Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kopiera mailkonto


hsd

Rekommendera Poster

Testat eM client, inkorgen ser jag men inte utkorgen

har sökt i inställningrna men jag hittar inte något om skickade mail 

kör Du eM client själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera dagligen eM Client på jobbet.

Det som är sämre med den jämfört med Outlook är att man inte kan "dra&släpp" till motsvarande Favoritmappar då de i eM Client kallas Smart folders (som alltså inte är fullt så smarta)

Skickade mail kanske ligger i annan mapp? "Sent items" osv.

Annars kanske du får skapa en ny mapp, via webbgränssnittet, och dra över alla skickade mail till den mappen, för att sedan kunna "synka hem dem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så kunde du få ner mejl som finns i inkorgen och det gick också att skapa nya mappar i webbmejlen. Då skulle du kunna pröva med att skapa en ny mapp och så flyttar du allt i inkorgen till den mappen, både i webbmejlen och i mejlprogrammet, och därefter flyttar du allt i Skickat-mappen till inkorgen. Förhoppningsvis får du då ner de skickade mejlen i mejlprogrammet och kan där flytta dem till en annan mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidodiskussionen angående klienter och webbmejl har fått sin egen tråd här:

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎21 på 12:15, skrev Cecilia:

Om jag minns rätt så kunde du få ner mejl som finns i inkorgen och det gick också att skapa nya mappar i webbmejlen. Då skulle du kunna pröva med att skapa en ny mapp och så flyttar du allt i inkorgen till den mappen, både i webbmejlen och i mejlprogrammet, och därefter flyttar du allt i Skickat-mappen till inkorgen. Förhoppningsvis får du då ner de skickade mejlen i mejlprogrammet och kan där flytta dem till en annan mapp.

Jag kunde få fatt på inboxen via w10 epost, Men det är endast rubrikerna -inte hela mailen, således blir jag inte hjälpt av en sådan kopia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att det var en inställning i appen som du behöver ändra, jag vet inte själv eftersom jag inte använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
ChristerE
På ‎2018‎-‎04‎-‎14 på 13:04, skrev hsd:

Har ett mailkonto som jag bara kan nå via squirrel mail , webmail, och nu kommer leverantören att göra om hela deras mailaccess vilket innebär att alla mina mail försvinner om jag inte lyckas kopiera ner dessa till datorn

me de inställningar jag har funkar inte vare sig outlook 2013 eller thunderbird , har fått fatt i in mappen via w10 epost men jag lyckas inte få fatt i ut mappen ( skulle det lyckas återstår problemet att ladda mailen till hårddisken)

finns det någon som har en lösning på detta

 

Hur har det gått med "räddningsaktionen"? Tråden är i alla fall inte markerad som löst än så jag skriver några rader till. En del av informationen finns redan i tråden, men lite utspridd, och annat är nytt (tror jag). En del kan verka vara självklarheter, men jag tar med det för att sätta saker i ett sammanhang.
 
Via webbmejlen har du tillgång till e-posten där den ligger på servern hos operatören. Det går sannolikt inte att hämta den till en dator på ett enkelt sätt, d v s inte utan att hantera ett mejl i taget. SquirrelMail som nämns flera gånger är (som jag förstår det) en "länk" mellan e-postservern och webbservern hos operatören (för åtkomst via webbmejl). Så de plugins det tipsas om är något operatören kan installera i sitt system, för att utöka funktionaliteten i webbmejlen, för användarna.
 
Det som behövs för att enkelt hämta hem e-posten är att operatören har stöd för POP eller IMAP. Och att få information om nödvändiga inställningar i en e-postklient (t ex Thunderbird eller Outlook). Du skriver att test med klienten E-post i Windows 10 endast hämtar rubrikerna. Då har operatören rimligtvis stöd för IMAP som klienten blivit (automatiskt?) inställd för, och med valet att endast hämta rubriker (finns det anledning att hämta endast rubriker vid användning av POP?). Det ska gå att ändra i klienten, är rimligtvis inget som styrs av operatören.
 
Bäst tror jag det blir att använda IMAP, då får du tillgång till både Inkorgen och Skickatmappen, och andra gjorda mappar, som du ser i webbmejlen. Men IMAP synkar innehållet på e-postservern med den lokala versionen i datorn, så för att säkert behålla mejlen när operatören sen ändrar förutsättningarna får du skapa en arkivmapp i e-postklienten som lagrar mejlen lokalt i datorn. I arkivmappen kan du skapa en Inkorg och en Skickatmapp, m m, så det blir samma struktur som nu i webbmejlen. Du får alltså flytta mejlen från de mappar som avser e-postservern till mapparna i den lokala Arkivmappen. Det som synkats till datorn kan annars gå förlorat när e-postklienten sen inte får kontakt med mapparna på e-postservern, det som är originalet.
 
