Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för annonsblockerare som samlar användardata


Cecilia

Rekommendera Poster

IDG har idag en artikel som varnar för vissa annonsblockerare som i bakgrunden har samlat in användardata för att tjäna pengar. Det gäller dessa tillägg till Chrome:

  • AdRemover for Google Chrome
  • uBlock Plus (Bluffkopia på legitimt tilläggsprogram)
  • Adblock pro (Bluffkopia på legitimt tilläggsprogram)
  • HD for Youtube
  • Webutation

 

Även om ovanstående lista just gäller Chrome så finns ju risken för att även andra webbläsare kan vara drabbade av andra falska annonsblockerare. Det gäller att veta att det inte är uBlock Plus man ska ha men Adblock Plus. :unsure:

 

Artikeln finns här: https://techworld.idg.se/2.2524/1.701201/chrome-annonsblockerare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Adblock Plus som jag kör med är inte med på listan.

Förövrigt för den som undrar varför inte all reklam spärras i denna: är för att i dess standardinställning (vilket går att ändra) är att viss icke störande reklam tillåts och som jag har ibockat.

Det är trots allt många sajter som är beroende av reklamen för att kunna överleva.

Men man kan även lägga till egna filterlistor och det gjorde jag förr i tiden, men inte numer - förutom på en väldigt gammal och slö dator där måste jag spärra det mesta för att överhuvudtaget kunna surfa runt.

Men det händer att vissa sajter inte ens går att komma in på pga. Adblock Plus - inga problem då klickar man bara på dess ikon i webbläsarens menyrad och väljer 'Använd inte på denna webbplats' och ladda om sidan så är det bekymret över.

 

Jag gillar att det finns dessa valmöjligheter och är väldigt nöjd hur Adblock Plus fungerar i Firefox.
Möjligt att det finns bättre, men inga som jag har erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel när den väl är editerad men kanske lite knöligare att göra detta manuellt för varje ny blockering man önskar.

Alltså jämfört med att högerklicka, välja "Blockera element"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Mikael63:

Enkel när den väl är editerad men kanske lite knöligare att göra detta manuellt för varje ny blockering man önskar.

Alltså jämfört med att högerklicka, välja "Blockera element"

Har du några exempel på siter du vill blockera som inte finns med på mvps hostsfil ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Har du några exempel på siter du vill blockera som inte finns med på mvps hostsfil ?

Det finns säkert svenska webbsidor med reklam som inte är med den hosts-filen. Ligger reklamen i samma underdomän som innehållet på webbsidan, och inte hämtas från en server med bara annonser, kommer ju hela sidan att blockeras med en hosts-fil och inte bara annonsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Har du några exempel på siter du vill blockera som inte finns med på mvps hostsfil ?

 

Jag väljer att blockera en del onödiga "element", som inte är reklam, för att få en så lättläst och "störningsfri" sida som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...