Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fogskum, fast ändå inte?


Mikael63

Rekommendera Poster

(nu till något helt annat..)

Vet inte riktigt hur jag ska börja men ni som använt er av fogskum på sprayflaska vet hur effektivt detta är och hur effektivt detta kan söla ner sin omgivning, hur snabbt detta medel sprider sig.

Jag skulle vilja täta ett antal "springor" som är ca 20*70 mm men bara 45 mm "djupa". Behöver dock inte täta hela djupet utan kanske 15 mm.

Fogskum skulle som sagt täta effektivt men jag kan inte, i detta fall, tillåta att det "sölas" ner, okontrollerbart som det kan bli.

Därför tänker jag mig en produkt som man kan applicera mer kontrollerat och "långsamt" med en fogspruta.

 

Nu kanske många liksom jag själv tänker att man kanske kan täta med drevremsa i stället?

Ja, det skulle kunna gå och är ett alternativ som ligger nära till hands men nu gäller just denna fråga om någon känner till någon (annan) lämplig produkt för detta?

(möjligt att det blir en kombination av remsa och "produkten" i slutändan)

 

Fogen ska inte målas och behöver inte genomhärda helt men det gör inget om den gör det. Behöver inte vara elastiskt.

Ingen 2-komponentsprodukt som ska blandas till och appliceras inom viss tid.

 

Tillägg: Jo, "springorna" som ska tätas är, hm, horisontella. Tänk er som en grop i golvet och en grop i taket och där "produkten" ska kunna appliceras "uppifrån" resp. "nerifrån".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Varför inte en fogspruta?

Rätt utförande i c:a 45 ° graders vinkel och viktigast av allt är att man skär av "tippen" i 45 °   grader längst ut där den är som smalast.

Sedan använder man den fria handen som delvis läggs emot sidorna mot underlaget samt hålla i tippen, att stödja med under appliceringen.
Då får du fullständig kontroll med lite flöde.
Vill du har mer flöde så skär av tippen i 45 grader en bit högre upp. Dessa är koniska.

Förövrigt är den typen jag tänker på vattenlöslig så man har alltid en fuktig (skurtrasa funkar bäst) fiberduk eller liknande och kan direkt få bort det som av misstag i iallafall kommit på fel ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Förövrigt är den typen jag tänker på

Vad är det för produkt som du tänkt stoppa in i fogsprutan?

Det finns ju så många och en del som målarfog och silikon kan man väl knappast få till 2 cm bredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det går utmärkt. Man får pumpa mer och det går åt fler tuber.
Jag har använt både silikon och andra typer för t.om. bredare springor och långa sådana.

Men det finns också tryckluftdrivna fogsprutor för större volymer som gör samma saker och med samma precision, men det låter som överkurs, fast det går att hyra sådana.

Hur mycket volym pratar vi om egentligen?
Är det på en gavelvägg på utsidan så är nog drev det optimala, men det beror ju på vad funktionen i sig skall klara. Eller drev i kombination med fogskum (brandfarligt, självantändande)? Det måste du fråga någon yrkesman om, ja kanske från början fråga en yrkesman om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag skulle vilja täta ett antal "springor" som är ca 20*70 mm men bara 45 mm "djupa". Behöver dock inte täta hela djupet utan kanske 15 mm.

Kanske bra att veta vad det är för material och om det är inom- eller utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja precis, för det kan vara viktigt om det skall kunna "andas" silikon tex. stänger till alla fibrer och porer i trät m.a.o det andas inte och därmed blir en effektiv fuktspärr - på ont och gott.

Drev pga. detta är då det kanske bästa och som är beprövat i säkert årtusenden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Varför inte en fogspruta?

Jo, det är ju en sån jag vill använda.

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vad är det för produkt som du tänkt stoppa in i fogsprutan?

Ja, det är där jag vill ha hjälp med att hitta en lämplig produkt.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kanske bra att veta vad det är för material och om det är inom- eller utomhus.

Trä och utomhus.

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Drev pga. detta är då det kanske bästa och som är beprövat i säkert årtusenden....

Jo, det var liksom grundtanken men på vissa ställen kommer även det att bli knöligt då spik liksom blir i vägen..

---

Det som ska tätas är det utrymme som bildas mellan botten- och lockbrädan på fasadpanelen. Det är "i altanen" jag tänkt detta.

Nu blåser det som attan på dessa ställen...
I ett senare skede, år bort, finns en tanke att isolera och klä in detta ordentligt.

 

Det kommer att gå åt mycket fog, om nu sådan finns, och därför tänkte jag kombon med drev där detta funkar bra, drev + fog där det funkar, bara fog där inget annat blir bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Blir du något klokare av sidan https://www.dinbyggare.se/fogmassor/?

Nej, där anges inget exempel på en lämplig produkt.

Det finns ju massvis med olika produkter men det som är speciellt i mitt fall är att fogen är väldigt bred och där fogskum egentligen torde vara bästa medlet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen information om att någon av dessa är lämplig vid fogbredd 20 mm?

Tillägg: Har hittat att den Sikaflex -11FC+ ska klara mina behov, läser på lite mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sikaflex av olika typer har jag använt och bara plus.
Om det fungerar för dig just exakt där du skall använda det är en annan sak, men det tror jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe detta var ett märkligt sammanträffande.. har precis kommit in från altanen, sätter mig och kollar eforum, ser ditt inlägg, 11 minuter sen..

Vad jag hade gjort på altanen? Tätat med drevremsa! Nästa moment blir att införskaffa denna Sikaflex -11FC+

(+ att jag nog ska fixa en sockel...)

Ja Sikaflex får väl räknas som "originalet" i många sammanhang, inte bara fog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tex. om man borrar ned i ett betonggolv i ett våtutrymme eller där vatten kan förekomma (tvättstuga, garage eller liknande) och skall ned med tillhörande betong-expanderskruvar så är Sikaflex eller motsvarande ett måste för att inte fukt skall tränga ned och orsaka oönskade saker.
Man tätar helt enkelt med Sikaflex., kommer tyvärr inte ihåg beteckningen.

Men här hittar du alla deras deras produkter: https://swe.sika.com/sv/solutions_products.html

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I våtrum går det utmärkt, enligt de regler som finns, att använda godtyckligt silikon som är avsett för våtrum, det behöver inte vara just från Sika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Återkoppling:

För några veckor sedan inhandlade jag just denna Sikaflex -11FC+ och igår blev det läge att testa.

Skippade de riktigt breda fogarna men som bredast var glipan ca 10 mm.

Fungerade fint, massan var kletig och fäste bra, gick att jämna till med fingret om man så ville.

Så här ett dygn senare sitter fogen där den ska dvs. den har inte runnit men den har inte torkat än.

Mycket möjligt att det skulle fungera med annan fog men just den här vet jag nu fungerar i dessa sammanhang.

Uppdatering: efter ca en vecka känns fogen som att det inte torkat riktigt men det stämmer inte, fogen har härdat men ytan känns gummiaktig. Är övermålningsbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...