Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kopiera mailkonto


hsd

Rekommendera Poster

Har ett mailkonto som jag bara kan nå via squirrel mail , webmail, och nu kommer leverantören att göra om hela deras mailaccess vilket innebär att alla mina mail försvinner om jag inte lyckas kopiera ner dessa till datorn

me de inställningar jag har funkar inte vare sig outlook 2013 eller thunderbird , har fått fatt i in mappen via w10 epost men jag lyckas inte få fatt i ut mappen ( skulle det lyckas återstår problemet att ladda mailen till hårddisken)

finns det någon som har en lösning på detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde en upptäckt, w10 mail inte laddar ner hela mailen, bara rubriken resten tas när man öppnar mailen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna importera squirrelmailen till Gmail hos Google om det är ett alternativ för dig.

IMAP stöd antar jag finns hos din nuvarande leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat igenom de plugins som finns, om det finns något där du kan använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS har även ställt samma fråga här: https://forum.telia.se/forums/topic/13854-kopiera-mailkonto/

och där har några saker prövats. Själv tycker jag det är som att leta efter en nål i en höstack när så lite information ges och för att komma vidare tycker jag att man behöver information av vad det är för leverantör och vilka inställningar för POP3 och IMAP som har prövats.

 

7 timmar sedan, vertpre säger:

Har du tittat igenom de plugins som finns, om det finns något där du kan använda?

Plugins till vad?

 

5 timmar sedan, hsd säger:

undviker gmail in i det längsta...

Även Outlook.com kan hämta mejl från andra leverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Cecilia säger:

Plugins till vad?

 

T.ex. dessa som finns på hemsidan. Hur de fungerar och om de fungerar kan jag inte kolla, då jag inte har SquirrelMail.

 

Addressbook Import-Export - (117785 downloads)
Details and downloads
Original Author: Dustin Anders
Last Release: 1.1 on Jun 9, 2007

Allows for the importing of addressbooks from a CSV (comma separated values) file. This will be located at the bottom of the

 

Archive Mail - (65553 downloads)
Details and downloads
Original Author: Jimmy Conner
Last Release: 1.2 on Jul 20, 2004
Allows you to download all the messages and attachments in a folder packed in a zip file

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

SquirrelMail är en klient och inte en mejlserver (om jag förstått saken rätt) så det vore det bra att veta vilken mejlserver som används.
Du kan väl inte normalt hämta mejl från en klient till en annan mejlklient t.e.x Mozilla Thunderbird?

 

Det borde väl framgå i ett mejl vilken mejlserver det är frågan om  tex. vad står det för namn på e-post adressen (bortsett från ditt eget namn naturligtvis) namn@xxx.zzz
Alltså istället för xxx och .zzz vilket leverantör och ändelse står det där?

 

Eller är det så att alla dina mejl nu ligger nedlagrade hos SquirrelMail klienten och inte längre hos mejlleverantörens  mejlserver?

Det skulle kunna vara fallet om man kör med POP3 och har ibockat i mejlklienten att meddelanden skall tas bort från servern vid hämtning av mejl. Men kör du med IMAP borde mejlen ligga kvar på servern tills att man tar bort dom från klienten?

 

Det här är dom nedladdningsbara filerna som finns på deras sajt http://squirrelmail.org/download.php

Jag blir lite brydd och förstår kanske inte allting du sagt.

Mvh

 

[Edit] Annars är det väl den tråkiga vägen: du skapar ett nytt mejlkonto hos en annan leverantör, sätter upp deras inställningar i gratis Mozilla Thunderbird mejlklient och sedan från Sqirrel så vidarebefordrar (ett måste för att bilagorna skall komma med) alla mejl till ditt nya e-postkonto, men det känns ju inte som det skall behövas om du kan komma åt mejlservern fån din leverantör och sätta upp det gamla e-postkontot i Thunderbird (i vilken man förövrigt kan ha flera mejlkonton inkl. IMAP och POP) och givetvis om mejlen ligger kvar på mejlservern.
https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/ det är alltså ett program som installeras på datorn och en inte webbaserad emejlklient.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en server i mitt förra jobb med Squirrelmail (de ville ha en så billig lösning som möjligt, så min kollega valde den), den körs på mailservern med Linux i botten och Squirrel är användarens webinterface mot servern. Med andra ord inte en klient som man laddar ner och kör på den egna klienten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Peddler säger:

Jag har sett en server i mitt förra jobb med Squirrelmail (de ville ha en så billig lösning som möjligt, så min kollega valde den), den körs på mailservern med Linux i botten och Squirrel är användarens webinterface mot servern. Med andra ord inte en klient som man laddar ner och kör på den egna klienten. 

