Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om Routrars hastighet


1967

Rekommendera Poster

Det skrivs mycket om olika routrars förträfflighet och snabbhet.

Som novis trodde jag att det är datorns kapacitet som avgör hastigheten.

Sålunda undrar jag om en mera kvalificerad Router kan öka datorns hastighet?

Tacksam för svar/synpunkter i ämnet.

Tack på förhand

1967 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasigheten beror på flera faktorer. Routerns kapacitet en liksom även Internetanslutningen. Eftersom anslutningen och router delas av flera datorer, så blir det de som begränsar hasigheten. När det gäller Wifi så delas bandbredden mellan alla enheter som anväder samma kanal. Så även gannarnas nät påverkar. I Wifi är  trafiken enkelriktad (simplex) medan trådbundet är dubbelriktad (duplex) och endel av kapaciteten behöva av AP:n för att styra trafiken. Dessutom påverkas hastighen även av mottagarens och mellan liggande nätets kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fagerja! Stort tack för ditt svar. Jag inser att många faktorer påverkar hastigheten, men min grundfundering var om en bättre router, vid ett konstant givet förhållande för alla andra parametrar, skulle kunna öka hastigheten? 

1967 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev 1967:

men min grundfundering var om en bättre router, vid ett konstant givet förhållande för alla andra parametrar, skulle kunna öka hastigheten? 

Öka hastigheten på vad?

En bra trådlös router kan göra att det går att ladda ner filer och webbsidor från internet fortare, dvs ökad filöverföringshastighet, än med en dålig router, under förutsättning att man har tillräckligt hög internethastighet från sin internetleverantör och försöker spara filen på en disk eller liknande som är tillräckligt snabb. Det finns även en del fall där även processorns kraft kan vara begränsande, typ filmvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådat gör det skillad endast om din nuvarande inte klarar Internetanslutningens hastighet. När det gäller trådlöst är dedikerade accesspunkter en bättre lösning. En hemmarouter (korrektare bredbandsdelare) är en multifunktionsapparat. Består av  router, DHCP och DNS-server, webbserver för konfiguration, switch och acesspunkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting är snabbare än den svagaste länken.

Vilken dator har du ? Fabrikat och modell ?

Hur ansluter du till routern, med kabel eller trådlöst ?

Vilken router har du ? Fabrikat och modell ?

Hur ansluter du till internet ?

ADSL från telefonjacket ?, fiber ?, TV-dosan, mobilt bredband ?

Vilken hastighet har du enligt leverantören ?

Vilken hastighet har du enligt Bredbandskollen ?

 

Kommentarer:

Dator, har varit med om att datorn var den begränsande faktorn. Nätverkschipet (för kabel) på moderkortet "hade blivit kass" vilket märktes i WOW. Inte annars ! Löstes genom att avaktivera nätverkschipet i BIOS och installera ett noname nätverkskort i ett PCI-slot på moderkortet.

ADSL-modem, farten sjönk katastrofalt. Orsaken var överhettning av modemet för en kudde hade lagt sig på modemet. Numera har jag routern hängande på en vägg för bästa möjliga kylning genom skorstenseffekten med vertikal placering.

Router, med samma dator och ADSL ca 5Mbit/s blev hastigheten betydligt bättre efter byte av routern från 2004 mot en Linksys WRT54GL. För WRT54GL klarade flera parallella uppkopplingar (32000?)  samtidigt. Och moderna hemsidor från tidningar som Svd kan bestå av 1000 olika delar som då routern kan ta hem samtidigt.

Numera har jag fiber 100/10Mbit/s (router ASUS RT-N66U) och bredbandskollen.se gav mig 89,65 / 12,13Mbit/s nyss. För några dagar sedan var det tydligen problem för då var jag nere på under 20Mbit/s vid nerladdning...Men tydligen löst nu.

 

Lite till om dator: Det som sänker datorn och nätverken är idag

1) de oerhörda mängder reklam som pressas ut på hemsidorna. Kör själv med en hosts fil från

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Och har allt avstänkt i webbläsaren Seamonkey, här sparas inga cookies, passworlds, historia o.s.v. efter webbläsaren stängs av.

För cookies aktiverar reklam. Har man varit inne på en sida och kollat läget, ja då kommer det reklam från den sidan när man surfar på andra siter. Enligt min erfarenhet.

2) allt du själv sänder iväg ! En vän är inne på Facebook. När jag ringer och vi börjar tala i telefonen.

Då uptäcker hon till sin stora förvåning att allt hon säger till mig på telefonen skrivs ut på Facebook, dvs hennes tal fångas upp , skickas iväg till Facebooks(?) servrar och omvandlas till text som skickas tillbaka och skrivs ut på skärmen.

Så man kan göra mycket på datorn för att snabba upp den. Tex har jag själv inte Flash aktivt i webbläsaren. Och stänger ibland av javascript för att snabba upp.

Och jag är inte medlem på amerikanska medier typ Facebook, Twitter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...