu med det... Den gången behövdes det inte heller eftersom felet låg på en annan nivå.

 

Problemen idag tycker jag allt mera har med Win10-installationen att göra - kanske främst för att den inte gick eller blev som jag hade förväntat mig. För ungefär två år sedan förberedde jag denna installation enligt instruktioner från Microsoft och sparade Windows10.iso i ett USB-minne.

 

Häromdagen hade jag bestämt att genomföra en helt ny och total installation av Windows10 - men av dessa goda föresatser blev intet... När jag startade datorn med USB-minnet i gick min ASUS lugnt in i Win8.1 (med ett stillsamt flin) trots att jag försökte beveka den flera gånger! Den ville inte ens låta mig byta startenhet trots mina försök med att komma in dit med Esc enligt manualen! Ja ja, man ska inte ha det för lätt...

 

Jag sökte och fann en uppgradering från Win8.1 till Win10 hos Microsoft och satte igång med det. Det gick lätt som en plätt - medan resultatet lämnar en del övrigt att önska. Där sitter jag nu och för återgång till 8.1 har tiden, 10 dagar, försåtligt gått ut... Lättast vore ju att köpa en ny dator med Win10 - men jag vill gärna behålla den här ett tag till.

 

Således, vad kan jag göra nu? Är det någon idé att försöka få igång .iso-filen för en total installation - och i så fall hur, undrar Göran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev grer:

Således, vad kan jag göra nu?

 

Följa det råd du redan fått kanske? (SFC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behövs inte men det är ju inte svårare att köra SFC än att göra en nyinstallation av Windows, utan mycket lättare om man räknar med jobbet att ominstallera alla program och hantera backuper som krävs om man gör en nyinstallation.

 

Om du tycker att det är besvärligt att starta datorn i felsäkert läge (vilket det mesta av guiden handlar om) kan du se om det räcker med att köra SFC i normalt läge. Starta Kommandotolken eller Power Shell (högerklicka på Start/Windows-knappen) och skriv:

sfc /scannow

 

Även DISM kan åtgärda en del Windows-problem. Det körs också i Kommandotolken eller Power Shell och kommandona är:

Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Det andra kommandot bara om det första hittade något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det även låter som du har en gammal Win10 och hela processen du har för installera Win10 låter bökig. Gör som föregående tips och använd SFC. Starta gärna uppdateraren manuellt och kolla om de senaste paketen är aktuella.

 

Jag hade nämligen liknade beteende på en dator som inte hade uppdateras på länge. Chrome gick inte att starta och vissa program stängde ner sig själv. Allt löste sig efter jag uppdaterat Win 10 och alla paket verkligen installerades. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

 

Här är resultatet och så vitt jag förstår finns inget fel vid dessa tester.

 

Vilken image handlar det om i utskrifterna?

Dism.JPG

SFC.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per71,

 

Nja, det är den version som Microsoft lämnade ut för att ha till hands om och när man ville byta till Win10.

 

Windows Update i Kontrollpanelen känner jag inte igen från Win8.1 så jag har lite svårt att känna igen mig där och få klarhet i läget med den saken - men uppdateringar finns från första och andra dagen efter Win10-installationen. Jag tycker det borde vara fler till ett två år gammalt system...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev grer:

Cecilia,

 

Här är resultatet och så vitt jag förstår finns inget fel vid dessa tester.

 

Vilken image handlar det om i utskrifterna?

 

 

Håller med.

 

Image betyder ungefär avbild och i detta fall menas din Windows-installation.

 

15 minuter sedan, skrev grer:

Windows Update i Kontrollpanelen känner jag inte igen från Win8.1 så jag har lite svårt att känna igen mig där och få klarhet i läget med den saken - men uppdateringar finns från första och andra dagen efter Win10-installationen. Jag tycker det borde vara fler till ett två år gammalt system...

Det kommer uppdateringar till Windows 10 minst en gång i månaden.

