Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför två ikoner per en genväg på skrivbordet?


BasseTasse

Rekommendera Poster

Varför blir det två ikoner för en genväg när sparar dom på skrivbordet?

Ena ikonen är Google Chrome, den andra ikonen ser ut som en filmappsikon (tror jag) gul stående mapp med två blad som "sticker ut" lite... 

 

Har sökt på nätet utan framgång, så nu vänder jag mig till Er experter :).

Har Windows 7.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-22 på 19:02, skrev BasseTasse:

Varför blir det två ikoner för en genväg när sparar dom på skrivbordet?

Ena ikonen är Google Chrome, den andra ikonen ser ut som en filmappsikon (tror jag) gul stående mapp med två blad som "sticker ut" lite... 

 

Har sökt på nätet utan framgång, så nu vänder jag mig till Er experter :).

Har Windows 7.

 

 

@BasseTasse

Det låter underligt. Hur gör du när du sparar en genväg på skrivbordet?

Kan det gälla att du har sparat en hel webbsida och inte genvägen till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

@BasseTasse

Det låter underligt. Hur gör du när du sparar en genväg på skrivbordet?

Kan det gälla att du har sparat en hel webbsida och inte genvägen till den?

Hej Cecilia,

jag högerklickar på sidan när öppen (inte adressfältet alltså) väljer spara som sen skrivbordet.

 

Märkliga är att så har jag alltid gjort, funkade finfint innan och blev bara en ikon på skrivbordet då. När började få två ikoner/genväg  provade jag ta bort den som såg ut som en "gul mapp" (för innan när bara blev en ikon va det en Chromeikon, så tänkte räcker väl med den nu oxå...), men då försvinner båda.

 

I o m funkat innan kliar jag mig i huvudet och undrar vad som hänt...<_<.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev BasseTasse:

väljer spara som

Då blir det ju som @Cecilia skrev ovan, att du sparar hela webbsidan och inte skapar ett bokmärke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del webbsidor är enkelt uppbyggt och då räcker det med en .html-sida för att spara allt dess innehåll men de flesta är komplicerade och då behövs både en .html-sida och en mapp med bilder och allt annat som också ingår på webbsidan.

 

Jag använder inte Chrome men när jag gör som du beskriver i Firefox så får jag upp en dialogruta där jag kan välja filnamn men också Filformat, om man väljer "fullständig" så blir det normalt som du beskriver, om man väljer "endast HTML" då blir det bara en enda .html-fil, men om man sen dubbelklickar på den sparade .html-sidan så får man upp webbsidan utan bilder.

Skärmklipp.PNG

 

Om du i stället vill ha en genväg till webbsidan, dvs när du klickar den ska Chrome visa webbsidan som den ser ut just då och inte som när du sparade, finns det säkert något annat sätt att göra det. I Firefox kan man ta tag i ikonen till vänster om adressen i adressfältet med musen och dra ut till Skrivbordet för att gå en genväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...