Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linus Mint inloggning


mauri

Rekommendera Poster

Har installerat Linus Mint Sylvia

Plötsligt när jag startar den visas bara den högra femtedelen av skärmen resten är svart. Om jag klickar på väntläge och slår på datorn kommer inloggningsbilden upp. Vad är det som hindrar inloggningen att starta från början?

Mauri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar Linux Mint får man under installationen möjlighet att välja automatisk inloggning.

Har man inte valt det kan man ändra detta i efterhand. I skrivbordsmiljön MATE hittar men detta under "Inloggningsfönster".

Där får man också möjlighet att ändra tema, vilket kanske kan vara orsaken till att skärmen delvis är helt svart.

 

image.png.ee6bc9fdc1243ed6bf856fd219b91aad.png

 

 

 

 

image.png.763b73b3e5f9d8518e7ac3e9ef69a0d7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om detta för många år sedan (10-15 år vad jag minns). Men det var inte så kraftigt som för dig, kanske 1/5 del av skärmen svart, resten OK. Bilden var förskjuten åt ena sidan.

Det var som jag minns någon inställning i X86 drivrutinen.

Jag skulle prova med att byta utgång på grafikkortet. Om du har flera utgångar på grafikkortet.

För bildskärm.

Alternativet  är att när du fått igång datorn gå in och se på bildskärmsinställningar.

Jag gissar att dom inte är helt 100 rätt.

Att Mint börjar med att använda en annan utgång på grafikkortet och lite går över på "din skärm". Det är det som syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev jannejanne:

gå in och se på bildskärmsinställningar.

 

Om allt visas helt okej efter inloggning tror jag inte man har någon nytta av att ändra frekvens och upplösning.

 

Drivutiner kan man pröva att ändra, via Drivrutinshanteraren, men samma sak där, funkar allt bra efter inloggning kanske man inte ska pilla på dessa.

Kan man tänka sig att ha automatisk inloggning, vilket jag själv har, och att detta då "per automatik" löser problemet så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Om allt visas helt okej efter inloggning tror jag inte man har någon nytta av att ändra frekvens och upplösning.

 

Drivutiner kan man pröva att ändra, via Drivrutinshanteraren, men samma sak där, funkar allt bra efter inloggning kanske man inte ska pilla på dessa.

Kan man tänka sig att ha automatisk inloggning, vilket jag själv har, och att detta då "per automatik" löser problemet så...

Jag håller med. Det jag råkade ut för var ju på tjockskärmtiden och det som ändrades var nått med synkronisering grafikkort och skärm.

Bilden ritades upp för sent.

Idag har väl de flesta plattskärm, och lämplig frekvens är väl 60Hz och

60Hz funkar ju bra på tjockskärm också. I varje fall som utgångspunkt.

 

mauri, lyckas du inte få till det,

ta och beskriv datorn lite mera så är det lättare få hjälp

Vilken skärm, fabrikat och modell?

Vilket grafikkort har du fabrikat och modell

eller om du inte vet detta

vilken dator har du, fabrikat och modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...