Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klient i förhållande till webbmejl


ChristerE

Rekommendera Poster

Har läst igenom tråden och tycker det är förvirrande med detta om SquirrelMail handlar om webbmejl eller om det är en klient. Känner inte igen att man pratar om klienter när det handlar om webbmejl (användning av webbläsare). Eventuellt kan det handla om det som ses som en webbserver (för webbmejlhanteringen) i förhållande till användare av e-post, men klient relativt den server som hanterar all e-post.

 

För att kunna diskutera problemet bör man skilja på webbmejl och användning av antingen POP eller IMAP när det gäller klienter. Blir svårt att tolka information om man inte anger vilken typ av hantering den avser.

 

När det gäller vilken operatör det här gäller förstår jag inte hemlighetsmakeriet. Det är en operatör som gör förändringar som operatörens kunder (rimligtvis) blir informerade om. Vad är problemet om andra också känner till detta? Med information om vilken operatör det handlar om kanske andra här i forumet kan hitta nyttig information.

 

Kommenterar också några citat, från forumet och några andra webbplatser:


"The features that are most important to you and your customers ..."

https://blog.cpanel.com/the-death-of-squirrelmail/

En formulering jag tycker visar att SquirrelMail handlar om den webbserver en operatör ("you") använder för hantering av e-post via webbmejl (för "your customers").

 

 

På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 09:46, skrev Flyfisherman:

SquirrelMail är en klient och inte en mejlserver (om jag förstått saken rätt) ...

 

Som jag ser det hanteras e-post som webbmejl eller via någon klient (Thunderbird, Outlook, m m).

 

På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 10:29, skrev Peddler:

... Squirrel är användarens webinterface mot servern. Med andra ord inte en klient som man laddar ner och kör på den egna klienten. 

Det stämmer med min uppfattning om det hela.

 

På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 15:47, skrev Flyfisherman:

Fortfarande är det en klient, även om den är webbaserad.

Men det som jag blir brydd över: varför det inte med samma inställningar där och sedan i tex. Windows 10 e-post app (som du säger kan läsa e-posten), kan få e-post att läsas från tex. Thunderbird e-post klient, har ju ingen betydelse egentligen att detta också är en sk. app  eller ett fristående program?

Med webbmejl behövs inga inställningar, endast webbadressen, användarnamn och lösenord.

 

På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 15:59, skrev hsd:

W 10 epost fixar inställningarna självt, bara att ange mailadressen och lösenordet

Automatik kan vara bra, men vet du t ex inte om använt protokoll blev POP eller IMAP så blir det ju svårt att dra slutsatser om vad som kan vara möjligt med andra program.

 

 

På Telias forum skrev du, hsd:

"Leverantören har inte riktig koll på inställningarna då jag inte ligger på deras internetanslutning längre".

Jag förstår inte, inställningarna borde ju vara desamma oavsett internetleverantör. Det som kan behövas är autentisering för utgående e-post, så att e-postleverantören kan se att du är en av deras kunder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En webbaserad inloggning till e-post servern agerar och är fortfarande en klient.
https://en.wikipedia.org/wiki/Webmail

Och även via en sådan kan man i Thunderbird läsa sin e-post tex. jag har inga problem med hotmail.se i Thunderbird, men kan tyvärr inte säga om det stöds för alla typer av mejlservrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

En webbaserad inloggning till e-post servern agerar och är fortfarande en klient.
https://en.wikipedia.org/wiki/Webmail

Och även via en sådan kan man i Thunderbird läsa sin e-post tex. jag har inga problem med hotmail.se i Thunderbird, men kan tyvärr inte säga om det stöds för alla typer av mejlservrar.

 

Första meningen i artikeln om webmail lyder "Webmail (or web-based email) is any email client implemented as a web application running on a web server.". I samma stycke står det också "... a webmail client as part of the email service included in their internet service package". Det förstår jag som att man med någon webbläsare loggar in till själva e-postservern via den "email client" som körs på en webbserver.
 
I andra stycket står det:
"As with any web application, webmail's main advantage over the use of a desktop email client is the ability to send and receive email anywhere from a web browser."
Här skiljer man på "desktop email client" och "web browser". Skulle en webbläsare räknas som en "email client" så skulle den väl vara lika mycket "desktop" som t ex Outlook och Thunderbird.
 
Och skulle webbläsare som Internet Explorer, Google Chrome och Firefox räknas som klienter borde väl de också finnas med i följande lista.
 
När det gäller mejlservrar så är det de som har stöd för POP, IMAP eller webbmejl. Det är inte e-postklienter som har stöd för olika typer av mejlservrar.
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har svårt att förstå varför du tar upp detta?

En klient är en klient och en server är en server
Definitionen av en klient är detta:
Beställare eller mottagare av en tjänst. Med en klient finns det också en tillhandahållare av tjänsten.

Host eller i detta fall en mejl-server.

Du kan inte ha något mellanting av detta: det är antingen en klient eller en server.

 

Denna sidodiskussion ligger utanför ämnet och jag föreslår att vi återgår till att lösa problemet för TS, annars starta en ny tråd om detta.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oavsett så har i princip alla e-mejl servrar ett protokoll tex. POP (POP3) eller IMAP och det gäller även Microsoft Outlook mejl, hotmail.se/.com Gmail etc.
Så även om man gör en inloggning via webbläsaren (klient) så ansluts man till mejl-servern via något av dessa automatiskt.
Och därför i tex. Thunderbird kan man ansluta till tex. hotmail och då används som standard POP3, men kan ändras om mejlservern stöder annat.

