Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 Ultimate avinstallera språkpaket tar upp mer plats på disk


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Jag har satt upp en ny virtuell klient med Wmware Player installerad i min Windows 10 host.
I denna klient har jag installerat Windows 7 x64 Ultimate att ha som testmaskin och jag gjorde ett misstag under installation, så jag lyckades installera alla 34 eller fler språkpaket samtidigt (skulle ha högerklickat och dolt dessa från Windows update).

Men problemet är att ju fler språkpaket som avinstalleras, ju mer diskutrymme går åt efter varje omstart där Windows update skall konfigurera och uppdatera. Jag har på detta vis "tappat" minst 20 GB eller faktiskt bra mycket mer i ledigt diskutrymme.

Diskrensning verkar heller inte ge tillbaks lika mycket som jag förlorat.
Det är inget som jag har problem med i min Windows 8.1 Pro virtuella maskin och där långt färre GB tas upp av operativsystemet.
 

5ad3142ccf5b4_Tabortsprkpaket.thumb.PNG.47b5c4016827d42693dccbce20ba28f3.PNG

 

5ad314455a094_Tabortsprkpaket2.PNG.40cfdab41b2c6ac5d93c329a860f9b73.PNG

 

Och nu tog det stopp med avinstallationerna pga. 0KB ledigt diskutrymme! Grrr :thumbsdown:
Skall prova Diskrensningverktyget en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nix, fungerade inte med Diskrensningsverktyget (högerklicka 'kör som administratör') och nu är jag helt fast. Jag hade 0KB ledigt utrymme innan och nu endast några MB när jag kollar i Utforskaren!
5ad322c4d0da7_Tabortsprkpaket3.PNG.ca60790ab02aaa599932d5a66adee66a.PNG
Allt är ikryssat utom miniatyrer i denna.


Skall jag ominstallera Windows 7 Ultimate kanske och se till att dölja alla onödiga uppdateringar inkl. språkpaket?

 

Fasen jag jag har utökat från 60GB till till 80GB dedikerad disk till denna virtuella maskin och Windows 7 Ultimate skall kunna klara sig på betydligt mindre.

Men jag drar mig lite, för det tar så förbaskad lång tid att installera med tanke på alla efterföljande Windows omstarter med windows uppdateringar som måste repeteras flera gånger innan alla uppdateringar är på plats.
Huga, eller vad kan ha gått snett eller finns det något sett att rensa bort som inte inbyggda Diskrensnsning klarar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Skall jag ominstallera Windows 7 Ultimate kanske och se till att dölja alla onödiga uppdateringar inkl. språkpaket?

Det är nog det som är bäst i det långa loppet.

 

56 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Huga, eller vad kan ha gått snett eller finns det något sett att rensa bort som inte inbyggda Diskrensnsning klarar?

Du kan ju kolla runt vilka mappar som verkar orimligt stora. Har för mig att DirTreeSize är ett program som kan använda för det, fast det finns nog nyare och bättre också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Går ju tyvärr inte att installera något när jag inte har diskutrymme, känns som moment 22...
Nä, plockar bort maskinen och börjar om, men nu är jag nästan för trött och less att hålla på med detta. tog ju mest två halva dagar/kvällar att göra detta, utan att jag satt vid datorn hela tiden naturligtvis.

 

Tycker bara allting känns så märkligt på något sätt och trots otaliga Windows installationer genom tiderna inkl. både Windows 7 Home, Pro och inte minst Ultimate är detta något jag aldrig tidigare varit med om.

 

Ps. Kan man hämta en Windows 7 Ultimate med SP1 .iso och dom någorlunda senaste uppdateringarna inlagda från Microsoft så blir det bra mycket enklare, eller är jag hänvisad till min befintliga skiva eller ja även .iso som jag har och med Windows 7 Ultimate SP1 som är från runt 2011?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju pröva med ISO:n som finns här:

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

 

Vet inte hur pass bra uppdaterade de är men motsvarande för Windows 10 uppdateras ju då och då. Det lär ju vara det senaste som går att hämta i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack, men min produktnyckel som ej numera används på någon dator efter en tidigare avinstallation för många år sedan, accepteras inte på någon av dessa webbplatser och då har jag även testat med samma produktnyckel jag har på min rätta stationära burk som är uppgraderad från Windows 7 Ultimate till Windows 10, ja bara för att få ned .iso-filen, den förra nyckeln kommer fortfarande att användas för installationen och aktivering.
 

Citat

 

Fel

Produktnyckeln du angav är ogiltig eller stöds inte av den här webbplatsen. Kontakta Microsoft Support för hjälp.

 

Visst jag kan ringa dom, men det orkar jag inte med.


