Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hyra hus / stuga


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag bor just nu i lägenhet, men funderar på att hyra litet hus eller stuga istället. 

 

Någon med erfarenhet som vet vad man ska tänka på? Tex om värme, vatten mm ingår i hyran, om man förväntas göra underhåll på fastigheten och i så fall vad. 

 

Och annat som jag inte alls tänkt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du är inne på är det viktigt att klarställa vad som ingår och vad som inte ingår. El, värme, vatten & avlopp, sophämtning, snöskottning, sandning, ev. sotning, ev. vägsamfällighetsavgift.

 

Viktigt att kolla upp är försäkringsfrågan. Hyresvärden som äger fastigheten bör rimligtvis ha själva fastigheten försäkrad medan du behöver försäkra lösöret, så som du gör i din lägenhet.

 

Bra om det görs en gemensam besiktning före tillträdet, med fotografering.

 

Bra att få på papper är vad du får göra och inte får göra, tapetsera, måla om, skruva fast hyllor osv. Normalt är väl att man får tapetsera men kanske inte måla stuprören rosa bara för att man tycker det skulle vara snyggare..

Underhåll av själva fastigheten bör ligga på hyresvärden men det går kanske avtala fram en lägre hyra mot att man åtar sig fastighetsskötsel och  då bör man vara överens om det är okej att du som fastighetsskötare har "rätt" att ringa efter en rörmokare vid behov, eller om sådant alltid ska gå via hyresvärden. Bara för att slippa onödigt tjafs..

 

Sen vet jag inte om man kan arrendera i stället för att hyra? Skulle ge mer frihet men även mer ansvar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hem och Hyra: Tänk dig för innan du hyr villa

För uthyraren finns några punkter att tänka på vid kontraktet, men även är intresserat och viktigt för den som skall hyra:

Boupplysningen: Skriva andrahandskontrakt - Så skriver du ett kontrakt när du hyr ut din bostad

 

Bostad direkt: Goda råd för dig som hyresgäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bra respons från båda er, det hjälper mig i sökandet och kanske jag hittar nåt som passar mig. 

 

Hade inte skillnaden på hyra och arrende klart för mig, men ganska logiskt när man väl läser på lite. Kan vara ett alternativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...