För att kunna skicka e-post från Thunderbird måste man veta vad utgående mejlserver heter, men för dom vanligaste webbaserade e-post tjänsterna är detta ifyllt per automatik.
Gäller även inkommande server inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎22 på 02:00, skrev Flyfisherman:

Jag har svårt att förstå varför du tar upp detta?

En klient är en klient och en server är en server

 

Återkommer i dag till forumet efter att ha varit upptagen av annat i veckan. Hittar då att mitt försök att klargöra vad SquirrelMail handlar om kallas för en sidodiskussion.
 
Det som här kallas en sidodiskussion börjar med Flyfishermans inlägg 15 april, kl 09:46.
"SquirrelMail är en klient och inte en mejlserver (om jag förstått saken rätt) ..."
"Du kan väl inte normalt hämta mejl från en klient till en annan mejlklient t.e.x Mozilla Thunderbird?"
"Eller är det så att alla dina mejl nu ligger nedlagrade hos SquirrelMail klienten och inte längre hos mejlleverantörens  mejlserver?"
 
Peddler svarar tre kvart senare:
"Med andra ord inte en klient som man laddar ner och kör på den egna klienten."
 
Peddler återkommer på eftermiddagen, eftersom SquirrelMail's roll fortfarande tycks missförstås:
"Det är INTE en klient du installerar i din dator, det är ett webinterface på en mailserver ..."
 
Mina inlägg var alltså tänkta att belysa SquirrelMail's roll och att begreppet klient i det sammanhanget inte har med våra webbläsare att göra. Sidodiskussion, seriöst?
 
Det som skapat förvirringen tror jag är att hsd's operatör annonserar om SquirrelMail på sidan för att hantera användarnas e-post via webbmejl. Även operatörer som Loopia, Telia och Com Hem, m fl, använder någon motsvarande "klient" (i förhållande till den faktiska mejlservern) för att kunna visa e-posten i användarnas webbläsare. Men de kommenterar inte det på sina sidor för webbmejlen. Så kan förstås webbläsarna kallas klienter i förhållande till alla webbservrar som finns runt om i världen, men det är en annan sak.
 
Jag tog med diverse citat från inlägg i tråden "kopiera mailkonto", och från diverse webbplatser, för att understryka vad jag försökte förklara. Skickar med ett till här under.
"SquirrelMail is a PHP-based Web email client. It includes built-in pure PHP support for IMAP and SMTP, and renders all pages in pure HTML 4.0 for maximum compatibility across browsers. It has strong MIME support and a flexible plugin system."
 
Läs gärna igenom båda trådarna igen och förklara sedan vad det är jag missuppfattat. "En klient är en klient och en server är en server" är inte mycket till förklaring.
 
Här lägger man ner tid för att försöka hjälpa frågeställare (trådskaparna), och förklara för andra användare så att de i sin tur kan komma med fler tips och idéer. Så blir seriösa inlägg så lättvindigt bedömda som en sidodiskussion. Ska det fungera på det sättet finns det faktiskt annat att lägga sin tid på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Läs gärna igenom båda trådarna igen och förklara sedan vad det är jag missuppfattat. "En klient är en klient och en server är en server" är inte mycket till förklaring.
 
Här lägger man ner tid för att försöka hjälpa frågeställare (trådskaparna), och förklara för andra användare så att de i sin tur kan komma med fler tips och idéer. Så blir seriösa inlägg så lättvindigt bedömda som en sidodiskussion. Ska det fungera på det sättet finns det faktiskt annat att lägga sin tid på.

 

Hej

Självklart är vi alla tacksamma för alla bidrag som kan hjälpa till att lösa problem, inget annat är sagt av mig.
Du har givetvis skrivit seriösa inlägg som uppskattas och inget som jag klagar på, jag får be om ursäkt om det uppfattas så, eller att jag varit otydlig med detta.

Men, för att prata om klienter vs. server oavsett webbinloggning  eller via en klient-app mot en server: så finns det inget mellanting och det står jag fast vid tills motsatsen kan visas.
Det är antingen en klient eller en server.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎28 på 21:20, skrev Flyfisherman:

Men, för att prata om klienter vs. server oavsett webbinloggning  eller via en klient-app mot en server: så finns det inget mellanting och det står jag fast vid tills motsatsen kan visas.

Det är antingen en klient eller en server.

 

Ja, givetvis är det antingen en klient eller en server. Har jag, eller någon annan, någonstans i trådarna (inkl "kopiera mailkonto") skrivit något om ett "mellanting"? Förklara i så fall var i stället för att bara återkomma till "det är antingen en klient eller en server".
 
Det mina inlägg handlar om är vad som är en server och vad som är en klient, och om var t ex SquirrelMail-klienten används. Läste du i början av mitt förra inlägg så ser du där att du skriver om SquirrelMail-klienten som om den är något vi har i våra datorer. Det förklarade Peddler, två gånger, att det inte stämmer.
 
hsd skriver den 15 april "stämmer nog, squirrel körs i webbläsaren", och du svarar "Ja, det var ganska självklart långt tidigare i början av tråden". Vilket alltså inte stämmer enligt både Peddler och mig. Det jag hela tiden avsett att reda ut är hur allt detta hänger ihop, vad som är vad, för att på bästa sätt kunna hjälpa hsd.
 
Som jag förstår det så presenterar SquirrelMail-klienten data från en e-postserver via någon webbserver för att vi sedan med någon webbläsare ska kunna hantera e-posten som webbmejl. Har du invändningar mot det så vänligen gör som jag bad om i mitt förra inlägg "Läs gärna igenom båda trådarna igen och förklara sedan vad det är jag missuppfattat."
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...