Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Produktsumma!


at1981at1981

Rekommendera Poster

at1981at1981

Hejsan!


***

I bifogad fil ser ni en lista på samtliga tillfällen från år 2017 när min arbetsplats beställde förtäring!
Ledningen beslutade att vi skulle redovisa hur stor andel av förtäringen som är ekologisk
vilket redovisas i kolumn D.

Jag fick hjälp för flera år sedan med en formel som ni ser i kolumn G i bifogad Excel fil för
att detta skulle få en så rättvis redovisning som möjligt!

Då behövdes även kompletterande information som antal personer (kolumn E) som nyttjade förtäringen
och totalbelopp (kolumn F) på hela beställningen!

***
Nu kommer jag till min fråga! :)
Hur går själva beräkningen i kolumn G till i teorin?

Hur skulle man få fram exakt samma resultat om man inte använde begreppet "Produktsumma"?
(Det kan ni få visa i kolumn H)

Själva informationen som finns på Microsofts hemsida gör mig tyvärr inte så mycket klokare om hur
den texten omsätts i teorin i min Excel-fil! ( https://support.office.com/sv-se/article/produktsumma-funktionen-produktsumma-16753e75-9f68-4874-94ac-4d2145a2fd2e )

Med vänliga hälsningar at1981 !!

Produktsumma.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Blir två beräknade värden att ta hänsyn till; ekologisk andel av totalsumma och ekologisk andel per antal. Dessa värden kommer att diffa eftersom andel per antal är så väldigt beroende på hur många som konsumerar utifrån prisnivå och eko-andel. Se uppladdad fil med mina tillagda kolumner J-R. Kursiverade kolumner P & Q (värdena under fetstilade beräkningen) är bara för syns skull, inga beräkningar sker på dessa värden. 

 

Produktsumma.xlsx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

at1981at1981

Hejsan!

Har du någon alternativ formel som kan tillämpas i H4 - H135 som inte innehåller ordet produktsumma
för att tydligt förklara beräkningen bakom resultaten. (T.ex. så att H14 = G14)

Om du t.ex. hade penna, papper och en normal kontorskalkylator utan specialfunktioner.
Hur skulle du beräkna värdet i cell G14 så att det blir 81,35%?

Syftet med H4 - H135 var att visa hur den genomsnittliga andelen ekologisk förtäring kan beräknas utan att använda begreppet Produktsumma och för att visa hur värdet förändrades över tid i den takt att fler beställningar gjordes.

MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

För att lösa det behöver du två hjälpkolumner som beräknar ackumulerad fakturasumma och ackumulerad del som är ekologiskt. I G-kolumnen beräknas sedan det löpande andelstalet ekologiskt.

Hjälpkolumnerna kan du dölja om så önskas.

 

Produktsumma.xlsx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...