För övrigt var det inga problem att aktivera min Windows 7 Ultimate i virtuella maskinen och den är naturligtvis helt ok, det är trots allt en laglig nyckel på skivan.

Jag får köra med den .iso jag redan har. ;)

 

Ps. Maskinen är redan borttagen via Vmware Player så jag kan heller inte gå in i Windows systeminställningar och avaktivera nyckeln, vilket Ej heller skall behövas eftersom det är frågan om Ultimate som liksom Pro klarar att ha flera maskiner aktiverade lagligt med samma nyckel - dock får man bara använda en maskin åt gången och i mitt fall är det bara frågan om att aktivera och använda en maskin med en nyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och nu testar jag igen, fast denna gången har jag ändrat i VMware Player inställningarna:


-Single file machine (vilket ger bättre prestanda på en stor disk, kontra multile files machine vilket jag hade förra gången) fast en sådan är svårare att flytta till en annan dator eller annan disk sedan.
-CPU: Två kärnor och fyra trådar gentemot tidigare en kärna och en tråd vilket jag har för mig var tidigare. Där är jag lite osäker på hur det fungerar med en enkel processor även om den har fyra kärnor och åtta trådar.

-Disk: har från början dedikerat 80GB istället för att börja med 60GB och sedan utöka.
-Minne: 6GB mot tidigare 4GB och det tas från primärminnet från host, så det gäller att ha mycket minne och jag har 16GB på host. Där kommer att dras ifrån om man har aktiverat grafik med 3-d acceleration i WMware Tools att ta nästan 1GB minne (max beroende på tillämpning) också från det dedikerade totala minnet man satt.

-Självklart är det hårdvara-accelerering Intel Vt-d/-xx som aktiveras i Bios och AMD har liknande.

 

Installationen kändes gå rejält raskare denna gång tills att Windows 7 Ultimate är uppe och kör c:a10-15 min med omstarter!
Nu återstår Windows update bla...

Samt det första är att ändra i Kontrollpanelen Windows update att endast kontrollera om det finns uppdateringar och meddela, inte att automatiskt hämta dessa.

Dessutom se till att stänga av i klientens energialternativ att den skall gå ned i strömsparläge eller stänga av bildskärmen - stänga av bildskärmarna sköts från host (värddatorn) och jag har två st. mycket enkel hantering av två maskiner då. :)
Återkommer med hur det fungerar denna gång...

Högerklick på valfria och det är många...sedan bara köra dom viktigaste först med omstarter och repetera, därefter installera valfria med omstarter och repetera allting flera gånger....
5ad36c934fa60_Dljuppdateringarvalfriagenomhgerklick.PNG.41e53d1658cc649eb0794b5eab04ff9a.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. C:a 6,5 timme senare, men betydligt raskare än föregående installation i vart fall.
 

Windows installationen som nämnts ovan tog endast runt en kvart eller mindre.

Windows update med 9 st.! omstarter för mer än 186 +36 +64 +86 +13 och det bara fortsatte (jag höll räkningen i början men tappade bort mig) för att få in alla uppdateringar inkl. valfria på slutet + 2 omstarter på dessa samt en omstart till med Windows update för att en ytterligare viktig uppdatering beroende på en av dom valfria skulle komma in. Ovanpå detta fanns faktisk ytterligare en viktig uppdatering.

Sanslöst och så skall det inte behöva vara. Microsoft borde väl kunna ordna ett samlingspack i så fall? Huga.

 

Faktisk ingen större skillnad på Windows 8.1 eller Windows 10 heller, möjligen färre omstarter och antal uppdateringar beroende på vilken utgåva man har innan - för då kan det ta rejäl tid.

Det är också därför jag alltid är noga med att säga till att vid nyinstallation:  kör Windows update med omstart och repetera tills det inte finns fler uppdateringar!

 

Dessutom, denna gång kunde jag tyvärr inte ange produktnyckeln i början för att aktivera utan det blev en sådan ruta att "aktivering måste ske inom 30-dagar", men sedan uppdateringarna kommit in var det bara att klicka i Kontrollpanelen > System och säkerhet > aktivera produktnyckel => No problem! :)

 

Ledigt diskutrymme innan diskrensning: 46GB av 80GB
Efter diskrensning och där även alla återställningspunkter utom den senaste rensades:  50GB ledigt av 80GB

Vilket jag fortfarande tycker är för mycket upptaget utrymme: 30GB.
Känns inte som diskrensningen fungerar optimalt i denna version, eftersom den rapporterade att c:a 12GB skulle rensas, vilket inte skedde endast c:a 6GB.

 

Men nu får det vara så (om inte någon har ett bra förslag att komma med eller att jag testar Cecilias tips ovan) men maskinen känns rask och svarar lätt och smidigt på kommandona.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...