Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blå skärm Acer Aspire W7


Mållgan

Rekommendera Poster

Sedan någon månad tillbaka dyker ibland den blå skärmen upp vid start av min Windows 7 Acer Aspire laptop. Se bifogad bild. När jag sedan startar om datorn med av-/på-knappen på datorn så funkar allt som det ska. Inga nya hårdvarudetaljer är installerade i datorn sedan lång tid tillbaka. Idéer om orsak?

Blå skärm Acer Aspire W7.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök?

 

Om du vet hur man gör och de inte sitter under tangentbordet, ja eller ett av dom kan också finnas där?

 

Om du lätt kommer åt minnet(na), så prova att ta ur dom och sätt tillbaka dom.

 

Om det är dålig kontakt med minnena så gör inte memtest någon skillnad heller när datorn fungerar normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att den vanligaste orsaken till strul på bärbara datorer är hårddiskskador.

Ta och ladda hem testprogram från hårddisktillverkaren  (dvs ta reda på vilket företag som gjort hårddisken i datorn) och ladda sedan hem testprogram från det företaget, läs instruktionerna , och kontrollera hårddisken.

Har hårddisken skador är det "bara" att köpa ny hårddisk och byta hårddisk.

Och installera om allt på nytt. Operativsystem och allt annat.

Men 1st hade jag backat upp allt jag vill behålla på hårddisken på andra media innan det är för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova med att plocka ut och sätta tillbaka internminnena. Men den här kommentaren begriper inte: "Om det är dålig kontakt med minnena så gör inte memtest någon skillnad heller när datorn fungerar normalt." Vad menar du med "gör någon skillnad"?

 

Fel på hårddisken. Nja. Det är en relativ ny SSD-disk. Men om jag byter ut den pga fysiskt fel på den behöver jag knappast ominstallera allt på den nya hårddisken. Då duger det väl att först göra en spegling av den befintliga disken och därefter installera speglingen på den nya. AOMEI Backupper använder jag löpande för det ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mållgan.

 

Kan ju vara så att den lilla värme som alstras efter omstart gör att datorn har kontakt med minnena igen, bara min synpunkt eftersom det har hänt många konstiga saker i mitt liv med elektronik.

 

Alltså kanske inget fel på minnena, bara en slump att det sker vid uppstarten, men inte sen under normal drift.

 

Har haft minnen som fungerat tills de går i botten(används fullt ut) där felet uppenbarar sig.

Kör man memtest på dessa minnen så givet visar det fel i någon adress-area.

 

Du kan ju ha 8 gig i minne men aldrig nå ända ut om man inte har en massa program igång och då kraschar datorn.

 

Men var  länge sedan jag hade detta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP: 0x0000000A beskrivs av Microsoft på denna sida Apr 18, 2017: https://support.microsoft.com/en-us/help/2723222/0x0000000a-stop-error-in-windows-vista-windows-7-windows-server-2008-o

 

Där finns även en länk i början med en sk. hotfix från Microsoft att ladda hem och köra.

Viktigt att läsa igenom hela artikeln och innan du ev. provar att applicera denna hotfix, vilket utför en registerändring, så se till att skapa en återställningspunkt:

http://windowstips.nu/skapa-en-aterstallningspunkt/

 

Men det kan vara bra att börja med att köra en minnestest innan du försöker med ovanstående:
Guide - Minnestest

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Så här ser minnesanalysen ut när jag har ett videoredigeringsprogram och ett mp3-uppspelningsprogram igång, vilket jag har mest hela tiden. Det tycks ju inte vara minnesbrist.

Acer Aspire-minnen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har på tok för stort virtuellt minne. Har du så mycket virtuellt minne kan det bli så att Windows försöker skriva från det virtuella minnet till ram minnet och det kan bli problem. Om det är det som orsakar blåskärmarna är jag inte säker på men du behöver minska det viruella minnet. Med 8 GB ram minne räcker det gott med 2GB (2000 MB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att man när man skrivit in det har tänkt i en sort (typ Bytes) medan Windows vill ha en annan (typ kiloBytes) för det verkar skilja ungefär 1000 gånger mellan det inskrivna och vad som är normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...