Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lighthouse2

LÖST SIM-kod som inte finns

Rekommendera Poster

Lighthouse2

När jag bytte mobil nyligen så var jag tvungen att beställa ett nytt SIM-kort för att få det att passa. Det var inga problem och kortet fungerar som det ska (dvs har mottagning, går att ringa, surfa etc).

Men, i denna nya mobil så efterfrågades aldrig SIM-kortets kod. Jag kan alltså använda mobilen vid uppstart utan att behöva slå in SIM-kortets säkerhetskod, som jag kunde på tidigare mobil, och detta vill jag ändra på. Jag vill alltså att SIM-kortet kräver en kod varje gång jag startar om mobilen (som tidigare).

Men när jag slår in den tidigare koden som jag hade på SIM-kortet (från samma mobiloperatör) så visar mobilen att SIM-kortets kod är felaktig.

Jag har läst att andra påpekar att "Nej det är mobilens kod man ska slå in, inte SIM", men det stämmer inte (se bilder).

Det finns för övrigt ingen säkerhetskod till mobilen heller att använda mer än för skärmlås, och det är under en helt annan kategori / flik.

Enligt Comviq - som är min operatör - så vet dom inte varför inte koden som jag hade tidigare knutet till SIM inte fungerar och jag kan inte heller skapa en NY kod eftersom jag ju inte ens kan använda den ursprungliga.  Har någon förslag på hur man löser detta?

Att Comviq skulle skicka mig ytterligare ett nytt SIM, som är knutet till samma mobilnummer,  lär inte hjälpa eftersom det inte medföljer nya koder när man bara beställer ett nytt med samma nummer.

Är ni med??? Hur låser jag mitt SIM-kort med en kod som inte finns och inte heller går att skapa ny av?

Screenshot_2_SIM.thumb.jpg.314aa01bfd39193d9d06813b99be84e9.jpgScreenshot_1_SIM.thumb.jpg.714a96705f22d960465b9f5ad1747a60.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mellin

Säker på att den sitter i SIM-kortsplats 1 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Det gör den, ja.

Kortplats 2 är tom och inte heller upplyst/markerad som aktiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Lighthouse2 säger:

Men när jag slår in den tidigare koden som jag hade på SIM-kortet (från samma mobiloperatör) så visar mobilen att SIM-kortets kod är felaktig.

Med nytt simkort kommer också ny PIN-kod. Mobilmumret är samma men PIN-koden är en annan.

Redigerad av vertpre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Så enkelt var det alltså. Kortets pin är nollställt, enligt Comviq kundtjänst. Bara att peta dit fyra nollor och så var problemet löst för att ändra koden.

Tack ska ni ha för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...