Med POP hämtas e-posten från e-postservern (varefter den raderas från servern, vanligtvis). Men det gäller endast Inkorgen, så då får du göra som Cecilia tipsat om - flytta från webbmejlens Skickatmapp till Inkorgen för att de mejlen ska kunna hämtas till datorn, och sen flytta internt i mapparna i e-postklienten. Använder man en e-postklient och POP, aldrig skickar via webbmejl, så används e-postlådan på e-postservern endast för inkommande mejl. Skickad e-post finns då i Skickatmappen lokalt i datorn.
 
En e-postklient med IMAP och webbmejl gör i stort sett samma sak, hanterar e-posten direkt på e-postservern. Men med e-postklienten kan man samtidigt hantera lokalt sparade mappar och kopiera e-post till och från dem.
 
För att kunna komma vidare behöver du göra ett val av användning av POP eller IMAP, och skaffa information om de inställningar som behövs för det valda protokollet (om det alls finns stöd för dessa hos operatören). För webbmejl behövs ju bara webbadress, användarnamn och lösenord. Med det är man "direkt inne" i operatörens system, så övriga inställningar är inte aktuella för webbmejl.
 
Som tidigare kommenterats, inställningar som behövs är inga hemligheter så det bör ju inte vara något "svek" att informera om vilken operatören är (om du inte hittar på egen hand).
 
Lite historik: Länge har hämtning till egen dator, med protokollet POP, varit det vanliga sättet att hantera e-posten. Senare kom IMAP där e-posten hanteras direkt på servern hos operatören. Och sen kom tjänster som t ex Hotmail, Yahoo och Gmail, baserade på webbmejl. Med tiden har traditionella e-postleverantörer kompletterat sina tjänster med webbmejl och stöd för IMAP. Och många webbmejltjänster (Hotmail m fl) har kompletterats med möjligheten att hantera e-posten med e-postklienter (med POP och IMAP).
 
Det blev en liten roman, men kanske kan i alla fall något bidra till att du kommer vidare i frågan. ;)
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uttömmande svar

 lite av min historik hos denna isp, 2000, funkade allt som vanligt då jag låg på deras internetlina 11Mb radiolänk och i samma veva köptes de upp...servicen blev gradvis sämre, 2002 böts ägare och ungefär vid den tiden klev jag över till Telia adsl, men behöll eposten , 2004 nytt ägarbyte och vid denna tidpunkt kunde jag via telefonmodem  koppla upp mig på deras server eller använda squirrel mail därefter har det varit 4 olika ägare före nuvarande som inte kan bistå med rätt inställningar i dagsläget- hänvisar enbart till web-mailen

 och nu ska de uppdatera mailkontona med utan att flytta mailen, de överlåter detta till kunderna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat upp om du hittar någon inställning i Epost-appen för att lagra mejlen på datorn än?

Kan du få fram vad det är för inställningar i Epost-appen när det gäller att hämta mejl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat upp om du hittar någon inställning i Epost-appen för att lagra mejlen på datorn än?

Kan du få fram vad det är för inställningar i Epost-appen när det gäller att hämta mejl?

W10 epost 

verkar inte ha några inställningar som ger möjlighet till nerladdning av mailen

 

Finns inga sådana inställningar, tror det är någon customversion av squirrel mail, har haft en annan mailadress via squirrel och den var lite annorlunda 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat upp om du hittar någon inställning i Epost-appen för att lagra mejlen på datorn än?

Kan du få fram vad det är för inställningar i Epost-appen när det gäller att hämta mejl?

 

4 timmar sedan, skrev hsd:

W10 epost 

verkar inte ha några inställningar som ger möjlighet till nerladdning av mailen

 

Finns inga sådana inställningar, tror det är någon customversion av squirrel mail, har haft en annan mailadress via squirrel och den var lite annorlunda 

 

"Hämta mejl" säger man väl i dagligt tal när man pratar om att läsa sin e-post, men ur ett tekniskt perspektiv får vi vara mer precisa. Vill man "hämta" mejlen så använder man protokollet POP, och IMAP används för att hantera e-posten direkt på operatörens server (se mitt förra inlägg). Man får alltså börja med att välja på vilket sätt man vill hantera sin e-post.
 
