Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skickat - synkas inte, Thunderbird/Gmail


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har testat diverse e-postklienter eftersom Thunderbird inte riktigt uppförde sig så som jag förväntade mig.

(har en tråd kring det)

Har dock fallit tillbaks till Tb (sedan en tid) och fått ordning på det mesta och har kommit underfund med hur det fungerar, eller kanske INTE fungerar.

Jag har (bl.a) ett Gmail-konto. I, eller till, det kontot har jag ett flertal mappar, en del med egna undermappar.

Använder i huvudsak Thunderbird när jag s.a.s. administrerar min e-post, raderar, flyttar osv. Via webben oftast läsa och svara, ibland skriva nytt.

Brev som jag raderar raderas på "båda ställen" dvs. både när jag kollar via Thunderbird och via en webbläsare. Samma sak med brev som jag flyttar från inkorgen till andra mappar.

I Thunderbird ser det ut så här:

 

image.png.c8759f21d867ee5df3ba294f9f786719.png

 

Alla mappar på bilden, även de gråade, tillhör samma konto.

Jag har alltså en "skuggmapp" med Gmail.

Den innehåller ingen Inkorgen men en Skickat. Den Skickat visar brev som jag skickat via en webbläsare.

Skickat i "icke skuggmappen" innehåller brev som jag skickat via Thunderbird.

Varför kan inte dessa synkas?

 

Tillägg:

Så här ser det ut i webbläsaren:

 

image.png.90e602eb0d9a48c4c1dedab21d6a06a6.png

 

[Imap]/Sent innehåller det som skickats från Thunderbird.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju så typiskt mig...:blush:

Skjuter först & frågar sen... eller, tja tvärtom kanske..

Hittade

https://clients.websavers.ca/whmcs/knowledgebase/115/Keeping-your-Sent-folder-in-sync-across-devices.html

 

Citat

Keeping your Sent mail folder in sync is a straightforward concept, but unfortunately in practice, many Mail applications work to undermine its simplicity. The way it should work is as simple as this:

  1. You must be using IMAP for your mail on all of your devices.
  2. You must designate a single folder on the server as your Sent folder
  3. You must configure your mail applications to store your sent messages on the server rather than locally and they must all recognize the single Sent folder as their 'official' Sent folder.
If your Sent folder is not syncing, then one of the above three statements must be false. Therefore to solve the problem, you must fix the configuration so that the folder name is consistent across all device AND that it's specified as a server-side folder, and not a local one.

 

Och har nu fixat en acceptabel lösning, även om jag helst hade fått det tvärtom.

Tänkte att det var enklare att ändra inställningar i Thunderbird än via webben/Google/Gmail.

Så för Skickade mail pekade jag på Skickat i  skuggmappen.

Där hamnar nu alla skickade brev och på/via webben finns nu bara en enda Skickat.

(efter att ha tagit bort den "gamla" Skickat, som nu bara blev en vanlig mapp, i Thunderbird.

 

Återstår lite meck med ett Teliakonto med, kanske ska pröva hitta lösningen först denna gång. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...