-
Liknande Innehåll
-
Av Mathias G
Vårat antivirus program går ut om ca 1,5 månad. Är det någon som har erfarenhet av Bitdefender eller har något annat tips på antivirus program. Idag kör vi Norton 360.
-
Av Yoga
Hej,
Jag använder ej mitt adminkonto i win10 av säkerhetsskäl, men börjar bli smått galen på att behöva fylla i mitt lösenord så fort jag ska installera (eller i vissa fall ens köra) program.
Finns det ngt mellanting? typ att man inte är inloggad som admin men slipper fylla i sitt lösenord/enbart behöver klicka i ngn typ ruta vid varje tillfälle?
Mvh Yoga
-
Av Hakinger
Jag har ända sen jag förstod det basala med begränsat användarkonto (efter att ha lärt mig lite om Linux) för nåt decennium sedan alltid använt standarkonto även i Windows olika versioner. Alltså "riktigt" standardkontodet, inte UAC.
Dvs att så fort man ska göra något som gör förändringar i djupet av Windows måste man ange lösenordet för adminkontot. T.ex. vid programinstallationer och andra systemförändringar. Som jag förstått det så är man mycket säker och risken att drabbas av nåt malware utan min aktiva medverkan minskar fenomenalt. Nära på noll risk?
Ständigt läser man om olika "exploits" och skadeprogram för Windows (och Linux ibland för den delen) Har försökt läsa på om sk "privilige escalation" dvs att en buse försöker eskalera rättigheterna hos en användare för att få kontroll över systemet genom att ge sitt fulprogram administratörsrättigheter. Förvånansvärt sällan talar de som sprider informationen om diverse skadliga program ifall det gäller om man kör administratörskonto och/eller begränsat användarkonto. När man själv gräver i det så handlar det till typ 99% (nåja, min procentupplevelse ) alltid om att det handlar om adminkonton (eller ifall buset fått tag på ens admin-lösenord) Av någon anledning tycks det för diverse media oviktigt att nämna detta viktiga faktum. Vilket jag tycker skrämmer upp folk i onödan (bra för antivirustillverkarna dock )
Min fråga är:
Kan privilegie eskalation ske på ett begränsat användarkonto utan att man som användare någonstans behöver ange administratörslösenordet? Förutsatt att buset inte kommit över lösenordet för admin-kontot innan. Om det går, hur går det till i så fall ifall en bugg (exploit) i ett program finns? Måste inte lösenord för en adminrättighet alltid anges i ett begränsat konto?
-
Av Mathias G
Vilket är bäst att använda som lösenords hanterare?
Last Pass eller 1Passoword?
/Mathias
-
Av pinglan100
Hej.
Jag undrar vilket virusprogram ni rekomenderar.
Windows Defender som följer med Windows 10 eller FSecure ????
Tack på förhand.
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, StockholmSolna (Kommun), Stockholm
- Säkerhetsexpert inom ITSolna (Stad), Stockholm
- Uppdragsledare för våra UnderrättelsesystemStockholm (Län)
- Backend-Utvecklare (C# .NET) till Hjärt-Lungfonden, StockholmStockholm (Län)
- SENIOR MANAGER IMPLEMENTATION SERVICESStockholm (Län)
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, Stockholm