När appen E-post i Windows 10 var ny har jag för mig att den endast stödde IMAP, men det ändrades senare så att även POP kan användas. Och för att kunna välja själv får man skrolla ned för att hitta "Avancerad installation", efter att man valt "Lägg till ett konto".
 
Så skriver Cecilia om "Epost-appen", men din kommentar "Finns inga sådana inställningar" syftar till webbmejlen och där finns inga sådana inställningar att göra. Tror du får läsa igenom mitt förra inlägg igen.
 
Så återkommer jag till att du skrev att du kunde läsa rubrikerna, i appen E-post i Windows 10. Så det verkar ju som att din e-post kan hanteras med en e-postklient, med POP eller IMAP. Har själv inte använt den i Windows 10 inbyggda e-postappen, men när jag kollade nu så ser jag en kryssruta för "Ladda alltid ned fullständiga meddelanden och Internetbilder". Kanske är den rutan inte ikryssad hos dig.
 
Skickar med en länk, och hoppas den tillför mer än den förvillar. Det står t ex om synkronisering både i artikeln och också i inställningarna i appen E-post, och det även vid användning av POP. Men med protokollet POP hämtar man e-posten och då är det ju ingen synkronisering det handlar om.
 
Samma gäller för mitt inlägg - hoppas det tillför mer än det förvillar. ;)
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett stort problem är att jag inte kan installera/konfigurera eftersom de gamla uppgifterna jag har inte fungerar och leverantören inte kan få fram de rätta inställningarna

W10 epost sköter allt med hjälp av mailadressen och lösenordet dock får jag bara rubriklista på inkorg, ska jag läsa ett mail hämtar w10epost detta då jag klickar på rubriken och skickade mail får jag inte fram överhuvud taget

 nu ligger jag ju på teliafiber, men hade det varit adsl så hade jag kunna koppla upp på deras "webblina"och den vägen få fatt på mailen (påstås det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få fram vilka inställningar du har i epost-appen via Hantera konton - ditt konto - Ändra synkroniseringsinställningar för postlåda - Avancerade inställningar för postlåda?

 

2 timmar sedan, skrev hsd:

nu ligger jag ju på teliafiber, men hade det varit adsl så hade jag kunna koppla upp på deras "webblina"och den vägen få fatt på mailen (påstås det)

Låter väldigt underligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
1 timme sedan, skrev hsd:

Avancerade inställningar för postlåda finns inte av någon anledning

 

Du behöver förmodligen skrolla ned för att se inställningen (se mitt förra inlägg).
 
När du valt "Ändra synkroniseringsinställningar för postlåda" ser du en smal skrollist till höger (om inte allt redan ryms i fönstret). För musmarkören över den så breddas listen och du kan skrolla ned. Där bör du hitta  "Avancerade inställningar för postlåda". Och där finns de inställningar som gjorts automatiskt för kontot, om du inte valde "Avancerad installation" när kontot skapades.
 
Tror att appen E-post väljer IMAP i första hand. Ser inte vilket protokoll som valts, POP eller IMAP (efter en automatisk konfiguration), men det går att tolka av den port som anges tillsammans med "Server för inkommande e-post".
 
Hittar du inställningar där, efter en automatisk konfiguration, så bör du också kunna använda dem i andra e-postklienter. Jag ser t ex ingen möjlighet till användning av arkivmappar, i appen E-post i Windows 10, som jag skrev om tidigare. Sådana bör finnas i t ex Thunderbird.
 
Hittade en tidigare tråd här i forumet som beskriver IMAP och synkning. Där ser du någon kommentar om "prenumeration", det är alltså inte självklart att alla mappar man ser via webbmejlen automatiskt visas och synkas till en e-postklient. Skapar man en mapp (lagringsmapp) via webbmejlen så ska den synkas med e-postklienten förutsatt att klienten är inställd att "prenumerera" på den. Den arkivmapp (lagringsmapp) jag skrev om tidigare avser ett arkiv som bara finns lokalt i datorn. Ett arkiv att flytta e-posten till, från mapparna som finns på e-postservern.
 
En sak till att nämna är att när ett IMAP-konto skapas i en klient så kan den missa lite beroende på "språk". Det kan t ex bli både en mapp "Skickat" (på svenska) och en "Sent Items" (på engelska).
 
Stoppar här så får vi se vad du kan hitta angående inställningarna.
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i Ändra synkroniseringsinställningar för postlåda för dig och så bifoga den?

 

Vilken version av Windows 10 har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då har du i alla fall inte någon gammal version av Windows 10 och epost-appen borde vara rätt ny också.

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i Ändra synkroniseringsinställningar för postlåda för dig och så bifoga den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...