Inställningar - Uppdateringar och säkerhet

Windows Update - Visa uppdateringshistorik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, sedan testerna som behövde göras lämnade positiva resultat behåller jag väl min version av Windows 10 så länge...

 

Jag har istället koncentrerat mig på ASUS WebStorage - vilket inte är det lättaste...

 

Dock lägger Utforskaren av ibland men inte så ofta - och den startas lätt om igen...

 

Tja, man ska inte ha det för lätt - med Windows 10...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du Asus WebStorage till?

Finns kanske någon annan tjänst som gör samma sak men fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt vänliga tillmötesgående, Cecilia!

 

Eftersom jag en bit in på femte året har en ASUS-dator så föll det sig naturligt att ta deras förslag om en gratis molntjänst i anspråk - vilket numera innebär ett diskutrymme på 37 GB. Så länge jag hade Windows 8.1 gick det bra och en av fördelarna var att varje fil och varje mapp som bara innehöll synkroniserade filer fick en markering i form av en lite grön bock. Men efter Windows uppgradering började inte bara den att krångla...

 

Jag har tittat lite på en del andra molntjänster, men svårighetsgraden hos dessa verkade alla större än hos ASUS WebStoages, vilket inte utesluter att någon annan är bättre - och helst lättare att komma igång med och att använda...

 

Jag tar gärna emot förslag på en bra och lättanvänd molntjänst, gärna gratis, där man tydligt kan se att filerna har blivit synkroniserade...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Dropbox och det har den typen av markering, men där får man ju inte så mycket gratis. Tidigare har jag haft Microsofts OneDrive och också fått sådana bockar så jag tror det är vanligt. Jag vet inte hur mycket gratis utrymme som Microsoft och Google ger ut för närvarande. Med Mega.nz får man 50 GB gratis men jag vet inte hur de har det med markeringar.

 

Hur gammalt är själva programmet för Asus WebStorage?

Det kanske är så gammalt att det inte fungerar optimalt längre.

Har du prövat med att avinstallera programmet, starta om datorn och installera det på nytt?

Medan det är avinstallerat kan du ju också passa på och kolla om det innebär att Utforskaren slutar att krascha.

 

Är ju även bra att kolla om man har andra gamla program i datorn som kanske inte är helt kompatibla med Windows 10. Hörde i veckan om en som blev av med blåskärmar med ntdll.dll genom att avinstallera alla program som inte längre användes och se till att övriga verkligen var senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår, men just nu kan jag inte fortsätta med det här problemet. Men, som sagt, WebStorage krånglar och är inte heller som förut med Win8.1... Jag befarar att jag snart är framme i det läget då jag måste ny-installera Win10 som jag inte lyckades med när jag försökte tidigare.

 

Tacksam för lite hjälp med den saken. Jag har en Windows.iso - men det fick jag aldrig igång då jag inte kom in för att ändra startmetod. Detta ska enligt manualen utföras med Esc under uppstart - men det lyckades inte... Hur kommer jag ur detta dilemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, det hade jag ingen aning om... Vad mycket man måste veta - som man inte vet...

 

Nu ska jag samla mod och förbereda för ny-installationen av Win10. Jag återkommer med besked om hur det gick - eller att jag köpt ny dator med Win10, hälsar Göran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ånej, så enkelt var det naturligtvis inte...

 

Efter att ha kört Turn_Off_Fast_Startup.bat - vilket hade en tydligt iakttagbar effekt, kom jag in i setup-en - men nu blev det för svårt igen... Jag hittar inte hur man ställer om start-order, men de två försök jag gjort får inte ASUS-en att bry sig det minsta om mitt USB-minne... Vad göra nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta foton på hur det ser ut i BIOS/UEFI?

Hur har du skapat innehållet på USB-minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag hittar inte beteckningen BIOS/UEFI  i setup-en...

Jag har genererat iso-filen enligt Microsoft's anvisningar i april 2016...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar setup-en är inställningarna i BIOS eller UEFI, din dator har det ena eller det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...