Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumma filer (mappar)


Torparen

Rekommendera Poster

Jag är förmodligen en av forumets mest trogna kund, borde få rabatt. Så till dagens fråga: Jag har nu genomfört säkerhetskopiering, när jag nu kollar vad som kommit med i kopieringen finner jag bif som verkar skumt. Utöver det som visas i klippet finns det ett hundratal till. Vad är det?

 

sof.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa mappar i mappen $OF-mappen är som Filhistorik fungerar. Hittade denna förklaring av en som jobbar för Microsoft i deras forum:

Citat

$OF folder is created by File History. It’s one of the file history system file. This folder is like a temp folder used for smooth function of file backup on File history.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-files/file-history-and-the-of-folder-on-my-external/ba3bf6bf-7d09-4c93-a1ba-9689f2739981

Där finns också uppgifter om att OF står för "OverFlow" och används för filer som annars skulle få en sökväg+filnamn som överstiger de 255 tecken som är tillåtna i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här med säkerhetskopiering blir min död. Nu har jag skaffat ett ext minne som rymmer med  råge det som skall säkerhetskopieras.

När kopieringen är klar och jag kollar resultatet inte en siffra rätt. En massa mappar saknas. Kan det vara så att Windows program har brister? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehållet i dem kanske finns i någon av mapparna under $OF.

 

Leta fram en fil som du tror inte har säkerhetskopierats men har ändrats nyligen (efter att du gjorde säkerhetskopian), högerklicka och välj Egenskaper samt kolla sen på fliken Tidigare versioner för att se om den finns sparad i Filhistorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i SOF finns mer än 500 filer i löpande nummerordning, samma typ som de jag bifogat tidigare .Jag har inte gjort några ändringar efter säkerhetskopiering.

 

Det är en bugg som microsoft skyndar långsamt med. Detta har Mellin skrivit då jag tidigare skrivit om säkerhetskop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bugg. Det är ett sätt att hantera sökvägar och filnamn som överskrider begränsningen som finns i Windows sedan 20 år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Det innebär att jag inte kan säkerhetskopiera med Windows?  Jag har flera hundra foton vilket innebär att jag har ett antal mycket stora mappar. Kanske det innebär att jag inte kan få rätt säkerhetskop med Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som sagt tror jag nog dina foton är säkerhetskopierade och finns någonstans under $OF om du inte hittar dem någon annanstans. Har du prövat med att dubbelklicka på någon av filerna under $OF?

 

Hur gick det med att kolla så som jag skrev tidigare, dvs kolla Tidigare versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Torparen,

Pröva under enhetsbeteckningen på den hårddisk du har dina foto, i mitt fall D:-disken, så hittar du säkert dem. /bgjo

 

snip_20180424172406.png.c4fdcb7d35a84ded8eefba6e81448445.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hej!

Som sagt tror jag nog dina foton är säkerhetskopierade och finns någonstans under $OF om du inte hittar dem någon annanstans. Har du prövat med att dubbelklicka på någon av filerna under $OF?

 

Hur gick det med att kolla så som jag skrev tidigare, dvs kolla Tidigare versioner?

Hej  Din fråga besvaras med JA. Då det gäller SOF så är det mer än 500 filer jobbigt att kika i alla. Men jag har ställt in kopiering varje timme  Efter en kop i natt så har bilder kommit med så just nu kan vi bordlägga denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Torparen:

Hej  Din fråga besvaras med JA. Då det gäller SOF så är det mer än 500 filer jobbigt att kika i alla. Men jag har ställt in kopiering varje timme  Efter en kop i natt så har bilder kommit med så just nu kan vi bordlägga denna fråga.

Tack för ditt tålamod och hjälp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Säkkop

Hade jag visst vad jag vet nu hade jag aldrig satt igång med säkkop.

Jag bif 3 skärmklipp. Då jag trycker på säkkop  så efter ca 30 sek slutar kopieringen med beskedet att "din data har inte kop än. USB-minnet skall med råge rymma allt som skall kop.

Så en sista gång jag hoppas på hjälp annars köper jag ett program, Såfall vilket? Gärna med svensk text.

1.PNG

2.PNG

3.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv sett att de finns på USB-minnet.

Jag tolkar meddelandet "Säkerhetskopieringsstorlek: 0 byte" som att samtliga filer redan är säkerhetskopierade och det därför inte finns något behov att kopiera något just nu.

Eller är du säker på att någon fil har ändrats eller tillkommit sedan senaste automatiska säkerhetskopiering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minnet är nästan tomt, någon enstaka fil har kop men inte alla de filer som framgår av tidigare skärmklipp.

Om jag tömmer USB-minnet och börjar om på nytt är det samma filer tillbaka, alltså enligt bif skärmklipp. 

6.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag hänger inte med. Tidigare i tråden har du ju visat bilder med en massa mappar under $OF-mappen och nu menar du att det bara finns tre filer kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak har vi gemensamt ej heller jag hänger med. Det är som du säger tidigare var det många mappar, det var för många så USB-minnet blev fullt. Jag bytte därför till ett större USB-minne och började om från början. Då blev det som jag tidigare beskrivet. 

Trägen vinner sägs det, jag hade köpte 2 USB-minne a´ 32 MBIT nu visar det sig att det jag först plugga in var tydligen felaktigt, vilket visade sig först då jag bytte till nr 2. Medan jag skrev detta inlägg pågick kopiering, aldrig får man vara glad nu visar det sig att nya minnet även har för lite kapacitet. Alltså bordlägger vi frågan tills jag skaffar större minne.

Så tack för hjälpen och ditt tålamod hoppas jag slipper återkomma med detta ämne fler gånger.

,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan förmodligen inte bara byta till en annan enhet, utan att först avsluta säkerhetskopieringen till den gamla.

Detta gör du under Alternativ för säkerhetskopiering (se nedan).

 

image.png.fecbc3f3af7436f6d1224c00927ed6ac.png

 

Det är nog att rekommendera att du använder en extern hårddisk, med lite större utrymme, om det inte är så att du endast vill göra en engångskopiering av dina filer. Vitsen med Filhistoriken är ju att hålla dina dokument aktuella och att du dessutom har möjligheten att hämta en äldre version om något oväntat har hänt.

Lycka till och hoppas du förstår vad jag menar. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips jag hade gjort allt som du tipsar om så sedan 22 i går funkade allt. Jag har en sep disk väl tilltagen 2 Tbit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopieringen funkar nu så jag föreslår att vi lägger ärendet i arkivet. Tack för alla tipps.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...