Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips för att ställa in musen i Windows 10 för att få mer precis rörelse


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Alla som spelat fps (first person shooter) eller liknande vet att när man håller i ett prickskyttegevär med kikarsikte tex. så är musens rörelser oerhört viktiga och en standardinställning i Windows 10 som kan orsaka frustrationer är dess acceleration, vilket man kanske inte tänkt på.

Stäng av detta är ett tips som jag håller med Tom's om och jag har testat med min gamla Logitech MX-518 gaming mouse.

 

Tom's Hardware har en artikel om detta: How To Completely Turn Off Mouse Acceleration In Windows
 

Citat

Mouse acceleration can hinder the ability to play games where you need precise aim (for example, First Person Shooters). Pointer precision, hidden in the control panel, causes your mouse to move not only based on movement, but on speed. Changing this option will make your mouse more accurate.

 

Dom visar via Kontrollpanelen och här är en annan väg till samma inställning:

Start > skriv bara rakt av mus > i listan som kommer upp klicka 'Musalternativ' > nytt fönster öppnas och i detta till höger klicka 'Fler musalternativ' > Egenskaper för mus > fliken 'Pekaralternativ' => bocka ur rutan 'Förbättra muspekarens precision' och verkställ.
Detta stänger av muspekarens accelereration.

 

Återigen en missvisande och helt felaktig namngivning av Microsoft 'Förbättra muspekarens precision'... ja om rutan är urbockad...hmmm.

Och förresten, vissa som håller på med Cad och ibland är tvungen att dra en frihandslinje utan snap-to-grid (händer väl sällan men det kan förekomma) har också nytta av detta.

Mvh :thumbsup:

 

5ad3cfaf625ab_Stngavmusacceleration.thumb.PNG.625d94a53c0bda80acf00422276121f3.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...