 

Taget från SquirrelMails hemsida.

 

Citat

SquirrelMail is a mail client, it talks to a mail server, fetches your mail, displays your mail, and does all the nitty gritty work for you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Cecilia säger:

TS har även ställt samma fråga här: https://forum.telia.se/forums/topic/13854-kopiera-mailkonto/

och där har några saker prövats. Själv tycker jag det är som att leta efter en nål i en höstack när så lite information ges och för att komma vidare tycker jag att man behöver information av vad det är för leverantör och vilka inställningar för POP3 och IMAP som har prövats.

 

Plugins till vad?

 

Även Outlook.com kan hämta mejl från andra leverantörer.

Jag vill inte gå ut med leverantörsnamn eller inställningar på ett publikt forum 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flyfisherman säger:

SquirrelMail är en klient och inte en mejlserver (om jag förstått saken rätt) så det vore det bra att veta vilken mejlserver som används.
Du kan väl inte normalt hämta mejl från en klient till en annan mejlklient t.e.x Mozilla Thunderbird?

 

Det borde väl framgå i ett mejl vilken mejlserver det är frågan om  tex. vad står det för namn på e-post adressen (bortsett från ditt eget namn naturligtvis) namn@xxx.zzz
Alltså istället för xxx och .zzz vilket leverantör och ändelse står det där?

 

Eller är det så att alla dina mejl nu ligger nedlagrade hos SquirrelMail klienten och inte längre hos mejlleverantörens  mejlserver?

Det skulle kunna vara fallet om man kör med POP3 och har ibockat i mejlklienten att meddelanden skall tas bort från servern vid hämtning av mejl. Men kör du med IMAP borde mejlen ligga kvar på servern tills att man tar bort dom från klienten?

 

Det här är dom nedladdningsbara filerna som finns på deras sajt http://squirrelmail.org/download.php

Jag blir lite brydd och förstår kanske inte allting du sagt.

Mvh

 

[Edit] Annars är det väl den tråkiga vägen: du skapar ett nytt mejlkonto hos en annan leverantör, sätter upp deras inställningar i gratis Mozilla Thunderbird mejlklient och sedan från Sqirrel så vidarebefordrar (ett måste för att bilagorna skall komma med) alla mejl till ditt nya e-postkonto, men det känns ju inte som det skall behövas om du kan komma åt mejlservern fån din leverantör och sätta upp det gamla e-postkontot i Thunderbird (i vilken man förövrigt kan ha flera mejlkonton inkl. IMAP och POP) och givetvis om mejlen ligger kvar på mejlservern.
https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/ det är alltså ett program som installeras på datorn och en inte webbaserad emejlklient.

 

 

Tror mig veta att mailen ligger hos leverantören men squirrelmail är förmodligen i en anpassad version hos leverantören, jag har haft andra mailkonton via squirrel och där var man tvungen att ange hela mailadressen vid inloggningen

jag har uppgifter från leverantören (från-98), sedermera har företaget köpts upp / ombildats i flera omgångar och för dryga 10 år sedan blev enda vägen till mailen squirrel, eftersom de inte är min internetleverantör, ligger på Teliafiber numera

uppgifterna ger serveraccsess men inte inloggning i outlook, w10 epost ger inboxen men inget mer(dessutom laddar w10 epost inte ner mailen -den tas ner när jag öppnar mail), thunderbird klarar inte inloggning överhuvudtaget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur gör du för att få mejlen i Windows 10 epostkient, dess epost app, du måste ju ha ställt in något i dess inställningar väl?

http://uk.pcmag.com/windows-10-preview-release-date-news-features/69767/feature/windows-10s-built-in-mail-app-everything-you-need-to-know

Samma sak måste ju gå att utföra i Thunderbird kan jag tycka, det handlar om inställningar som skall göras rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, vertpre säger:

 

Taget från SquirrelMails hemsida.

 

 

Ett tag hade företaget där jag jobbar sina mejl hos ett webbhotell där man använde webbläsaren för att komma till en viss webbsida och där möttes man av SquirrellMails användargränssnitt som man sen använde för att hantera sina mejl. Man hade som enskild person ingen möjlighet att installera några tillägg till SquirrellMail.

 

 

1 timme sedan, hsd säger:

Jag vill inte gå ut med leverantörsnamn eller inställningar på ett publikt forum 

Inställningar när det gäller portar, kryptering och autentiseringsmöjlighet är ju ingen privat information utan det är ju standardiserat till ett fåtal alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, vertpre säger:

 

Taget från SquirrelMails hemsida.

 

 

 

Taget från deras sida, om vi nu ska gå in på samma nivå "som djävulen läser bibeln". Det är INTE en klient du installerar i din dator, det är ett webinterface på en mailserver oftast med Linux i botten.

 

Som på denna sida t.ex. http://somersetpets.com/webmail/src/login.php 

 

If you're responsible for managing a SquirrelMail installation, you're a system administrator. Persons in this category are usually responsible for installing, configuring, patching, and upgrading the SquirrelMail installation. Most administrators also have access to the other parts of the mail system, such as the user database.

 

SquirrelMail webmail is available for any platform supporting PHP. Most commonly used platforms include Linux, FreeBSD, macOS and the server variants of Microsoft Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, det var ganska självklart långt tidigare i början av tråden.

Fortfarande är det en klient, även om den är webbaserad.
Men det som jag blir brydd över: varför det inte med samma inställningar där och sedan i tex. Windows 10 e-post app (som du säger kan läsa e-posten), kan få e-post att läsas från tex. Thunderbird e-post klient, har ju ingen betydelse egentligen att detta också är en sk. app  eller ett fristående program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, hsd säger:

Jag vill inte gå ut med leverantörsnamn eller inställningar på ett publikt forum 

 

Knepigt.. blir ju som att ställa en fråga om varför bilen inte startar utan att ange fabrikat och modell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Hur gör du för att få mejlen i Windows 10 epostkient, dess epost app, du måste ju ha ställt in något i dess inställningar väl?

http://uk.pcmag.com/windows-10-preview-release-date-news-features/69767/feature/windows-10s-built-in-mail-app-everything-you-need-to-know

Samma sak måste ju gå att utföra i Thunderbird kan jag tycka, det handlar om inställningar som skall göras rätt.

W 10 epost fixar inställningarna självt, bara att ange mailadressen och lösenordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I Thunderbird > Verktyg > Kontoinställningar > Kontoåtgärder (en flik längst ned till vänster) >  Lägg till nytt e-post konto > fortsätt och följ anvisningarna.

Mata in inloggning och lösenord och ok.

Sedan kan man manuellt ändra kontoinställningarna och serverinställningarna om man så behöver och klicka Ok.

Har servern möjlighet för POP3 så välj detta, då kan du i Thunderbird välja i inställningarna för kontot att spara e-post på servern om du känner att detta är viktigt för att ha kvar epost på servern annars är det imap.

 

Bara ett tips i all välmening, har själv inte testat exakt detta från ett webbmejl inloggning endast där man inte vet övriga kontoinställningar på servern, å andra sidan borde du ju kunna ta reda på dessa om det behövs?

Mvh
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukt för alla tips, hoppas det kan ge något

jag har försökt med de kontouppgifter jag har men på thunderbird lyckas inget

parallellt försöker jag pressa leverantören på mer uppgifter alternativt att få mailen som backupfil, tyvärr är det som att röra i tjära

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog egentligen tappat bort mig i tråden, var själva problemet finns, men jag känner igen mig i en problematik kring "autokonfigurering" i Thunderbird. Där lyckades eM Client bättre (men jag tror jag hade krånglat till det i onödan den gången).

Alltså - testa med gratis eM Client om du kan tanka hem dina 17 år gamla mail-konversationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...